Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

slitage på antireflexbehandlingen

Produkter
(logga in för att koppla)

popnow

Avslutat medlemskap
Om det är så att man fått slitage på antireflexbehandlingen på bakre linsen kan man lämna in optiken och få det åtgärdat eller är det bara att leva med det?

/D

genom att man lägger ner objektivet utan att sätta på bakreskyddet. inte så märkvärdigt.

Vill minnas att jag läste på en sida för ett tag sedan som beskrev hur man modifierade kameror och objektiv för UV fotografering. Det krävs tydligen våtslippapper och en bra stunds gnuggande för att bli av med antireflexbehandlingen från ett objektiv. Kan tyvärr inte hitta sidan just nu.

oj, låter läskigt att gnugga och slipa på linsen. får bli ett tele samtal till lasses kameraservice imorgon.

Zotamedu skrev:
Det krävs tydligen våtslippapper och en bra stunds gnuggande för att bli av med antireflexbehandlingen från ett objektiv.

Gäller detsamma filter med lite högre kvalitet tro? Jag har på fullt allvar funderat på att köra filter i diskmaskinen för att snabbt och enkelt få dem rena och fina. Vore det helkorkat?

öhh, det tycker jag låter riskigt korkat. Låter som all smörjning till mekaniken skulle försvinna.

Menar du verkligen det på fullaste allvar att du funderat att köra dina gluggar i diskmaskin?

Per skrev:
Gäller detsamma filter med lite högre kvalitet tro? Jag har på fullt allvar funderat på att köra filter i diskmaskinen för att snabbt och enkelt få dem rena och fina. Vore det helkorkat?
Maskindiskmedel är inte snälla saker så jag skulle inte göra det. Men lite vanligt handdiskmedel funkar ju bra på glasögon så varför inte filter.

Det brukar vara varmt i en diskmaskin så då kanske glaset lossnar från fattningen, metall utvidgas ju.

popnow skrev:
öhh, det tycker jag låter riskigt korkat. Låter som all smörjning till mekaniken skulle försvinna.

Menar du verkligen det på fullaste allvar att du funderat att köra dina gluggar i diskmaskin?

Jo, men jag är ju inte dum heller, jag lämnar så klart objektivlocket på, och huset skyddar ju det bakre linselementet.. ;)

Nej - jag menade så klart bara lösa filter, och kanske inte på helt fullt allvar. Reklamen för maskindiskmedel är ju onekligen rätt skrämmande - jag skulle inte vilja förvara nånting i mitt hus som har förmåga att lösa upp en totalt inbränd lasagne utan att lämna minsta spår!

Men lite normal handdsik alltså? Eller är det sprit som gäller? Att bara gnugga bort smuts och fett går ju inget vidare, och borde slita en del det också.

Per

Är du säker på att antireflexbehandlingen är skadad? Vissa typer av "kladd" kan göra så att det ser ut som att behandlingen har blivit avnött. Däremot kan du ha fått någon repa i skiktet och det får du stå ut med i så fall, det orsakar sällan några problem annat än i extremt motljus.

Nedanstående grundar sej på nästan 50 års erfarenhet av antireflexbehandlad optik och är det sätt jag sköter mina grejer:

Allmänt börjar man ju vården med att blåsa bort det som sitter löst, fortsätter med en linsborste innan man ger sej på och torkar med någon trasa e.d. Det viktiga är ju att undvika att dra runt något vasst och slipande med en trasa e.d.

Har du fotat cross och fått lera på ytan på UV-filtret eller varit vid havet och fått saltavlagringar, börja med att spola av under rinnande vatten. Det är väl annars två av de få tillfällena man har nytta av ett UV-filter numera.

Fukta en tuss mjukt hushållspapper eller mjukt toapapper eller en vältvättad T-skirt eller annat vältvättat mjukt tyg med lite vatten, T-sprit eller apoteksbensin eller isopropanol och torka linsytan med en rund rörelse utifrån kanten och in mot centrum på linsen. Man kan trycka rätt hårt. Torka inte bakåt utan åt ett håll hela tiden.

Pappret eller trasan ska bara vara lätt fuktad annars finns det en liten risk att vätskan tränger in i fattningen och mellan linsytorna. Byt trasa efter en torkning om du behöver ta ett nytt tag. Bry dej inte om att det kanske blir lite ludd. När vätskan dunstat borstar du bort luddet med en garanterat ren och fettfri linspensel.

Vanliga glasfilter går alldeles utmärkt att tvätta med handdiskmedel eller flytande tvål och så varmt vatten du står ut med. Ta en droppe diskmedel eller tvål på fingertoppen och gnugga under rinnande vatten. Vanliga filter och makrolinser (se dock nedan) kan man göra så med även om de sitter i sina fattningar även om resultatet blir bättre om man plockar ur dem ur fattningen.

Filter o linser som är ihopsatta ,samt polfilter bör man plocka ur fattningen och vara lite försiktig med eftersom det kan tränga in vatten mellan ytorna och i polfiltrets fall kan det dessutom ev bli problem med snurrfunktionen. Använder man sprit och bensin som ju har låg ytspänning kan det också tränga in mellan linsytor och lösa upp ev kittning (och smörjmedel i polfiltersnurren) varför man ska vara sparsam med såna medel. Torka av grejerna genast med mjukt urtvättat tyg för att undvika t.ex kalkfläckar eller inträngning.

Plastfilter, tex avtonat gråfilter, bör inte torkas av torrt alls. Börja med att blåsa eller damma av ytorna med en linsborste, räcker inte det använd tvål/diskmedel och rikligt med vatten som ovan.

tack för ditt inlägg ska kolla det, har kollat med Lasses Kameraservice, om det är så att det är borta så kan man byta bakre linsen, var inte så farligt dyrt att byta den.

bildsten skrev:
...

Nedanstående grundar sej på nästan 50 års erfarenhet av antireflexbehandlad optik och är det sätt jag sköter mina grejer:

...
Här är en som jag inte skulle tveka en sekund att köpa begagnat av! Synd att vi är inkompatibla, men all heder ändå!

lämnade in optiken på lasses. de bytte bakre linsen, betalade 280 för linsen och 220 för arbetet, nu blir mina bilder fina och jag slipper skumma mönster i bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto