Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Slutartid vid blixtanvändning (D80,D70m.m.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Vet inte om detta har varit uppe tidigare, hittade iaf inget vid sökning.

Jag funderar på om någon vet varför man bara kan ställa in 1/60 och ännu söligare som "längsta slutartid" när det gäller blixt. Det jag syftar på är alltså, när det gäller D80, CSM:24. (finns även samma på D70 och D40 som jag vet)

Jag brukar nämlingen köra A-läget (bländarstyrd tidsautomatik) och det känns så fruktansvärt idiotiskt att man då alltid får 1/60 i slutartid när blixten fälls upp. Har man tele på så är risken för oskarpa bilder rätt stor då (eller om någon rör sig fort i bilden).

Det enda undantaget, vad jag märkt, från 1/60 är om det är Väldigt ljust, t.ex. ute, men då måste det vara väldigt mkt. När man t.ex. tar kort i motljus/med ljus bakgrund på sig själv/annan med blixt som upplättning så exponerar den gärna på 1/60 oavsett om himlen försvinner helt (bränner ut). Kör man samma motiv men manuellt så behövs minst 1/125 för att få himlen trevlig.

Visst kan man välja att köra manuellt, men eftersom jag nästan alltid kör A läget så glömmer man sig ibland när blixten ska användas. Det jag efterlyser är väl just möjligheten att kunna ställa in, säg 1/125 som lägsta slutare vid användande av blixt, 1/60 är ju bara skräp i mina ögon. (vad jag vet så åker man på M då det inte går att ändra något i menyerna) Vill man ha mer av bakgrunden med så är det bara att ställa in slowsync eller manuellt (vet inte om tanken med 1/60 är att få med mer av det naturliga ljuset)

*Någon som tänkt på samma problem? eller som stört sig på detta?
*Någon som har en förklaring till det i mina ögon sett idiotiska upplägg? (tror man på canon 350 kan ställa in på 1/200 som standard i menyerna)
*Är det liknande på andra tillverkares kameror?

tack

Jag vet vad blixtsync är, och det var inte det jag undrade över.. För att förtydliga så undrar jag över varför kameratillverkaren gjort något så dumt (iaf enligt mig) som att sätta en gräns på 1/60 som snabbaste blixtsync (jo visst, i praktiken heter det lägsta eftersom den kan öka beroende på hur pass ljust det är, men i 99% av fallen använder man blixten inomhus med effekten att man får 1/60)

Det är detta jag inte förstår, och vad jag kunde hitta när jag söker på blixtsync så har inget med det jag frågar om att göra..

Ja, och D80 kan man ställa in på 1/200.. jag skriver det ju själv i första inlägget, att ställer man manuellt (M) är det inga problem, så varför påpeka detta? är jag så oklar i min formulering?

Det är när man kör man läge (A), där man väljer bländare själv som problem uppstår, likaså i läge (P).. för att förstå vad jag menar så kan ni prova ställa kameran i något av dessa lägen inomhus, ploppa sedan upp blixten och ni kommer se att den synctid ni får är 1/60.. (riktar ni kameran ut genom fönstret så kommer denna ev öka till 1/200 eller liknande) men i ett normalt upplyst rum är det alltid 1/60.

Det är detta som jag irriterar mig på, jag ser ingen anledning till att ha en så långsam blixtsync som snabbaste val, borde inte det mest logiska vara att i menyn (CSM24) kunna ställa in på alla olika värden upp till 1/200 (eller 1/500 på D70)?

För D70: Det lär gå att ta bort slutartidsbegränsningen helt och hållet genom att tejpa över rätt kontaktytor mellan kamera och blixt. Hur automatiken sedan fungerar känner jag inte till.

Om du försöker lösa problemet med motljusbild och blixt är ju inte 1/125 istället för 1/60 svaret, Du kommer ändå råka ut för situationer där det blir utbränt. Du behöver exponera efter bakgrunden helt enkelt. Spotmätning?

Lösningen är S läge eller M för dig.

1/60 tycker jag är perfekt, går bra hålla på 35 mm vilket är vanligt med blixtfoto. Man fotar ju sällan med blixt på 200mm, blixten orkar ändå inte på motiv långt borta.

Så är det och har alltid varit.Med ett ljusstarkt objektiv får du snabbare tid i läge A.Jag tror inte annars du kommer runt problemet.Varför man i fotografins regelverk bestämt så här vet jag inte.

njae, det är väl sant iof att det alltid kommer vara lägen där 1/125 är fel m.m. just det med motljus var väl en lite parantes (kameran exponerar inte speciellt väl, bifogar exempel)

Är mest att jag fått många dåliga bilder pga 1/60, bland annat porträtt foto med 90mm inomhus =suddigt pga jag inte kan hålla still :)

Denna bild är tagen i (A) och kameran har då valt slutare 1/60 bländare 10.. lägg märke till den fina himlen bakom

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    32.9 KB · Visningar: 533
Senast ändrad:
Här har jag istället gått över till (M) och ställt kameran på 1/100 bländare 10 visst är himlen lite utfrätt fortfarande, men bra mycket bättre

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    34.4 KB · Visningar: 532
bara en notering

man justerar slutartiden så att det befintliga ljuset och blixtljuset matchar varandra snyggt.

om du tar porträtt inomhus med blixt och 1/60 så fryser blixten bilden och det är väldigt svårt att få skakningsoskärpa..

I bilden där du tyckte att himlen var bättre så är det uppenbart att blixt har använts vilket inte alltid är önskvärt. I den andra bilden är det mindre uppenbart men där gillade du inte himlen.
Att din kamera väljer att göra så är inte för att den är dålig men för att den är programmerad att tänka så..
För att få kameran så att den gör som du tänker istället så kör manuellt läge istället.

se till att du med hjälp av ljuset jämnar ut kontraster i bilderna. tex. göra skuggdelarna av bilden ljusare eller dämpa ljuset i högdagrarna

Den utbrända himlen har ju inte med blixten att göra, det är ju för att himlen är så mycket ljusare än gräset. Du skulle fått exakt samma problem utan förgrundsmotivet och blixt.

Jag tycker den första bilden är bättre, den andra har för mörkt gräs och ljusskillnaden till motivet är för stor. Ser nästan ut som kompaktkamerabilder gör men det är nog mest för att huvudmotivet är aningen överexponerat.

självklart är det bra om man lyckas få blixten att smälta ihop med det naturliga ljuset, och i de bilder ja lagt upp så är jag medveten om att den senare ser "blixtig" ut.. var väl inte de bästa exemplen kanske.. de illustrerade iaf problemet med utfrätt himmel/bakgrund väl. Jag upplever det som väldigt kasst när himlen fräts ut för mycket och en väl balanserad upplättningsblixt löser lätt det problemet (i mitt exempel hade det varit bättre om blixten varit klenare), så får man med en fin bakgrund och förgrund. Sedan är det uppenbart att när kameran tänker själv så ser den bara till att huvudobjektet är rätt exponerat och inte hela bilden, varför läge M är ett måste.

Men för att återgå till ursprungsfrågan, varför kameratillverkaren lagt in en spärr på 1/60 som långsamaste blixtsync alternativ.. Jag är medveten om att inomhus med vidvinkel så fungerar 1/60 gott och väl, men vill jag förhindra skakoskärpa behövs mer och jag därför upplever 1/60 som en fånig begränsning. (tror man på canon 350 kan ställa in 1/200 under samma inställningsalternativ, men är lite osäker på detta)

lite andra exempelbilder, även om dessa också är smaksak.. men kanske visar ungefär vad jag tycker är bra jämfört med kameran. (den första bilden hade kunnat få vara lite ljusare överlag)

Bilagor

• grill.jpg
    grill.jpg
    54.6 KB · Visningar: 504
väldigt stor skillnad till denna bilds nackdel.. även om den andra skulle ha varit lite mer ljus

Jag har använt mig av blixt för jag vill undvika en totalt vit himmel, om ni undrar.. det hade givetvis gått att köra utan blixt med resultatet att himlen hade blivit än mer överexponerad, alt underexponerad på andra halvan av bilden

Bilagor

• grill 2.jpg
    grill 2.jpg
    64.4 KB · Visningar: 508
Fortfarande samma problem, det är ju inte att du använder blixten som gör himlen överexponerad, det är ju att du exponerar efter grönskan.

Gå ut i kväll och ta samma bild utan personen.

Detta är en av anledningarna till att jag inte fotograferar med blixt. Jag blir vansinnig när kameran ska bestämma över mig så att säga, och just det här med 1/60 har jag stört mig på något enormt. Man behöver inte särskilt lång brännvidd för att få skakningsoskärpa med den tiden. Det gör också att man inte kan ställa in det bländarvärde man vill ha för lämpligt skärpedjup utan att sabba exponeringen. Och att köra helmanuellt med blixt är ju som gjort för att exponera helt åt helvete.
Slutsats: Ingen blixt för mig.

Skönt att höra att någon annan reagerat på samma sak..

Gällande exponering så kör jag vanlig matrix mätning, och då exponerar kameran helt riktigt efter motivet (i andra bilden så vill jag ju se personen+grönskan, himlen är inte det viktiga) det jag anser borde hända när man då ploppar upp blixten är att kameran tar med denna i beräkningen, och försöker balansera exponeringen så gott det går.. ungefär som den första grill bilden (fast lite ljusare än vad det blev nu). (om jag inte minns fel så fungerar flera kompaktkameror på det viset och det är ju märkligt om en systemkamera inte kan/vill eftersträva en så jämn exponering som möjligt)
Som den nu exponerar så skiter den ju i att blixten skall användas och exponerar precis som utan blixt, genom att blåsa ut himlen. men det är väl så det fungerar och M är det enda svaret på problemet.

Fick förklaringen angående 1/60 som långsamaste sync att detta är valt då det är en bra kompromiss, man fryser rörelser samtidit som lite av det naturliga ljuset kommer med.. Det låter väl okej, men det förklarar inte att jag som användare inte skall kunna ställa in en snabbare tid ex 1/125. Menyn tillåter en att ställa in från 30s -1/60 i massa olika steg.. något som känns totalt onödigt då man(jag) antingen använder slowsync eller kör manuellt om man vill få med det naturliga ljuset tillräkligt mycket.. och precis som man kan ställa in detta borde det även gå att ställa in en snabbare tid, är ju inte som att tillverkaren låst kameran på endast 1/60, det finns flera lägre värden, men varför inte högre?? Uppenbarligen finns ju ett behov av detta (iaf för mig och martin). Att argumentera för att blixten ändå inte räcker till för ex 90mm tele är ju fånigheter, det är utmärkt för porträtt inomhus.

Är såklart inget som hindrar, kan köra M också om jag vill.. saken var mer att jag mest kör på A och därför glömmer bort att ändra till M när blixten skall användas.

Kom på att en skillnad mellan blixstyrkan på de bilderna när jag står vid fältet kan vara att den inbyggda blixten i lägena P,S,A ställer om automatiskt mellan vanlig TTL blixt och TTL BL (upplättningsblixt) beroende på motiv, när jag då ställde om till läge M blev det vanlig TTL blixt varför den också smetade på betydligt hårdare än på den andra bilden.. Ska testa med SB-800 senare om detta stämmer då jag då kan ändra mellan dessa hur jag vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto