Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutartid på Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag ska fota och önskar slutar tiden 1/500s
men jag är lite osäker på hur jag ställer in den.
För jag vet hur man ändrar slutar tiden men inte riktigt vad som är vad.
Så om någon vänlig människa kanske kan förklara eller har en bild på hur de ska se ut så är jag evigt tacksam :) Tack på förhand.

MVH IDA.

Du ställer ratten på S, sen snurrar du på hjulet tills det står 500 till vänster i sökarinformationen. Då har du ställt in 1/500 s. Bländarvärdet ändrar sig automatiskt efter hand som du ändrar slutartiden, så att exponeringen blir rätt.

Antagligen därför att du har kameran satt till att mäta exponeringen på "area". Sätt över mätningen på "spot" om du fotograferar något mot en väldigt avvikande bakgrund - väldigt mycket mörkare eller väldigt mycket ljusare. Tryck på knappen längst ner till vänster på baksidan (förstoringsglaset), använd pilknapparna för att bläddra till "exponeringsmätning" och välj "spot" i stället.

Allt detta står väldigt utförligt i manualen, som jag starkt rekommenderar att du läser.

Alternativ 2 är att ändra exponeringskompenseringen. Håll "+/-"-knappen vid höger pekfinger inna och scrolla med hjulet vid tummen för att tvinga kameran att ta bilden mörkare/ljusare.

det blir mörkt för att du kör för kort slutartid troligen..lite svårt att säga..jag vill köra med den o den tiden endast..du får kanske sänka den en anning

Hej!

Jag ska fota och önskar slutar tiden 1/500s
men jag är lite osäker på hur jag ställer in den.
För jag vet hur man ändrar slutar tiden men inte riktigt vad som är vad.
Så om någon vänlig människa kanske kan förklara eller har en bild på hur de ska se ut så är jag evigt tacksam :) Tack på förhand.

MVH IDA.

Du ska fota i skogen...med 1/500 sekund..(?)

Hmmm, sällan så ljust inne i skogen att det blir "bästa tiden"

Du kanske får acceptera en längre slutartid, och kanske då använda stativ, eller ta upp ISO-värdet en bit och då acceptera ngt mer brus (villket som är bäst för dina syften kan jag inte tipsa om).

Spotmätaren som du fick tips om är iofs mkt bra att ha, men ändå skulle jag avråda från den om du inte redan vant dej vid och lärt dej hur den ska användas.
Det blir lätt krångligare.Men du kan utgå från den tipsarens basala beskrivning och prova...lär du dej spotmätaren har du et bra redskap med dej framöver!

Var ute i skogen under den soliga söndagen (21/6) och trots bra väder blev det oftast runt 1/15-1/60 sekund med bländare 3,5--5,6, vid ISO ställt på 200.Använde kamerans "Matrix"-mätare och i det ljus som rådde blev det, för några motiv, att sätta ca ett steg minus som exponeringskompensation, för att få en del ljusa motivdetaljer att inte bli för ljusa.

(Tänk vad olika tips man kan få av *oss som vet bättre* hehe.Förstår om det blir rörigt, ta alla tips, prova dem och spara det du märker fungerar bra!)

Som nybörjare(???) lättast att använda standardläget på Nikon D40, "Matrixmätningen" och efter varje bild kollar du om det blev över/underexponerat.
Blir det fel, använd då +/- kompenseringen för nästa bild.
Matrixmätningen mäter ett stort antal delar av motivet var för sej och kalkylerar ett oftast bra snitt, men är det någon mindre del som är MKT ljusare/mörkare än resten då behöver du som regel kompensera lite.
Ofta är det värst att en ljus del blir överexponerad, det brukar som regel bli minst trevligt.

I skogen tex, är det ofta ganska jämnt ljus men en solglimt som tar sej ner kan ställa till det.
Och ofta kan det bli så att en ljus motivdetalj gör at om du kompenserar för den blir resten av motivet FÖR mörkt, i sådant fall är det läge att ändra kompositionen så att den "för ljusa" detaljen inte är med i bilden...ibland kan kameran helt enkelt inte få med både de ljusa och mörka motivdetaljerna på ett bra sätt.

Så, gör givetvis som du redan fått tipsat:
Läs igenom vad manualen säger om mätning, då kommer det bli lättare för dej hamna rätt efter alla tips du fått och kommer få här.

Senast ändrad:
Tack för alla tips!
Jag ska inte fotografera i skogen, utan i en trädgård.
jag ska foto min kusins dop och jag fick råd av mina
foto lärare att vara i skuggan och ha slutar tiden på ca 1/500s.

Detta skrev han till mig "Det viktigaste egentligen är att du hittar någonstans där det är skugga - annars kommer kontrasten vara för hård. Har du ett 50mm 1.8-objektiv så är ju det utmärkt - annars kan du försöka ha så stor bländaröppning som möjligt på ditt standardobjektiv. Se till att du får hyfsat snabba slutartider - ca 1/500s eller ännu snabbare. Det kan hända att du behöver fotografera i ISO400 beroende på hur kraftig skugga det är. Kom ihåg att alltid sätta fokus på ögonen och jobba gärna med seriebildtagning!"

och han tar väldigt fina bilder så jag litar på honom behöver bara hjälp med hur jag ska ställa in allt.

Problemet för kameran är att bakgrunden runtomkring det du fotar är så mycket ljusare än personerna på porträttet (som ju är skuggade av lövvverket). Det är detta du måste kompensera för, och hur du gör det lär du dig lättast genom att läsa manualen.

Och hitta någon du kan få "öva" på innan du hamnar i skarpt läge...! :)

Med ett 50mm-objektiv är 1/500 att ta i tycker jag, 1/250 ska inte vara någon fara om du inte är den skakigaste människan i mannaminne...

Tack för alla tips!
Jag ska inte fotografera i skogen, utan i en trädgård.
jag ska foto min kusins dop och jag fick råd av mina
foto lärare att vara i skuggan och ha slutar tiden på ca 1/500s.

Detta skrev han till mig "Det viktigaste egentligen är att du hittar någonstans där det är skugga - annars kommer kontrasten vara för hård. Har du ett 50mm 1.8-objektiv så är ju det utmärkt - annars kan du försöka ha så stor bländaröppning som möjligt på ditt standardobjektiv. Se till att du får hyfsat snabba slutartider - ca 1/500s eller ännu snabbare. Det kan hända att du behöver fotografera i ISO400 beroende på hur kraftig skugga det är. Kom ihåg att alltid sätta fokus på ögonen och jobba gärna med seriebildtagning!"

och han tar väldigt fina bilder så jag litar på honom behöver bara hjälp med hur jag ska ställa in allt.

Hehe, ujuj...skuggan inte skogen...så det kan gå...sorry!

Att ha kameran (obektivet) i skuggan är en bra idé då du minskar risken för störande reflexer, bra om du har motjusskyddet på också.

Just 1/500 var nog din lärares tips pga att du minskar risken för både rörelseoskärpa från kameran OCH från motiv (= människorna) som rör sej.
Alltså en rekommendation, men som inte behöver följas slaviskt..."råkar" du hamna på 1/250 sek tex är det också en tid som sällan ger skak/rörelseoskärpa med ett 50mm objektiv och folk som inte rör sej SNABBT.

Fokuseringen på ögonen är alltid utgångsläget, och ställer du ner bländare lite, tex 4-5,6 så har du en anings maginal för ifall AF inte hamnar exakt alla gånger...är vädret / ljuset någorlunda bra så kan 400 ISO ge möjlighet för både kort slutartid och en anings mindra bländaröppning = viss marginal för både rörliga motiv och fokusering.

Samma gäller annars för exponeringen som det jag nämnde för skog...bara det att ute i det fria kan det bli lite av "tvärtom" dvs det är ljusa ytor och hamnar ett ansikte i motljus blir det för mörkt ganska lätt, då skulle jag fälla upp blixten och sätta blixten på något steg minus, för att lysa upp ansikten men inte för mkt så det blir störande.

Försök ta lite "folk"-bilder i liknande ljus innan själva tillfället, om du finner möjlighet till det.

Tack så mycket för alla bra tips och idéer :).
Jag ska testa de flesta så många jag hinner och
definitivt öva på någon person innan.
ska läsa i manualen så fort jag kommer hem
till min lägenhet och får tag i den :).
Åter igen tack! MVH IDA

ANNONS