Hej!
Jag ska fota och önskar slutar tiden 1/500s
men jag är lite osäker på hur jag ställer in den.
För jag vet hur man ändrar slutar tiden men inte riktigt vad som är vad.
Så om någon vänlig människa kanske kan förklara eller har en bild på hur de ska se ut så är jag evigt tacksam

Tack på förhand.
MVH IDA.
Du ska fota i skogen...med 1/500 sekund..(?)
Hmmm, sällan så ljust inne i skogen att det blir "bästa tiden"
Du kanske får acceptera en längre slutartid, och kanske då använda stativ, eller ta upp ISO-värdet en bit och då acceptera ngt mer brus (villket som är bäst för dina syften kan jag inte tipsa om).
Spotmätaren som du fick tips om är iofs mkt bra att ha, men ändå skulle jag avråda från den om du inte redan vant dej vid och lärt dej hur den ska användas.
Det blir lätt krångligare.Men du kan utgå från den tipsarens basala beskrivning och prova...lär du dej spotmätaren har du et bra redskap med dej framöver!
Var ute i skogen under den soliga söndagen (21/6) och trots bra väder blev det oftast runt 1/15-1/60 sekund med bländare 3,5--5,6, vid ISO ställt på 200.Använde kamerans "Matrix"-mätare och i det ljus som rådde blev det, för några motiv, att sätta ca ett steg minus som exponeringskompensation, för att få en del ljusa motivdetaljer att inte bli för ljusa.
(Tänk vad olika tips man kan få av *oss som vet bättre* hehe.Förstår om det blir rörigt, ta alla tips, prova dem och spara det du märker fungerar bra!)
Som nybörjare(???) lättast att använda standardläget på Nikon D40, "Matrixmätningen" och efter varje bild kollar du om det blev över/underexponerat.
Blir det fel, använd då +/- kompenseringen för nästa bild.
Matrixmätningen mäter ett stort antal delar av motivet var för sej och kalkylerar ett oftast bra snitt, men är det någon mindre del som är MKT ljusare/mörkare än resten då behöver du som regel kompensera lite.
Ofta är det värst att en ljus del blir överexponerad, det brukar som regel bli minst trevligt.
I skogen tex, är det ofta ganska jämnt ljus men en solglimt som tar sej ner kan ställa till det.
Och ofta kan det bli så att en ljus motivdetalj gör at om du kompenserar för den blir resten av motivet FÖR mörkt, i sådant fall är det läge att ändra kompositionen så att den "för ljusa" detaljen inte är med i bilden...ibland kan kameran helt enkelt inte få med både de ljusa och mörka motivdetaljerna på ett bra sätt.
Så, gör givetvis som du redan fått tipsat:
Läs igenom vad manualen säger om mätning, då kommer det bli lättare för dej hamna rätt efter alla tips du fått och kommer få här.