Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canonet 17 QL
- Trådstartare interior
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Så vitt jag vet är slutaren mekanisk och batteriet är för mätaren.
karlstrom69
Aktiv medlem
Jag har en QL19, och på den fungerar slutaren utan batteri. Det bör vara likadant på QL17
ztenlund
Aktiv medlem
Utifrån manualen verkar den ha en spärr för att hindra felexponering om kameran är inställd för att använda "EE", dvs Auto på bländarringen. Oklart för mig om detta spärrar slutaren även när batteri saknas.
karlstrom69
Aktiv medlem
Ja den är spärrad utan batteri. Autoläget använder exponeringsmätaren, så batteri krävsUtifrån manualen verkar den ha en spärr för att hindra felexponering om kameran är inställd för att använda "EE", dvs Auto på bländarringen. Oklart för mig om detta spärrar slutaren även när batteri saknas.
karlstrom69
Aktiv medlem
Det stämmer. Utan batteri fungerar slutaren bara om du ställer bländaren manuellt
karlstrom69
Aktiv medlem
En tanke bara. Är det en gammal film i kameran? Om filmen är framdragen till slutet så spärras slutaren också. Men då är även frammatningen spärrad
interior
Aktiv medlem
Nej tyvärr. Spärren vi skrev om tidigare sitter fast.En tanke bara. Är det en gammal film i kameran? Om filmen är framdragen till slutet så spärras slutaren också. Men då är även frammatningen spärrad
karlstrom69
Aktiv medlem
Menar du reglaget vid klockan 5? Det lilla metallreglaget? Det har ingen betydelse för slutaren. Om jag håller den intryckt så funkar slutaren ändå så länge jag valt bländarvärde manuellt. Det reglaget ska vara fjäderbelastat, om man trycker in det så ska det direkt komma ut igen när man släpper.
karlstrom69
Aktiv medlem
Den spärrar bara slutartidsvalet till/från läge B om man inte har batteri i kameran
karlstrom69
Aktiv medlem
Kolla även så inte självutlösaren har fastnat. Då funkar inte slutaren. På QL19 är reglaget i nedre läget när den inte är aktiverad