Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skum fokuserings i 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

sfn

Aktiv medlem
Till att börja med gäller problemet en Canon EOS 400D med Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Makro.

Under helgen hade min pappa med kameran till norge. Fint väder och fina bilder blev det, när man kollade på displayen. För sen när man tog bilderna till datorn så ser det ut som en stor del av bilderna(typ 70-80%) är lite oskarpa och har lite lite fel fokus. Han har använt AF och mittersta fokusseringspunkten.

Jag har tagit en del bilder med det här objektivet och kameran och har inte märkt några fokusfel i mina bilder.

Så till frågan, kan det vara något teknisk fel? Eller är det rent handhavandefel?

MVH Timo

Om det funkar för dig före och efter resan men inte för farsan så är det väl troligen farsan som är lit slarvig...

Om du vill ha fler synpunkter är det nog bra att lägg ut ett par exempelbilder.

Tackar för svaren.

Ja, jag har kommit till den slutsatsen att han förmodligen slarvat lite, kollat på dem igen och helt enkelt sett at fokus suttit lite på fel ställe i många av bilderna.

mvh

sfn skrev:
Tackar för svaren.

Ja, jag har kommit till den slutsatsen att han förmodligen slarvat lite, kollat på dem igen och helt enkelt sett at fokus suttit lite på fel ställe i många av bilderna.

mvh

Ja det kan ju lätt bli så om man endast använder mittersta punkten. Får man fråga varför han gjorde det? Det brukar man ju oftast bara ha när man följer ett motiv med AI servo. Iaf jag. Det är ju ytterst sällan motivet är mitt i bilden vid stillbilder. Om han nu vet hur man komponerar fint osv.

hej
kör alltid med enbart mitten utom på flygande föremål, då kör jag 45

man kan komponera om

Den mittre är av korstyp och ger i de flesta fall bättre koll. I var fall på de saker jag fotar (studio samt natur, främst djur)

Roine

Ah okej missade det i inlägget. Fick för mig att han bara komponera och tryckte av. Utan att fokusera och sen komponera om. My bad :)

EDIT: Nu när jag läser om så ser jag ingenstans att det står att "farsan" ställer fokus på en punkt med mitten punkten och sedan komponerar om? Jag håller fast vid min teori!

Det kan vara. Jag använder alltid själv mittersta punkten, fokuserar och komponerar därefter. Använder därav AF One Shot, nog för att farsan fotat en del med systemare under analoga tiden, och då har man ju oftast bara mitten(90-talets enklare systemare).

Kan vara att han blivit lite slö, sen är ju sökarna mindre på ex 400D än på analoga så det är svårare att se.

Tackar för alla svar :)

Ja precis, men jag är nog nästan säker på att han bara tryckt av utan att komponera om osv. Det kan ju vara lite svårt att se som sagt i 1.6 low end systemare. Hoppas han inte gick miste om allt för viktiga bilder iaf!

Ha de fint

MVH

ANNONS
Götaplatsens Foto