Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutargaranti

Produkter
(logga in för att koppla)
fhe skrev:
Jo jag förstår som sagt det (och har aldrig brytt mig). Min fråga var mer om du hade någon aning om varför framförallt amerikaner alltid pratar om att det är si och så många skott slutargaranti, vår KKL är knappast relevant för dem. Det känns inte helt omöjligt att man kan ha en annan garanti mot den amerikanska marknaden (om inte annat för att ha ryggen fri vid stämningar).

Folk kollar helt enkelt inte fakta. Sen sprider sig ju olika uttryckssätt. "Shutter Warranty" är ett enkelt sätt att uttrycka det på, om än fel.

Magnus har helt rätt, det finns absolut ingen garanti på hur många bilder en slutare skall klara.

Vissa kameratillverkare testar hur många exponeringar en viss slutare klarar i testbänk, och det görs i optimala förhållanden i ett labb och kan inte överföras till verkligheten, klarar den hälften av vad labbslutaren klarade så får man väl vara nöjd.

/kent.

Är det lönt att betala för ett byte av slutare på säg en 400D eller 30D, eller är det bara att slänga och köpa nytt om det skulle hända utanför garanti?

Varför har kamerorna inte en räknare som enkelt och pålitligt visar hur många exponeringar den tagit, ungefär som kilometerräknaren på en bil?

Mvh
Anders

Min 300D är uppe i 17000 och slutaren funkar bra. Däremot har spegelmekanismen havererat en gång.

Canon har inte slutare som reservdelar till speciellt gamla hus, ryktas på fredmiranda att de är slut till 10D/300D och äldre. Dessutom är det definitivt inte lönt att reparera en så gammal kamera, finns ju nyare och roligare grejer för samma pris. Bara att justera AF i min 300D kostade 82 euro.

AFJ skrev:
Är det lönt att betala för ett byte av slutare på säg en 400D eller 30D, eller är det bara att slänga och köpa nytt om det skulle hända utanför garanti?

Kostar cirka 3000. Det är ofta lönt och nått som man bör ha med i budgeten om man plåtar mycket. Har dock aldrig hänt mig.

Varför har kamerorna inte en räknare som enkelt och pålitligt visar hur många exponeringar den tagit, ungefär som kilometerräknaren på en bil?

De har de, men det är bara verkstaden som kan utläsa informationen, förutom i 1D-kamerorna där man kan kolla i EXIF-informationen. Hos 1v kunde man busenkelt kolla antalet rullar.

Anledningen att man inte visar antal exponeringar så tydligt är för att inte sätta griller i huvudet på folk. Det är ju mest när man köper begagnat som man kan ha nytta av informationen. Det finns ju inget som säger att slutaren ska ge pajja vid ett visst antal exponeringar.

Inte speciellt svårt att byta själv heller om man har lite erfarenhet av elektronik. Tror det svåraste kan vara att få köpa loss reservdelen. Såg en som hade bytt själv i 10D, kostade tydligen $70.

Tack Magnus för svar. Slutsatsen blir ju att det bara är att fota på, när det väl pajar får man ta ställning till reparationkostnade mot värdet vid den tidpunkten. Ingen mening med att gå och oroa sig i förtid! :)

Mvh

Anders

Min A710 is har en liten plastgrej som åker fram och tillbaka i objektivet om man tar kort.

Hur som helst så anger inga tillverkare några siffror för hållbarheten för kompakter så vitt jag vet.

Men 3 år ska de ju hålla, och i Norge 5 år enligt konsumentköplagen.

ANNONS
Götaplatsens Foto