Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid på D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas G

Aktiv medlem
Har köpt mig en D40 nyligen och är helnöjd.
Nu till frågan:
När jag ska justera slutartiden till längre så står de motiv för ljust i displyen, tar jag ändå en bild så blir den helt vit.
Justerar jag så texten försvinner så försvinner även slutartiden.
Hur ska jag göra för att få fina bilder med lite längre slutartid på tex, vatten eller motorsport?
Tips på inställningar.
Tacksam för svar.
Mvh Jonas

Om det är ljust ute och du har långa slutartider så blir bilderna överexponerade väldigt lätt. Om du vill ha snygga bilder på rinnande vatten så får du
1, använda stativ och
2, se till att inte få in så mycket ljus.
Har du tur räcker det att ha en riktigt liten bländare men det kan behövas ND filter om det är riktigt ljust eller om du vill behålla skärpedjupet.

Ok,
Kan jag göra någon inställning så den inte blir överexponerade?
Var på rally i helgen tex men då blev bilderna så livlösa så längra slutartid hade varit bra men då stod de bara motivet för ljust, har sett andra bilder med längra slutartid även på dagtid hur gör de?
Mvh Jonas

Jag vill inte på något sätt föringa dina kunskaper (eller bristande kunskaper) men du måste börja i rätt ände. Du måste lära dig FÖRSTÅ hur en kamera fungerar och principerna bakom detta. Du skall inte lära dig hur du undviker ett problem, utan förstå varför problemet uppstår.

Jag brukar alltid säga att fptpgrafering är logiskt om man bara kan tekniken bakom det hela.

Varför har man slutartid?
Hur påverkar slutartider resultatet?
Hur fungerar en bländare?
varför har man en bländare?
Hur påverkar bländaren olika saker?

Vad är det som skapar en bild?

Det finns en rad flera saker som man måste kunna föratt fårstå fotografering och kunna lösa problemen. När man kan dessa saker så är det inte många saker man inte kan lösa själv utan att fråga andra. tro mig.

jag vet vad ditt problem är och även lösningen, men du komemr inte ha minsta nytta av svaret om du inte vet vad allt handlar om.

Om jag säger att ett svar är asfalt, vad ger det dig om du inte vet vad saken handlar om? ;)

Läs bla Fotosidans fotoskola, men framför allt, läs din manual! tror säkerligen dom har förklarat väl hur kamerans olika funktioner fungerar.

Lycka till

Förstår vad du säger Kalle men hade hoppats på små tips för att lära mig snabare.
Och du har rätt de är min brist på kunskap som skapar problemet och de förstår jag, men eftersom jag inte kan själv så ställde jag frågan här.
Rätt eller fel??
Men de är väl bara göra som du säger och läsa och öva.

Mvh Jonas

Genvägar är oftast senvägar brukar man säga och i detta fallet är det så. Gå till bibblan och låna en bok i fotografins grundkunskaper. Det lär man sig mycket på.

Men lite snabbt kan man säga att exponeringen av en bild är som att fylla på en behållaren med vatten. när den är full så är bilden "rätt" exponerad. Använder du en tratt med litet hål (liten bländare, högt tal) så tar det längre tid att fylla behållaren. Använder du en tratt med stort hål, så går det snabbare.

Hej Jonas.

Jag är själv nybliven ägare av en D40 och är ocskå mycket nöjd med hur den fungerar och hur den presterar.
Har varit i samma tankegångar som du.
Är själv sugen på att fota ex. ett vattenfall med sådär mysig vacker oskärpa på vattnet.
Satt å läste manualen lite.

Jag har inte hunnit pröva men.....
...Om du ställer in läge "P" så sköter ju kameran allt i stort sett, men du kan snurra på "ratten" under avtryckaren för att justera slutaren, till en viss gräns, då justeras även bländaren automatiskt.

Kolla i manualen. Där det de olika lägena beskrivs så står det längs ner på sidan har jag för mig.

Lycka till!!

mvh
Niklas

Om du kör minsta bländaren 16 eller 22, så bör slutartiden bli rätt lång! Men antagligen så kompenserar kamerans automatik "oavsikligt" långa slutartider (eftersom det riskerar skakningoskarpa) genom att ställa in ett högre asa-värde! Så prova ställa in kamerans asa-värde manuellt, och prova då 64 eller 100 asa, då borde du kunna få långa slutartider vid bländare 22, kanske redan vid 11!

Johan Pihl skrev:
Om du kör minsta bländaren 16 eller 22, så bör slutartiden bli rätt lång! Men antagligen så kompenserar kamerans automatik "oavsikligt" långa slutartider (eftersom det riskerar skakningoskarpa) genom att ställa in ett högre asa-värde! Så prova ställa in kamerans asa-värde manuellt, och prova då 64 eller 100 asa, då borde du kunna få långa slutartider vid bländare 22, kanske redan vid 11!

Någon som vet vart man ställer in det på en D40?

ANNONS
Götaplatsens Foto