Annons

Slutartid = Lo vid över en sekund

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är en grej jag funderar på.

När min D300s är i läge A, bländarförval, står det bara Lo som slutartid om den är längre än en eller två sekunder.

Finns det någon inställning så man kan få kameran att visa vilken slutartid den väljer upp till maximala 30 sekunder? Jag minns inte om det alltid har varit så eller om den visat tiden i alla lägen innan faktiskt.

Jag har för mig att det är likadant på D700 och att jag blev vansinnig på det ett par gånger. Då stativ är ett måste vid sådana slutartider får man helt enkelt använda M-läge istället, vilket ju inte är något direkt problem.

Nu vet jag ju inte vilka bländar- och ISO-värden du använde, men tänk på att kamerans ljusmätare bara klarar att mäta ljuset korrekt ned till ett visst EV-värde. Kanske försökte du mäta i ljus som understeg detta. Då kan inte Nikon garantera att mätaren visar rätt och väljer förmodligen att visa Lo i st f ett värde som kanske är fel.
Kolla i bruksanvisningens spec vilket som är det lägsta EV-värde kameran klarar. På en del kameror kan det variera med typ av mätning. EV15 ger 1/125 s vid bländare f/16 och ISO 100.
Med utgångspunkt från det kan du räkna ut värdena på bländare, tid och ISO som din kamera klarar som mest.

Olle

Edit: Jag borde kanske ha påpekat att lägsta EV-tal mätaren klara förstås även beror på objektivets största bländare. Jag har för mig att standard är f/1,4, men det kanske kan variera mellan olika tillverkare.

Senast ändrad:
Det handlar nog snarare om ljusbrist enligt ovan. Ljusmätaren ger helt enkelt upp och tycker att ljuset är för dåligt för att tillräckligt exakt ange så långa slutartider.

Jag prövade f ö igår med D700 och det var inga problem att få tider på 20-30 sekunder genom att hålla handen för objektivet lite lagom med det nedbländat till f/22. Det går dock inte under alla förhållanden, men någon magisk gräns vid ett visst antal sekunder finns inte.

Grejen är att kameran kan ge perfekt exponerade bilder upp till 30 sekunder trots att det står Lo på displayen. Ljusmätaren fungerar alltså perfekt upp till 30 sek men värdet visas bara inte.

Det är inga problem att låta kameran exponera automatiskt till sent på natten, men jag vet inte vilken tid kameran väljer förrän efter att bilden är klar.

Edit: Ztenlund, ser du vilken tid kameran väljer eller visar din också Lo?

Förresten, i manualen står det att den visar Lo och underexponering när tiden går över 30 sek som är max vad kameran klarar även manuellt. Jag har inte kunnat hitta något om något minsta Ev som mätaren ska klara alls.

Grejen är att kameran kan ge perfekt exponerade bilder upp till 30 sekunder trots att det står Lo på displayen. Ljusmätaren fungerar alltså perfekt upp till 30 sek men värdet visas bara inte.
Om kameran klarar 30 s perfekt eller nästan perfekt eller inte beror ju på vilken bländare och vilket ISO du använt. Som jag skrev i mitt förra inlägg vet jag inte vad du använt. Testa med en liten bländaröppning och lågt ISO så kommer förmodligen kameran att visa längre tider än 2 s om ljuset är tillräckligt svagt. Med största bländare och högsta ISO kommer du förmodligen inte ens i närheten av 2 s.

Alla ljusmätare har en nedre gräns för hur svagt ljus de klarar av att mäta. För båda mina kameror med TTL-mätning (båda analoga) står det i bruksanvisningens spec, så det förvånar mig om det inte står i din också.

Jag minns att den numera beryktade, men förr mycket aktive, FS-medlemmen Terje Hellesö brukade sätta mätaren till ett högre ISO-tal än filmens för att mäta i dåligt ljus. Men då kom han under det ljusvärde som Nikon angett att hans kamera klarade av.Tydligen så slutar inte Nikons kameror att mäta även vid för låga EV. Du och Terje är tydligen nöjda ändå, men uppenbarligen inte Nikon. Och ju längre ifrån vad kameran garanteras klara som det faktiska ljuset är på, desto större blir säkert felet.

Olle

Mycket riktigt har sagts men helt klart är det inte beskrivet.

Låt oss börja med EV.

EV är ett mått på hur ljust det är.

EV 0 är definierat som ljuset som behöver en exponering

1 sekund, iso100 och bländare 1,0

eller
2 sekund, iso100 och böndare 1,4
4 sekund, iso100 och böndare 2,0
8 sekund, iso100 och böndare 2,8
osv

EV 1 är dubbelt så mycket ljus
EV 2 är 4 gånger så mycket osv.

Sen tittar vi på din kameras ljusmätare.

Om du läser det finstilta i manualen så ser du att
mätaren klarar att mäta ner till EV 0, (spotmätning är mindre känsligt)
men... det ska då göras med ett objektiv med bländare 1,4

mätaren sitter ju bakom objektivet så den får naturligtvis mindre ljus
om objektivets bländare är mindre.

Har du ett objektiv med maxbländare 2,8 så klarar mätaren
bara att mäta ner till EV 2

Exponering

Om du har ett 1,4 objektiv kan du mäta EV0
du får 2 sekunders exponeringstid (på bländare f1,4)

Om du har ett 2,8 objktiv kan du mäta EV2
du får 2 sekunders exponeringstid (på bländare f2,8)

Om du tänker fotografera på maxbländare så
klarar mätaren max 2 sekunder!

Att få längre tider!

Om vi går tillbaka till vårt 2,8 objektiv
och du säger att du vill använda f11,
så kan du få exponeringstider upp till 32 sek (30)

--

När det är dåligt med ljus brukar man dra upp isot.
Tyvär blir det ju inte mer ljus för mätaren att jobba med,
istället ser det ut som mätaren blir sämre.

Om du exempelvis väljer iso400 så mäter kameran
bara ner till 0,5 sekunder (på maxbländare)

--
Det finns inget "trick" för att få mätaren bättre (ljuskänsligare)
men om du skulle vilja fotografera med väldigt lite bländare
när det är mörkt kan du mäta med en större bländare
och sedan köra manuellt och själv med bulb använda tider längre än
30 sekunder. Det ändrar inte faktumet att kameran inte mäter
hur svagt ljus som helst, du tar dig bara runt maxgränsen på 30sekunder.

säg att du har ett 2,8 objektiv.
det är EV2 ljust.
Din mätare säger då att du ska ha 2 sekunders exponeringstid(f2.8)

men du vill fotografera med f22, i detta läge ska du INTE mäta
med f22 (bländarprio) eftersom kameran då säger LO.(här är det möjligt att
kameran gör rätt ändå, alltså säger LO men ändå exponerar rätt, det har jag inte testat)

Du kan mäta med en större bländare (varför inte max) och själv räkna ut
att 2 minuter blir bra med f22.

Mina nikonkamror mäter lite bättre än specifikatonerna,
man kan få lite mer än 2 sekunder på maxbländare!

om du kör med tex Canon 5D så är det bara att välja bländarpriotering o så får du en korrekt tid upp till 30 sek exponering. Väljer du en tid över 30 sek så kan du lätt se vad den närmsta rätta tiden är så det är enkelt att räkna ut viken tid över 30 sek du behöver använda. Med Nikon står det jämnt lo när man ska köra kvällsbilder o du får köra manuellt men du får ingen bra indikation på vad som är rätt tid som du får med canon på bländar priotering. Oftast tycker jag att canons bländar priotering på kvällsbilder på långa exponeringar stämmer riktigt bra. Kör man med Nikon så är det klart bökigare anser jag. Jag kör både Nikon o canon.

ANNONS
Götaplatsens Foto