Annons

Gaffling med långa tider Nikon Z6 II

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Funderar på om det finns något sätt att automatiskt gaffla där tiderna blir längre än 30 sek. Behöver det för HDR nattfotografering. Om man ställer kameran i manuellt läge går det ju att exponera upp till 15 minuter och då tycker jag att det borde fungera med gaffling i manuellt läge där tiderna blir längre än 30 sekunder?
Någon som vet?
 

alf109

Aktiv medlem
Det är väl bara att gaffla själv?
Poängen är att jag vill slippa mixtra med kameran mellan exponeringarna, visst kan man alltid ställa tid själv, ganska självklart för alla som plåtat ett tag. Men min fråga var om det fanns något sätt att få kameran att fixa detta själv. Exempel, grundexponeringen är 30 sek, då borde ju kameran av egen kraft kunna göra till exempel en exponering på 2 minuter och en på 7,5 sek alltså +- 2 steg. Som det funkar (för mig) gör kameran en exponering på 7,5 sek och ytterligare en på 30 sek vilket jag undrar om det går att komma förbi. Det var detta jag undrade, men jag kanske var otydlig i mitt inlägg.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gjorde en test med min Z6ii, första gången jag testar gaffling. Ställde in 3 bilder och intervall 3. Utgick från 8s, nästa bild var en 1s och sista bilden 30s
 

atotowi

Aktiv medlem
Saker som fungerar oavsett kameramärke. Börja med att ställa in Bulb så att man kan styra tid externt.
1. använda trådutlösare och ta tiden själv.
2. Skaffa en tråd utlösare där man kan ställa in tiden (så slipper man stirra på klockan/telefonen)
3. En extern trigger där man kan programmera in antal bilder hur många bilder i serien och vilken justering i exponering som ska göras mellan stegen
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tror att Affe vet hur Bulb och trådutlösare fungerar... ;)

En sak som bör fungera även på Z6 II är att använda Time (visas bara som -- bortom bulb på D850) eller vad det heter ihop med touchslutare på skärmen. Då behöver man röra kameran otroligt lite för att öppna/stänga, även om man inte har trådutlösare (eller trådlös variant). Det räcker med att bara snudda skärmen, om det främst är att rubba kameran man vill undvika.

Man kan ta bilder från Snapbridge också, men jag vet inte om de långa tiderna över 30 s fungerar den vägen, men det kan ju vara värt att kolla i alla fall.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tror att Affe vet hur Bulb och trådutlösare fungerar... ;)

En sak som bör fungera även på Z6 II är att använda Time (visas bara som -- bortom bulb på D850) eller vad det heter ihop med touchslutare på skärmen. Då behöver man röra kameran otroligt lite för att öppna/stänga, även om man inte har trådutlösare (eller trådlös variant). Det räcker med att bara snudda skärmen, om det främst är att rubba kameran man vill undvika.

Man kan ta bilder från Snapbridge också, men jag vet inte om de långa tiderna över 30 s fungerar den vägen, men det kan ju vara värt att kolla i alla fall.
Jag brukar använda exponeringsfördröjning på 2s, då slipper man fjärrkontrollen och minskar risken för skakning när man trycker av
 

pdahlen

Aktiv medlem
Funderar på om det finns något sätt att automatiskt gaffla där tiderna blir längre än 30 sek. Behöver det för HDR nattfotografering. Om man ställer kameran i manuellt läge går det ju att exponera upp till 15 minuter och då tycker jag att det borde fungera med gaffling i manuellt läge där tiderna blir längre än 30 sekunder?
Någon som vet?
Provade nu med längre tider men det går inte, den har 30s som tak då den gafflar. Den kanske har tagit det taket från den äldre Z6 och inte justerat gafflingen på Z6ii, när det nu var möjligt med längre tider
 
ANNONS