Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarrepartion på en EOS1D MII

Produkter
(logga in för att koppla)

gsengma

Aktiv medlem
Jag har en två-tre år gammal EOS1D MII som jag kanske tagit 10 000 exponeringar med. Nu har jag fått en ljusstrimma högst upp på varje bild jag tar med en slutartid snabbare än 1/500 sek. Enligt InfoCare (som är Canons serviceverkstad i Stockholm) så måste jag byta slutare till en kostnad om 6 375:-!!! Jag är CPS-medlem. Är det enligt ert förmenade en rimlig kostnad och skall man verkligen behöva byta slutare efter så få exponeringar. Jag inbillar mig att jag är en bra Canonkund med denna samt en EOS1Ds MII samt en 5D plue hög med L-objektiv. Jag vore tacksam för lite uppfattningar in denna fråga.
Gert

Det finns ju en viss garanti för slutarn har jag för mig, men den går ut antingen efter typ 12 månader eller om det är 100 000 exponeringar, vilket som än kommer först. Mekanik som slutar förblir en "förbrukningsvara". Så visst, trist är det, men jag tror det blir svårt att få en ny slutare gratis med tanke på tiden som kameran varit i dina händer, oavsett antalet exponeringar. CPS-medlem eller inte. Men du skulle ju kunna testa att ta kontakt med Cnaon direkt och höra om du inte redan gjort det, såg bara att du varit i kontakt med InfoCare.

Jag har sökt kontaktpersonen på Canon via mail. Vi får väl se vad han säger men jag är inte hoppfull. Jag funderar på att ta med kameran till USA (där jag bor nu) och få den reparerad där. Enligt uppgift på olika web sajter så kostar det ca. $250.- där. Har någon erfarenhet från reparationer där?

Gert

Hmmm.. Jag skulle nog försöka få tag på Per Karlsson, som har hand om yrkesbiten på Canon. Tycker det låter väldigt konstigt att du ska stå för reperationen då Canon hävdar att slutaren ska klara 150.000 exponeringar. Förvisso är kameran 2-3 år gammal, men 10.000 exponeringar är ju vansinnigt lite. Även kostnaden verkar vara på tok för hög.

Räkna inte med någon hjälp

Min 1dsm2 pajade efter 1,5 år o 45000 exponeringar o jag ringde Per o fick ingen hjälp trots att jag som ni hört Canon skryta om att den ska hålla 150000 exponeringar.
Fick betala 3500 för slutarbytet som genomfördes på infocare.
Så räkna inte med någon hjälp med räkningen däremot sköttes lagningen inom 2 dygn så det var ok.

Jag har hört från kollegor att Nikon inte är specellt serviceminded heller + att det brukar ta tid innan det är lagat.På det sätte är Canon bra eftersom dom fixar kameran på 48 timmar.

Dom som har varit bäst ur servicesynpunkt är Pentax för när jag körde deras melliskameror så dels hade dom vettiga fasta servicepriser samt man fick en lånekamera om man körde med deras proffskameror.

Det är rent för dyrt. Jag är också CPS medlem men brukar göra min service och reperatoner i Bangkok. De tar mindre än 7000 baht, vilket är under 1400 kr. Visserligen är det alltid dyrare här, men så mycket ska det inte skilja.

Canon hävdar att slutaren är testad för 200 000 exponeringar. Tidigare gav konsumentköplagen 2 år på fabrikationsfel nu är den höjd till 3 år.

En kamera som gått 10 000 exponeringar på 2-3 år är knappt vara använd. Med lite skam i kroppen skulle de fixa detta.

Men de har säkert lagen på sin sida om de nekar...

Men Canon garanterar inte att den ska hålla för 200k exponeringar. Och det är inget fabrikationsfel om den håller mindre än 200k.

Det är ju skillnad om kameran varit ny, eller garantin gått ut veckan innan. Och man vet hur gammal sin kamera är. 2 eller 3 eller hur många år ?

Jag pratade med Per Karlsson idag som hänvisade mig till Canon i Göteborg, dvs deras egen serviceorganisation som är den som utser underleverantörer som ex. InfoCare. Jag pratade med en vettig kille där som kommer att undersöka om han kan hjälpa mig. Han påpekade, vilket jag så klart var medveten om, att det inte finns någon "shutter warranty" utöver normal fabriksgaranti men höll också med om att, för en "proffskamera", så är ca 10 000 exponeringar generande få. Vi får se om han kan intervernera på något vis.
Tack för era synpunkter.
Gert

Lars Johnsson skrev:
Men Canon garanterar inte att den ska hålla för 200k exponeringar. Och det är inget fabrikationsfel om den håller mindre än 200k.

Det är ju skillnad om kameran varit ny, eller garantin gått ut veckan innan. Och man vet hur gammal sin kamera är. 2 eller 3 eller hur många år ?

Jag tycker att ni Canonanvändare skall ställa krav istället för att hålla Canon om ryggen! Det tjänar ni ju inget på. Om dom inte betalar er vid sidan om vill säga.

Man kan givetvis inte ställa krav på att få reparerat kameran gratis när garantin utgått för länge sen.
Hur lång tid efter garantin ska de reparera grejorna gratis då? 3, 5, 10 eller 25 år ?

Tiden i sig själv sliter ju inte ut slutaren! Har kameran bara gått 10000 exponeringar så tycker jag att det är solklart att Canon skall reparera kostenlos! Eventuellt att man betalar för jobbet men reservdelen borde dom ju stå för! OM Canon är smarta så tar dem in kameran för att undersöka vad som har hänt efter bara 10000 exponeringar så att dom inte råkar ut för tråkigheter om något år, månader...

Det är ju garantin som gäller. Annars skulle alla givetvis tycka att just deras reperation skulle vara gratis.
Det är ju inte heller så att garantin precis gått ut, utan det är länge sen. Kameran ersattes av en ny modell för knappt 2 år sen. Den modellen ersattes nyligen av en nyare också.
Praktiskt taget vilken del som helst i kameran skulle man kunna säga att "tiden i sig själv har ju inte slitit ut denna del så Canon ska ersätta den ändå"

Jag använder Nikon så det spelar ju ingen roll för min del. Men, jag tycker ändå att ni borde se om ert hus och leverantör... Canon har ju ett inbyggt räkneverk som talar om precis hur många exponeringar som gjorts. Men man kanske inte litar på egna grejor. Det kostar inget att försöka pressa dem till gratis en reparation i allafall ;-)

Canon har inte ett inbyggt räkneverk som precis talar om antalet exponeringar. Men det har ju ingen betydelse egentligen

Lars Johnsson skrev:
Canon har inte ett inbyggt räkneverk som precis talar om antalet exponeringar. Men det har ju ingen betydelse egentligen
1D serien har faktiskt ett räkneverk, antalet exponeringar kan därför fås fram ur exif-informationen av program som stödjer detta.

/Daniel

Javisst finns mjukvara. Jag har själv tex. CanCount. Men det går att lura de programen. Skulle tro att bara Canon själv får fram det med 100% säkerhet.
När man för över inställningarna från en kamera till en annan via minnes-kortet, så kan man även föra över antalet exponeringar från den kameran.

Maxieboy skrev:
Tiden i sig själv sliter ju inte ut slutaren!
Jo faktiskt. Tiden kan mycket väl "slita" på slutaren som är rätt finmekanisk. Ev. smörjmedel kan klibba ihop, om det finns fjädrar någonstans kan du få utmattning, osv, osv. Ett sandkorn eller annat skräp på fel ställe, osv. Men nu pajar den ju inte ihop helt, utan oftast är det felaktig timing, ljusstrimmor och annat fuffens som är första tecknet på att slutare börjar gå.

Varför tror du att växlar på cyklar helst ska vara i ett visst läge när du ställer undan dessa för vinter. Varför tror du bländaren på många objektiv kärvade ihop om de inte används på länge. Varför måste man byta ljustätningen på kameror som börjar bli gamla. Vissa material är helt enkelt en färskvara. Även om kameratillverkarna försöker hitta ersättare och använda så lite av dessa som möjligt.

Men visst, ser man bara till antalet så är 10000 försvinnande lite på en kamera i 1D-serien, men åldern ger fortfarande rätt på garantin tyvärr. Men nu hoppas jag verkligen Gert får hjälp, det tycker jag Canon kan kosta på sig. Dessutom lät priset högt för ett slutarbyte.

ANNONS
Götaplatsens Foto