Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Slutarrepartion på en EOS1D MII
- Trådstartare gsengma
- Start datum
Tibor
Aktiv medlem
gsengma skrev:
...... en två-tre år gammal EOS1D MII som jag kanske tagit 10 000 exponeringar ......
Slutarbyte efter så kort tid och (extremt) få exponeringar är anmärkningsvärt på en kameraserie som marknadsförs kraftigt på tillförlitlighet....
Vore intressant med mer exakta uppgifter om ålder och slitage:
Är den två eller tre år?
"kanske tagit" är ganska vagt. Vad säger CanCount om antalet exponeringar?
(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78185&highlight=exponeringar+AND+1D)
Senast ändrad:
Maxieboy
Aktiv medlem
VARNING!!! Köp inte en begagnad Canon kamera av proffsmodell utan att förvissa er om att slutaren är ny, oavsett hur många exponeringar det är gjort med den! Räkna alltid ifrån priset på slutarbyte på försäljningspriset. Tänk på att en Oanvänd Canon är obrukbar efter att garantitiden har löpt ut. Det är ungefär kontentan av ovanstående diskussion! STÄMMER DET?
Köp Nikon istället om du vill fota bekymmersfritt...även med begagnade grejor!
PS. Jag har en begagnad Nikon D100 till salu...
atotowi
Aktiv medlem
Jag hade ett inlägg tidigare och vill bara förtydliga några saker.
Att garantitiden gått ut betyder bara att bevisbördan för fel flyttas från Canon till kunden om tiden som finns i konsumentköplagen inte löpt ut.
Konsumentköplagen gäller för tillverkningsfel dvs fel som fanns redan vid tillverkningen av varan och som inte uppkommit pga användning eller olycka.
Nu till fallet:
Kameran har en slutare som enl. tillverkaren bör klara 200 000 exponeringar den är 2-3 år gammal.
1. Garantin har gått ut.
2. Konsumentköplagen vid säljtillfället var 2 år och har således också passerats.
Detta gör att Canon inte måste reaprera kameran.
Men hade det varit 3år för konsumentköplagen vid försäljningstillfället så hade Canon nog fått bita i det sura äpplet. Har man i sin information om varan påstått en sak om man inte kan visa att användningen varit sådan att den strider mot handhavandet så hade man nog fått med sig ARN.
Därför anser jag att Canon ska se det som Goodwill och göra bytet på ett för kunden fördelaktigt sätt.
Att Canon sedan inte kan tvingas till det är en annan sak. Jag har haft en TV av ett känt märke där bildröret raseda 1 månad efter garantitiden på 2 år. Den vägrade dom byta och jag handlar inget av det fabrikatet igen...
F.ö. tror jag inte det är större risk att handla ett beg. Canon hus än nåt av ett annat märke. Men vill man vara säker ska man givetvis testa grejerna först oavsett vilket märke det är.
Att garantitiden gått ut betyder bara att bevisbördan för fel flyttas från Canon till kunden om tiden som finns i konsumentköplagen inte löpt ut.
Konsumentköplagen gäller för tillverkningsfel dvs fel som fanns redan vid tillverkningen av varan och som inte uppkommit pga användning eller olycka.
Nu till fallet:
Kameran har en slutare som enl. tillverkaren bör klara 200 000 exponeringar den är 2-3 år gammal.
1. Garantin har gått ut.
2. Konsumentköplagen vid säljtillfället var 2 år och har således också passerats.
Detta gör att Canon inte måste reaprera kameran.
Men hade det varit 3år för konsumentköplagen vid försäljningstillfället så hade Canon nog fått bita i det sura äpplet. Har man i sin information om varan påstått en sak om man inte kan visa att användningen varit sådan att den strider mot handhavandet så hade man nog fått med sig ARN.
Därför anser jag att Canon ska se det som Goodwill och göra bytet på ett för kunden fördelaktigt sätt.
Att Canon sedan inte kan tvingas till det är en annan sak. Jag har haft en TV av ett känt märke där bildröret raseda 1 månad efter garantitiden på 2 år. Den vägrade dom byta och jag handlar inget av det fabrikatet igen...
F.ö. tror jag inte det är större risk att handla ett beg. Canon hus än nåt av ett annat märke. Men vill man vara säker ska man givetvis testa grejerna först oavsett vilket märke det är.
gsengma
Aktiv medlem
Det är inte någon tvekan om att garantin gått ut och att även ev rätt under konsumentskyddslagen förfallit. Det jag ville diskutera var:
1.- Är 6 375:- rimligt för ett slutarbyte?
2.- Är det rimligt att en slutarmekanism slutar funger efter drygt 10000 exponeringar på en kamera av denna klass. Jag kan inte kolla exakt antal exp. eftersom kameran ligger hos InfoCare för ev. reparation men jag är säker på att de kan göra det.
3.- Som god Canon-kund (se min kameraväska), är det rimligt/möjligt att förvänta sig hjälp under ovan omständigheter?
Låt oss sluta diskutera om Canon har skyldighet att göra något, vi vet alla att så inte är fallet.
Gert
1.- Är 6 375:- rimligt för ett slutarbyte?
2.- Är det rimligt att en slutarmekanism slutar funger efter drygt 10000 exponeringar på en kamera av denna klass. Jag kan inte kolla exakt antal exp. eftersom kameran ligger hos InfoCare för ev. reparation men jag är säker på att de kan göra det.
3.- Som god Canon-kund (se min kameraväska), är det rimligt/möjligt att förvänta sig hjälp under ovan omständigheter?
Låt oss sluta diskutera om Canon har skyldighet att göra något, vi vet alla att så inte är fallet.
Gert
atotowi
Aktiv medlem
1 Vet inte. Men om man läser här verkar andra fått 2500-3500:- som bud på byte. Men eftersom åtminstone ett annat bud var från Infocare så kanske det är mer att göra i ditt hus.
2. Nej, det tycker jag inte.
3. Oavsett hur mycket utrustning man har anser jag att Canon har ett visst moraliskt ansvar för sitt påstående att slutaren är testad för 200k exponeringar.
2. Nej, det tycker jag inte.
3. Oavsett hur mycket utrustning man har anser jag att Canon har ett visst moraliskt ansvar för sitt påstående att slutaren är testad för 200k exponeringar.
Tibor
Aktiv medlem
gsengma skrev:
...... Jag kan inte kolla exakt antal exp. eftersom kameran ligger hos InfoCare för ev. reparation men jag är säker på att de kan göra det.......
Du behöver inte ha kameran. Räcker med en bild med full EXIF (jpg eller CR2).
Du kan kolla antalet exponeringar som kameran har gjort genom att köra bilden i CanCount.Se trådlänken i mitt förra inlägg.
Damocles
Aktiv medlem
Alltså, det är fortfarande så att Canon normalt sett garanterar ett visst antal exponeringar / en viss garantitid, efter den tiden, antalet exponeringer, vilket som än kommer först, så räknas det som vanlig förbrukningsvara och Canon har inget som helst åtagande att byta det inom ramen för garanti rent juridiskt. Inte heller är det något att reklmamera om Canon faktiskt inte GARANTERAR 200 000 exponeringar. Sen att de har testat typmodellen av slutare betyder inte det att de tär garanterat, bara en cirkusvärde av vad den borde klara, eller om de använder 200K exponeringar som MTBF-värde. Vilket fungerar som riktvärde/medelvärde.
Men visst, jag instämmer till fullo att 10K exponeringar är extremt lite för en kamera ur 1D-serien och Canon borde applicera en viss goodwill för den sakens skull. Men de har ingen som helst skyldighet att göra det.
Och för att återgå till Gerts fråga.
1. Jag tycker det låter lite högt, speciellt med tanke på vad andra här i tråden har fått betala.
2. Nej, det är inte rimligt om det ej skett någon yttre påverkar av smuts, damm, grus, etc.
3. Det vette tusan helt enkelt. Det beror nog lite vilket humör service-folket är på när du får tag i dem.
Men visst, jag instämmer till fullo att 10K exponeringar är extremt lite för en kamera ur 1D-serien och Canon borde applicera en viss goodwill för den sakens skull. Men de har ingen som helst skyldighet att göra det.
Och för att återgå till Gerts fråga.
1. Jag tycker det låter lite högt, speciellt med tanke på vad andra här i tråden har fått betala.
2. Nej, det är inte rimligt om det ej skett någon yttre påverkar av smuts, damm, grus, etc.
3. Det vette tusan helt enkelt. Det beror nog lite vilket humör service-folket är på när du får tag i dem.
Fin trollning, men varför inte gå tillbaka till Nikonforumet om du inte har något vettigt att tillägga.Maxieboy skrev:
VARNING!!! Köp inte en begagnad Canon kamera av proffsmodell utan att förvissa er om att slutaren är ny, oavsett hur många exponeringar det är gjort med den! Räkna alltid ifrån priset på slutarbyte på försäljningspriset. Tänk på att en Oanvänd Canon är obrukbar efter att garantitiden har löpt ut. Det är ungefär kontentan av ovanstående diskussion! STÄMMER DET?
snap
Aktiv medlem
Otroligt så Nikon går aldrig sönder o skulle den det så får man kameran reparerad gratis oavsett ålder?
Kanon ska genast beställa en D2xs..........
Ps jag har kört med canon,hasselblad,pentax samtliga har faktiskt pajat.
Hasselbladarn gav ej korrekta tider på snabba tider.
Pentax 67 lossnade spegeln på samt trådutlösarfestet pajade.
Canon 1dsm2 pajade slutarn på.
Måste genast beställa Nikon eftersom den aldrig går sönder samt fria reparationer!
Kanon ska genast beställa en D2xs..........
Ps jag har kört med canon,hasselblad,pentax samtliga har faktiskt pajat.
Hasselbladarn gav ej korrekta tider på snabba tider.
Pentax 67 lossnade spegeln på samt trådutlösarfestet pajade.
Canon 1dsm2 pajade slutarn på.
Måste genast beställa Nikon eftersom den aldrig går sönder samt fria reparationer!
Jeppe
Aktiv medlem
Som redan sagts i tråden så är det ju inom garantitiden som detta gäller. En 1D-kamera är byggd för att gå hårt och mycket (vilket de flesta också gör). Canon garanterar att slutaren håller 200.000 exponeringar, dvs om den skulle fallera efter 23 månader och gått 100.000 exponeringar, så bytes den på garnatin. Hade en 30D gjort samma sak så hade det inte varit en garantireperation, eftersom slutaren i 30D inte har så lång förväntad hållbarhet, alltså vanligt slitage. Ungefär som att säga att min nya bils bromsar/avgasrör ska bytas på nybilsgarantin, trots att jag kört 20000 mil på 3 år.
Jerkan
Aktiv medlem
Tibor skrev:
Du behöver inte ha kameran. Räcker med en bild med full EXIF (jpg eller CR2).
Du kan kolla antalet exponeringar som kameran har gjort genom att köra bilden i CanCount.Se trådlänken i mitt förra inlägg.
Får inte det till att funka??
Drar över bilden men det står bara vad bildfilen heter och var den ligger??
Vad gör jag för fel?
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Det måste vara en original-fil direkt från kameran. Du får inte ha ändrat något i den.
Och du öppnar filen från CanCount
Och du öppnar filen från CanCount
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Du kan heller inte veta med 100% säkerhet att siffran är rätt i CanCount. I det gamla CanCount vänder räkningen på drygt 65000 och börjar om på 1.
I det nya kan man lura det genom att föra över inställningar från en annan kamera och då få siffrorna för den istället.
I det nya kan man lura det genom att föra över inställningar från en annan kamera och då få siffrorna för den istället.