Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle en SB-400 räcka till?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxny

Medlem
Köpte för en tid sedan en D80 och är riktigt nöjd, sånär som på blixten...surprise, surprise!
Har därför börjar fundera i banor av en extern blixt, närmare bestämt en SB-400. Jag är nybörjare på det här med systemkameror och fotar i nuläget mest "spontanta" människo-, situations och landskapsbilder både inom- och utomhus. Har därför inget behov av att t.ex. kunna använda blixten som slav eller fjärrstyra den...

Främst vill jag få upp blixten något för minimera röda ögon och skuggor från objektiv samt kunna slå blixten i t.ex. taket för att få bättre färger samt undvika slagskuggor och liknande. Det borde väl SB-400:an räcka fint till? Men har den några andra svagheter jag inte känner till?

Det som oroar mig är att jag skall växa ifrån den alltför snabbt och inom en snart framtid behöva köpa en dyrare blixt också...
Samtidigt har jag med mig kameran så gott som överallt och vill därför ha en blixt som är liten och smidig. SB-400:an är ju dessutom billig och ger lite pengar över till exempelvis nytt objektiv...även om det inte lär bli supersnart. Kör med kitobjektivet (18-135) nu och är än så länge mycket nöjd med det.

Tacksam för tips och feedback!

roxny skrev:
...
Har därför börjar fundera i banor av en extern blixt, närmare bestämt en SB-400...

Främst vill jag få upp blixten något för minimera röda ögon och skuggor från objektiv samt kunna slå blixten i t.ex. taket för att få bättre färger samt undvika slagskuggor och liknande. Det borde väl SB-400:an räcka fint till? ...

Kör med kitobjektivet (18-135) nu och är än så länge mycket nöjd med det.

Frågan är väl hur högt den låga SB-400:an bygger. Det kan du ju i så fall mäta dig till eller bara jämföra. För om den inte bygger högre får du a) ungefär samma "röda-ögon"-problem och b) samma sura skugga i nederdelen av bilden från objektivet. (Det sista kan du slippa om du vänder kameran upp och ner, men då hamnar skuggan "i taket" i stället...). Man bör också ta av motljusskyddet, tillfälligt!

En SB-400 har mer kraft, så diffusorer och reflektorer blir mer användbara på en sådan.
Kolla in KR:s hemmatejpade bouncer... :) http://www.kenrockwell.com/nikon/sb400.htm#card

Om du vill få snyggare blixtbilder enkelt bör du ha en blixt som går att studsa i taket t.ex. Såvitt jag vet kan SB-400 bara vinklas uppåt, dvs du kan studsa den i taket för horisontella bilder. Vill du däremot ta bilder i höjdformat går du bet med SB-400 såvitt jag kan se. SB-600 och SB-800 klara dock detta också, vilket gör dem mer användbara.

En annan fråga är också om styrkan räcker till. Du får tänka på att du förlorar ungefär två steg när du studsar i taket och behöver en ganska stark blixt för att det ska fungera bra. Jag skulle gissa att du i praktiken får lite problem med det något ljussvaga objektiv du har om du vinklar upp i taket (du kan ju öka ISO något för att hjälpa till dock, men frågan är om du vill det). På kortare avstånd i vidvinkelläget fungerar det nog bra, men inte på lite längre avstånd och i tele-läget skulle jag tro.

Jag har en SB-400 som jag använder ihop med min 18-200 utan några som helst problem med skuggor.
Jag köpte för att få lite större flexibilitet jämfört med den inbuggda blixten på min D50, och jag tycker att den är helt suverän. Den enda begränsning som jag upplevt har varit att den bara kan vinklas uppåt och därför fungerar sämre när jag fotar höjdformat.
Det lilla formatet är jättebra - jag har den alltid med mig så den blir ganska mycket använd.

Hmmm..tack för all feedback!
Känns som om SB-400:an borde räcka för mina behov. Även om Lumiquests soft screen verkar småspännande också...och löjligt billig! Frågan är bara om den räcker till det jag vill. Någon som har erfarenhet av den?

Hej!

Köpte 400:an häromdagen, och jag är mycket nöjd. Bilderna blir så mycket bättre. Detta med att den inte kan vinkla för stående bilder är väl egentligen inte ett problem om man har en vägg tillhands att studsa på. Sen kan man ju komplettera med ljus från höger sida med kanske?

/Fredrik

Jepp, blev en SB-400 för mig också och jag är mycket nöjd. Hittills har jag inte stört mig överhuvudtaget på att den "bara" går att vinkla uppåt.

Är man ute efter en blixt att använda i studio-sammanhang, eller för mer avancerade ljussättningar, bör man kanske överväga någon av de större varianterna. Men om man, som jag, bara vill använda den till att få bättre, snyggare och mer naturligt ljus vid ögonblicks-bilder sas är den hur bra som helst!

Med tanke på att det faktiskt är en Nikon originalblixt och hur pass mycket bättre blixtkorten blir med den i förhållande till hur lite den kostar känns det som ett klockrent köp!

Samma här. Jättenöjd!

Dessutom är det ju möjligt att ha en liten reflektor med sig för att styra "studsen" av ljuset. Har själv en jag gjort av vitt papper och alumiumfolie som jag laminerat ihop. Vitt på ena sidan och blankt på den andra.

Men hur som helst är 400:an väldigt smidig.

ANNONS
Götaplatsens Foto