Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

shibby

Ny medlem
hej!
Är väldigt ny på foto, och har en fråga angående slutartid (rookie fråga.)

Förstår inte riktigt hur man ställer in slutartiden.
Vad menas med och hur ställer man in dessa tider 1/2, 1/60, 1/4?
Är alla dessa mindre än en sekund?
Är tex 1/4, en fjärdedels sekund och skrivs det som 4 på kameran eller hur knappar man in 1/4 på kameran?

Hoppas någon orkar ta sig tid och svara, skulle behöva svar så snabbt som möjligt. Tack på förhand!
 

pellepiano

Aktiv medlem
Beror på vilken kamera du har vilka knappar som styr slutartiden ( om den nu går att ställa manuellt på din kamera ).

1/60 är till exempel en sextiondels sekund.

Varför inte kolla i manualen?
 

shibby

Ny medlem
Kör med en d80, blir inte klokare trots att jag läst manualen. Såhär kan det ju då se ut när man ska ändra slutartid, stegen är ju precis likadana.

4_3_2,5_2_1,6_1,3__1__1,3_1,6_2_2,5_3_4

Så vad ska jag då välja om jag vill ha en slutartid på 1/2, 1/4 eller 1/60?

Tack Per!
 

Segeson

Aktiv medlem
Sätt kameran på Auto så slipper du bekymra dig.
Det du skriver om är nog inte slutartider, snarare exponeringskompensation.
Återigen... läs instruktionsboken.
 

pellepiano

Aktiv medlem
Jag har Canon, där ser det lite annorlunda ut.

Tycker skalan ser märklig ut, är du säker på att det är slutartiden du tittar på och inte exponeringsmätningen, för den ser ut ungefär sådär. Alltså när man över eller underexponerar i bländarsteg.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
shibby skrev:
Kör med en d80, blir inte klokare trots att jag läst manualen. Såhär kan det ju då se ut när man ska ändra slutartid, stegen är ju precis likadana.

4_3_2,5_2_1,6_1,3__1__1,3_1,6_2_2,5_3_4

Så vad ska jag då välja om jag vill ha en slutartid på 1/2, 1/4 eller 1/60?

Tack Per!
Det du har missat är tecknet " som betyder sekund. 4" är fyra sekunder, men enbart 4 betyder en fjärdedels sekund.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Det där är inte slutartiden ialla fall, låter mer troligt med något typ av kompensation, men jag har inte Nikon. Eftersom talen går åt båda hållen så torde det vara kompensationen.

På canon så anges slutartiden såhär:

1" = 1 sek
2"5 = 2½ sek

0"5 = halv sek

200 = 1/200 sek

8000 = 1/8000 sek osv

Men som sagt, läs manualen, hjälper inte det så läs den igen
 

Richard0555

Ny medlem
Lånar tråden lite om det är okej??

Vad har slutartiden för funktion? Har läst mig till att ju kortare slutartid tex 1/500 ska frysa rörliga objekt istället för att göra dom suddiga med tex slutartid 1/4. ska bilderna bli ljusare med längre slutartid o tvärtom med längre?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Richard0555 skrev:
Lånar tråden lite om det är okej??

Vad har slutartiden för funktion? Har läst mig till att ju kortare slutartid tex 1/500 ska frysa rörliga objekt istället för att göra dom suddiga med tex slutartid 1/4. ska bilderna bli ljusare med längre slutartid o tvärtom med längre?
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Läs denna artikel några gånger så blir det lättare att fotografera i framtiden
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Man lär sig fort genom smärta brukar man säga...

ok, får se om du lärdig av detta då:

Mål/resultat= ge dig ett blå öga/exponera rätt

Jag kan ge dig ett blåöga genom att många gånger slå på ditt ansikte medelhårt alt med handskar... antalet gåner jag får slå dig styrs av hur hårt jag slår varje gång. Vill man vara extrem så kan jag ladda ordentligt och ge dig en riktig pärla så du tuppar av på en gång eller så kör jag fjärtisar som kräver 30 slag.

Hur hårt jag slår kan jämföras med bländaren och hur ofta jag får slå är slutaren.

Du ser nu att slutaren påverkas av bländaren och bländaren påverkas av slutaren.

Vill du bara bli slagen en gång så får du ladda ordentligt och slå hårt som fan.

Alltså, skall slutartiden vara snabb så måste bländaren vara stor så att mycket ljus hinner komma in under den tiden slutaren är öppen.

Är man mer sadistiskt lagd och kanske njuter av att få slag mot anisktet så kanske man vill ha många slag. Men föratt inte döda dig så får man då slå lite lättare varje gång, men fler gånger.

Alltså: Du vill ha längre slutartid, men för att det itne ska komma in för mycket ljus in under den längre tiden så får man strypa införseln av ljuset till kamean med mindre bländare

Förstår du?
 

Richard0555

Ny medlem
Har läst artikeln ett par ggr men hänger inte riktigt med. ska läsa igen väldigt noggrant.
Din förklaring var bättre. ska läsa den ett par ggr också.

Glömde säga att jag är väldigt nybörjare o är inte överens med kameran än.

tack för det.
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Richard0555 skrev:
Har läst artikeln ett par ggr men hänger inte riktigt med. ska läsa igen väldigt noggrant.
Din förklaring var bättre. ska läsa den ett par ggr också.

Glömde säga att jag är väldigt nybörjare o är inte överens med kameran än.

tack för det.
Ett tips är att faktiskt testa att leka med slutartiden själv och inte bara läsa om hur det funkar. Det är fördelen med digitalt. Det kostar inget att ta massa bilder och prova saker.
 

Richard0555

Ny medlem
kalle: med andra ord hög iso och lågt bländar tal som möjligt med högre slutar tid och tvärt om.

Gustaf: Det är sant. Men har brist på fantasi just nu . vill fota rörliga motiv för o se. har bara fotat motiv som är stilla.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Kalle är så våldsam, jag har ett lite snällare angreppssätt.

Snabbkurs i exponering.

En bild är som en flaska vatten, när flaskan är full är bilden rätt exponerad.

Du har en tom flaska, om du vill fylla den snabbt (kort slutartid) måste du använda en tratt med stort hål (stor bländaröppning)

Vill du däremot fylla den långsamt så måste du ha en tratt med ett litet hål i. Då tar det längre tid att fylla flaskan.

Om du tar en tratt med stor öppning och fyller på lika länge som du gör med den lilla tratten så rinner det över och bilden blir överexponerad.

Tar du en tratt med liten öppning och fyller lika kort tid som du gör med den stora tratten, så blir inte flaskan full, bilden blir underexponerad.

Hur stor flaskan ska vara ställer du med ISO-känsligheten. Ju högre tal, desto större flaska.

Frågor?
ställ dem i hörnet.

>Tiden mäts i delar av en sekund 4 på Nikonspråk betyder 1/4 sekund.
 

Lawson

Aktiv medlem
Tycker Jesper gav en föredömligt enkelt och rak förklaring, men den sista delen vill jag ändra på.
"Hur stor flaskan ska vara ställer du med ISO-känsligheten. Ju högre tal, desto större flaska."

Högre ISO = liten flaska.
Lågt ISO = stor flaska.
Vid ISO 1600 kan du alltså få kortare tider än vid ISO 100 vid samma bländare eller tratt som Jesper liknade det vid.

Hadet!
Hälsningar Micke.
 
ANNONS