Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumma effekter i bilder från min D200.

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
hej hallå alla!

Uppdaterade från D70 till D200 för ett par månader sen. Har varit nöjd hittills och är väl fortfarande med kameran.
Idag har jag fotat ett bröllop och när jag sitter och går igenom bilderna upptäcker jag ett par saker som stör mig. Ordentligt.

Första exemplet är en röd och en blå pixel som uppkommer på en del bilder och alltid på samma ställe. Öppnar jag bilden med Nikon View syns dem, i photoshop är de borta.... ?? På ett antar bilder syns det i Nikon View ett "rutigt" mönster på brudens hud och brudgummens kostym, detta syns inte i photoshop utan syns då som betydligt mer brus.
Är det Nikon View som har något lustigt för sig eller "fixar" photoshop saker jag inte ber om?

Det tredje fenomenet känner jag igen som bandning som har beskrivits här i forumet. Jag har inte sett det på några bilder tidigare men nu var det väldigt tydligt. Bakgrunden är utfrätt men det strålar också över huvudena på brudparet.

Bilder nedan. Vore himla glad över er åsikt, är det sensorn i kameran som spökar och ska jag acceptera det här? Fast.. det är väl upp till mig egentligen. Vill bara ha lite mer kött på benen innan jag isf ringer Nikon.

/malin

Bandning? (bilden tagen på högkant)
 

Bilagor

  • bandning.jpg
    bandning.jpg
    32.6 KB · Visningar: 1,069
Kan tillägga att jag verkligen ser skillnad på brus och de rutmönster som uppträder och faktiskt tar bort hela strukturer i tex ansiktet...
 
Ja, det första är bandning. Tro du kan lämna in den till Nikon så fixar dom till det åt dej - gratis. Det andra ser ut som jpeg artifakter. Fotografera i RAW eller Jpeg fine! Men helst RAW. Om det nu är jpeg artifakter, ser ut som det. :)
 
Nä, det där ska du inte acceptera. Om det hade varit så på min kamera hade jag definitivt skickat på garantiservice. Ansiktet ser ju för bedrövligt ut.
 
johan_w skrev:
Ja, det första är bandning. Tro du kan lämna in den till Nikon så fixar dom till det åt dej - gratis. Det andra ser ut som jpeg artifakter. Fotografera i RAW eller Jpeg fine! Men helst RAW. Om det nu är jpeg artifakter, ser ut som det. :)

Glömde skriva det men jag har plåtat RAW.. tyckte också det såg ut som någon slags effekt av komprimering.
Pojkvännen har nu kollat bilden i DCRAW med och där försvinner också det där rutiga mönstret och visar sig mer som brus..
 
Det jävliga är att jag har ett bröllop till 2 september... pest eller kolera... riskera att bli utan kamera eller få ett bröllop till med likadana bilder...
Någon som vet hur lång tid de behöver på sig för att kolla?

Kan lägga till att den röda pixeln syns i DCRAW också. Bara i photoshop den försvinner av någon anledning...

/malin - suuur..
 
Ring Nikon i Upplands Väsby och förklara läget, säg att du har en viktig fotografering den 2 september.

Du kan säkert åka dit och kanske få den fixad direkt hos deras verkstad, men ring först och tala om att du kommer, de brukar vara mycket bussiga.

/D
 
Tänkte bara tala om hur det gick.. Jag ringde Nikon och de bad mig maila några bilder som visade problemet. Dagen efter kom ett mail med uppmaningen att omgående lämna in den för service. Åkte dit med den tisdagen den 8:e och förklarade hur viktigt det var med bröllopen. (Har ett på lördag med)

Den var klar redan igår men idag hämtade jag den. De har bytt CCD och bildbehandlingskort, samt injustering och kontroll. Rengjort CCD och uppdaterat firmware (visste inte att det hade kommit någon ny?).... dessutom har de gått igenom mitt 50/1,8 som satt på huset... bussigt!

Tack Nikon! Nästa så man skulle skicka lite choklad... tror ni dom äter sånt`? =)

*oerhört nöjd kund*
 
Fredrik Calabrese skrev:
"bytt ccd och rengjort ccd" installerade en smutsig och sedan putsade den?

Ehh...dom putsar och rengör alltid det sista dom gör på verkstan...du kanske har hört talas om damm?

Annars blir det som när Canon tillverkar vissa av sina modeller i sina smutsiga fabriker...det första man får göra på sin nya DSLR är en sensorrengöring...

Tycker Nikon för det mesta sköter sin service utmärkt. Kul att Malins problem löste sig så snabbt.
 
SmurfMolly skrev:
Tänkte bara tala om hur det gick.. Jag ringde Nikon och de bad mig maila några bilder som visade problemet. Dagen efter kom ett mail med uppmaningen att omgående lämna in den för service. Åkte dit med den tisdagen den 8:e och förklarade hur viktigt det var med bröllopen. (Har ett på lördag med)

Den var klar redan igår men idag hämtade jag den. De har bytt CCD och bildbehandlingskort, samt injustering och kontroll. Rengjort CCD och uppdaterat firmware (visste inte att det hade kommit någon ny?).... dessutom har de gått igenom mitt 50/1,8 som satt på huset... bussigt!

Tack Nikon! Nästa så man skulle skicka lite choklad... tror ni dom äter sånt`? =)

*oerhört nöjd kund*


Hur beter sig kameran efter servicen? Har du blivit av med dom oönskade effekterna?

Verkar ha liknande effekter på min D200. Ser dom tydligt i 100% crop vid vissa exponeringar.
Suck, måste väl lämna in den då..

Leif
 
ANNONS