Annons

Slits kameran när man filmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik C

Aktiv medlem
Undrar om slutaren och sensorn slits mer, snabbare och hårdare när man filmar i stället för fotar? Alltså förkortas livslängden för kameran om man filmar mycket?

Samt, vilken canon dslr är bäst för filmning?

Nej.

Vid filmning används inte den mekaniska slutaren - den står öppen hela tiden. Likaså är spegeln låst (vanligen i uppfällt läge).

Vid videofilmning används istället elektronisk slutare, och eftersom sensorn är helt elektronisk blir det ju inget mekaniskt slitage alls. När det gäller elektroniska komponenter kan man få en viss åldring efter långt tid, men i praktiken kan man säga att videofilmning inte sliter på din kamera. Du behöver således inte vara rädd för att använda videofunktionen.

När det gäller din andra fråga har jag ingen praktisk erfarenhet att delge dig. Mina EOS-1D saknar videomöjlighet.
.

Nej.

Vid filmning används inte den mekaniska slutaren - den står öppen hela tiden. Likaså är spegeln låst (vanligen i uppfällt läge).

Vid videofilmning används istället elektronisk slutare, och eftersom sensorn är helt elektronisk blir det ju inget mekaniskt slitage alls. När det gäller elektroniska komponenter kan man få en viss åldring efter långt tid, men i praktiken kan man säga att videofilmning inte sliter på din kamera. Du behöver således inte vara rädd för att använda videofunktionen.

När det gäller din andra fråga har jag ingen praktisk erfarenhet att delge dig. Mina EOS-1D saknar videomöjlighet.
.

Filmning/liveview hettar upp sensorn så jag skulle kunna tänka mig att risken för bla hotspots/deadspots ökar.

Tänkbart, men verkar inte vara så mycket att det har kommit några rapporter om sådana problem. Och digitala videofilmkameror brukar ju inte ta slut mycket snabbare än stillbildskameror. Videokamerorna brukade visserligen ha mindre sensorer förr, men har som bekant blivit större på senare tid. Super 35 sensorerna är något mindre än APS-C-sensorerna, men det finns ju redan ett antal videokamerorna försedda med bildsensorer och t.o.m. FF-sensorer.

Tror därför inte att detta i praktiken är något problem.
.

Tänkbart, men verkar inte vara så mycket att det har kommit några rapporter om sådana problem. Och digitala videofilmkameror brukar ju inte ta slut mycket snabbare än stillbildskameror. Videokamerorna brukade visserligen ha mindre sensorer förr, men har som bekant blivit större på senare tid. Super 35 sensorerna är något mindre än APS-C-sensorerna, men det finns ju redan ett antal videokamerorna försedda med bildsensorer och t.o.m. FF-sensorer.

Tror därför inte att detta i praktiken är något problem.
.

Lämnade in min kamera en gång och fick lånekamera. Min och den var lika gamla (tittade på serienumret) men den var helt klart sliten till det yttre. Och sensorn hade massor med hotspots...sen kanske orsaken är en helt annan.

Nej, inte direkt. Har aldrig hört om någon som filmat slut på sin kamera de senaste 3 åren som jag hållit mig uppdaterad i DSLR-video-svängen.

Vilken Canon som är bäst är ju lite svårt att kläcka ur sig men några som filmar bra i förhållande till sitt pris är.
5DMKiii
5DMKii
60D
700D
650D
600D

Ta den du har råd med, kom ihåg att spara lite pengar till ett bra objektiv och kanske ett stativ beroende på hur du filmar.
Billigaste objektivet jag kommer på på rak arm är 50mm 1.8 för 900 men det är ju billigt av en anledning. Stativ kostar i alla fall i min värld åtminstonde 2000, ett bra alternativ i början är ett enbensstativ.

Ngra problem med pixlar har jag inte sett.
Däremot är det J.....T irriterande när kameran inte vill för att den är överhettad.
Det är ju missad filmning.
Har råkat ut för ett det flertal ggr med Nikon D3100. Filmar minst 30 min för att det skall uppstå.

Jag har inte heller sett några pixelproblem pga filmning, som sagt.

Men har en liten fråga - brukar du verkligen filma 30 min i sträck?
.

Ja
Svaret är enkelt, konserter, Kulturskolans konserter.
Häromdagen fotbollsmatch 2X35 eller är det 2x30 de spelar.
D800an har aldrig protesterat.

Aha. "Riktiga" videokameror brukar inte heller protestera, åtminstone har min aldrig gjort det. Tror dock inte att jag har filmat över 30 min i sträck någon gång, har väl behövt komponera eller flytta om lite emellanåt. Men två timmars filmning under 2,5 timmars tid har jag i alla fall gjort nån gång. Det var väl ungefär så mycket som det extra stora batteriet klarade.

I mitt fall handlade det om några dans- och teaterföreställningar

Att jag frågade dig om detta handlade alltså inte alls om misstro från min sida, utan enbart om nyfikenhet. Det lär knappast vara särskilt vanligt - ingen annan jag känner brukar filma mer än kanske högst 5 min i sträck.
.

Nej det tillhör nog inte vanligheterna förutom just vid framträdanden.
Problemet förvärras betydligt om man handhåller kameran eller om man är placerad högt upp.
I båda fallen ökar ju omgivningstemperaturen o kylningen minskar.

Tittar man på en film är det sällan ett klipp är längre än 10sekunder.

En parantes, D3100 filmar max i 10 minuter sen får man starta om. Det gäller att passa på mellan låtarna.

EN riktig videokamera kan jag inte tänka mig får dessa problem, den har säkert kylning.

Nej det tillhör nog inte vanligheterna förutom just vid framträdanden.
Problemet förvärras betydligt om man handhåller kameran eller om man är placerad högt upp.
I båda fallen ökar ju omgivningstemperaturen o kylningen minskar.

Tittar man på en film är det sällan ett klipp är längre än 10sekunder.

En parantes, D3100 filmar max i 10 minuter sen får man starta om. Det gäller att passa på mellan låtarna.

EN riktig videokamera kan jag inte tänka mig får dessa problem, den har säkert kylning.

En vanlig videokamera (som man köper hos den vanliga elektrokrängaren ute vid närmaste köpcenter) har oftast en väldigt mycket mindre sensor och alstrar därför betydligt mindre värme. Även där finns säkert problemet.

/Karl

Men 6D har visat sig vara ännu skarpare än 5D Mark III men hur som helst så skulle jag välja en av de nyare småbildskamerorna om jag ska "filma".

De nyaste är just EOS 6D och EOS 5D Mk III.

6D lider mer av moire-risk än 5DIII, och 5DIII har den stora fördelen att den kan köra Magic Lantern. Med ML är jag rätt säker på att 5DIII är skarpare än 6D.

Det ante mig att 5D Mark III är bäst, den är ju också dyrast. Jag har bara ett Canon objektiv för tillfället och det är 50mm 1.2. Hoppas den duger för filmning. Jag skulle gärna vilja ha en 24mm också.

Är Magic Lantern riskfritt att använda?

Annars verkar det bara vara att filma på då.

Jag har en Pentax K-7 som jag har filmat rejält mycket med. Den har börjat brumma. När jag filmar och spegeln är uppe. Ungefär som ett gammalt relä. Så jag använder den bara till att ta bilder nu och så har jag köpt en riktig videokamera att filma med.

ANNONS
Götaplatsens Foto