Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skydds fileter eller ej på kameran??
- Trådstartare Thomas_N
- Start datum
pjwedell
Avslutat medlemskap
Skylight eller UV, det spelar inte så stor roll.
Personligen tycker jag mig inte se någon som helst skillnad på bildresultatet och det används ju som du säger mest som ett extra glas för att skydda objektivets glas. Det är ju en billig "försäkring", och ett sånt här filter bör sitta på varje objektiv om olyckan skulle vara framme.
Personligen tycker jag mig inte se någon som helst skillnad på bildresultatet och det används ju som du säger mest som ett extra glas för att skydda objektivets glas. Det är ju en billig "försäkring", och ett sånt här filter bör sitta på varje objektiv om olyckan skulle vara framme.
Per
Aktiv medlem
En parallell fundering:
Jag har ibland klurat på om ett UV-filter med bra antireflex-behandling (jag använder mest "Hoya HMC super") kan ge bättre motljusegenskaper än objektivets frontlins, eller om de extra glasytor som ljuset ska passera alltid är av ondo? Frågan har dykt upp när jag funderat på skruva av filtret inför något riktigt angeläget foto.
/Per
Jag har ibland klurat på om ett UV-filter med bra antireflex-behandling (jag använder mest "Hoya HMC super") kan ge bättre motljusegenskaper än objektivets frontlins, eller om de extra glasytor som ljuset ska passera alltid är av ondo? Frågan har dykt upp när jag funderat på skruva av filtret inför något riktigt angeläget foto.
/Per
Makten
Aktiv medlem
Det borde endast vara av ondo. Det du får är ännu en glasyta mot kameran till, där reflexer kan uppstå. Antireflexbehandlingen gör ju ingenting med det ljus som passerat genom glaset. Men det ljus som reflekteras mot objektivets frontlins kan reflekteras en gång till mot insidan av filtret.Per skrev:
Per
Aktiv medlem
Makten skrev:
Det borde endast vara av ondo. Det du får är ännu en glasyta mot kameran till, där reflexer kan uppstå. Antireflexbehandlingen gör ju ingenting med det ljus som passerat genom glaset. Men det ljus som reflekteras mot objektivets frontlins kan reflekteras en gång till mot insidan av filtret.
Låter pinsamt självklart, du har naturligtvis rätt!
/Per
N i C
Aktiv medlem
Använder inte filter på långa telet. hade förut ett billigt skitfilter och det gav sämre skärpa och randiga bakgrunder. Köpte ett dyrt b+w filter men tyckte att man tappade skärpa med det också, så det ligger också i lådan nu. Man ska ha bra mkt otur om man lyckas repa linsen när motljusskyddet sitter på.
Maverick
Aktiv medlem
Jag använder B+W MRC filter på några av mina objektiv.
Kamera & Bild gjorde ett test för nått år sedan och efter det skruvade jag av de billiga filter jag hade då. Det var uppenbara skillnader i resultat. De dyrare påverkade lite men knappt märkbart.
Kontentan av testet var att det inte var någon större skillnad mellan olika tillverkare men att man skulle satsa på top of the line om man skulle ha filter.
Kolla med Magnus Frödeberg.
Mvh
Maverick
Kamera & Bild gjorde ett test för nått år sedan och efter det skruvade jag av de billiga filter jag hade då. Det var uppenbara skillnader i resultat. De dyrare påverkade lite men knappt märkbart.
Kontentan av testet var att det inte var någon större skillnad mellan olika tillverkare men att man skulle satsa på top of the line om man skulle ha filter.
Kolla med Magnus Frödeberg.
Mvh
Maverick
Graal
Avslutat medlemskap
Jag använder objektivlock som skydd för frontlinsen. När jag fotar har jag ganska bra koll på kameran och då behöver jag inget filter som skydd.
Tycker att skydd främst behövs när optiken ligger i kameraväskan eller då jag inte har koll på kameran, när den hänger över axeln och dinglar och då sitter locket på.
Tycker att skydd främst behövs när optiken ligger i kameraväskan eller då jag inte har koll på kameran, när den hänger över axeln och dinglar och då sitter locket på.
Mankan G
Aktiv medlem
Har alltid haft ett UV eller sky på mina gluggar och aldrig funderat mer på det tills en liten incident som hände på en motocrossbana härom dagen.
Plåtade motorcyklar för fullt när en av knattarna drog iväg med ett hjulspinn och gruset sprutade iväg...... mot mig där jag gick med kameran i handen.
UV filtret tog smällen när en liten sten träffade gluggen. Faktiskt första gången jag har här talas om att någon fått ett stenskott i kameran. Det blev en tjusig prick i filtret. Undrar vad det hade kostat att fixa den STORA frontlinsen på min Nikon AF-S 17-55? Nu blev det bara ett nytt filter som jag dessutom hade "på lager"..
För mig så råder det ingen som helst tvekan. Med den typ av fotografi som jag gör så torkar jag av gluggen minst en gång per dag och jag gör det hellre på ett "billigt" filter än frontlinsen. Efter ett par år brukar det vara dags för mig att byta filter på de mest använda gluggarna. De blir helt enkelt lite repiga och matta av allt gnuggande......Jodå jag brukar blåsa först men jag inte alltid tid för det. Oftast blir det bara tröjarmen eller något annat i textil för att ta bort den värsta skiten......
Plåtade motorcyklar för fullt när en av knattarna drog iväg med ett hjulspinn och gruset sprutade iväg...... mot mig där jag gick med kameran i handen.
UV filtret tog smällen när en liten sten träffade gluggen. Faktiskt första gången jag har här talas om att någon fått ett stenskott i kameran. Det blev en tjusig prick i filtret. Undrar vad det hade kostat att fixa den STORA frontlinsen på min Nikon AF-S 17-55? Nu blev det bara ett nytt filter som jag dessutom hade "på lager"..
För mig så råder det ingen som helst tvekan. Med den typ av fotografi som jag gör så torkar jag av gluggen minst en gång per dag och jag gör det hellre på ett "billigt" filter än frontlinsen. Efter ett par år brukar det vara dags för mig att byta filter på de mest använda gluggarna. De blir helt enkelt lite repiga och matta av allt gnuggande......Jodå jag brukar blåsa först men jag inte alltid tid för det. Oftast blir det bara tröjarmen eller något annat i textil för att ta bort den värsta skiten......
Maverick
Aktiv medlem
Fast om du har en 17-55:a skulle jag rekomendera att sätta på ett dyrt filter istället. Det är ju ingen vits med en dyr glugg om du sätter fönsterglas framför.
Mvh
Maverick
Mankan G
Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag har putsat frontlinsen typ 2 gånger sedan jag köpte objektivet förra hösten.
Om jag inte hade sett dina bilder här på FS så skulle jag tro att du inte använder kameran
Låter som mina Ai gluggar som sitter i vitrinskåpet tillsammans med min FM3a......Används aldrig.. och behöver därmed inte putsas
Makten
Aktiv medlem
Jodå, men jag fotar inte jättemycket. Dock sätter jag aldrig tummar på linsen, och lite damm brukar vara lätt att blåsa bort. Frontlinsen ÄR dammig, men det ska mycket jäkla damm till innan det syns i bilderna.Mankan G skrev:
Om jag inte hade sett dina bilder här på FS så skulle jag tro att du inte använder kameran
Låter som mina Ai gluggar som sitter i vitrinskåpet tillsammans med min FM3a......Används aldrig.. och behöver därmed inte putsas
Filter är en bra försäkring, men för den som är försiktig och inte står bakom speedwaykurvan så är det nog lite overkill;-)
Hade jag haft ett 17-55 så hade jag använt filter. Det är för dyrt för att chansa.
Tillägg: Sälj dina AI-gluggar till mig! :-D
keckax
Aktiv medlem
Makten skrev:
men det ska mycket jäkla damm till innan det syns i bilderna.
Martin. Det är inte dammets eventuella synlighet som är problemet. Det är när ljuset bryts i dammet problem kan uppstå.
/K