Annons

Slutarbyte 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Swappo

Aktiv medlem
Slutaren på min 5D slog plötsligt igen när jag var i full färd att rengöra sensorn som jag gjort då och då vid behov.
Spateln kom i kläm och tydligen tog ju då slutaren skada, se bildexempel nedan.
Felet visar sig vid korta slutartider, ju kortare destå värre... Bilden på antennen och hustaket är tagen med 1/8000 och bilden på båtarna på havet är tagen med 1/1600.

Runt ca 1/400 och långsammare syns felet ej...

Mailade Intervision och dom vill ha ca 4000:- + moms för att byta slutaren. Huva!

Alternativet är väl att köpa sig en "ny" begagnad 5D för ett par tusenlappar mer än vad slutarbytet skulle kosta.... Men då vet man ju inte vad man får och det kan ju inom kort vara dags för ett slutarbyte även där om man har otur. Synpunkter eller funderingar kring detta?

Kan väl säga det att slutaren slog igen helt utan förvarning när jag hade strömadaptern inkopplad.
Det har även hänt 2-3 gånger till efter denna första att den slagit igen trots att strömadaptern varit inkopplad och helt utan att jag kommit åt någon knapp eller strömbrytaren.
Alla gånger i sensorrengöringsläget, men till synes helt slumpvis efter olika lång tid..

Så jag antar att det är något galet med kameran och kanske lika bra att byta hela kameran ändå?
Nån som hört talats om detta felet?
 
Bildexemel
 

Bilagor

  • IMG_8640.jpg
    IMG_8640.jpg
    47.7 KB · Visningar: 660
  • IMG_9047.jpg
    IMG_9047.jpg
    57.4 KB · Visningar: 660
Fundera på om det är värt att lägga pengarna på den gamla modellen. 5DII får man för 20000 nuförtiden och då har du garanti.
 
Nån som hört talats om detta felet?
Det är inte så att du har lite glapp i av/på vredet? Hade det på en 10D, då hade kameran en otrevlig förmåga att stänga av sig om jag nuddade vredet. Lösningen var att vrida av/på vredet några gånger tills oxiden(?) på kontaktbläcken var bortnött.
 
Det är inte så att du har lite glapp i av/på vredet? Hade det på en 10D, då hade kameran en otrevlig förmåga att stänga av sig om jag nuddade vredet. Lösningen var att vrida av/på vredet några gånger tills oxiden(?) på kontaktbläcken var bortnött.

Tror inte det, 5D har ju två steg i vredet...
Men visst, möjligheten ska väl inte uteslutas.

Jag minns dock inte hur kameran betedde sig efteråt, mer än att den inte var avslagen...
 
ANNONS