Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutet för Sony/Minolta A-mount.

Produkter
(logga in för att koppla)

Canyon

Aktiv medlem
Inte en pinfärsk nyhet, men läge för tillbakablickar.



 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag undrar ibland än idag vad som hade hänt om inte Minolta dels fått betala dyrt för patentintrång för AF tekniken och sedan inte tagit ett skutt åt fel håll med Dynax 7Xi (motorzoom). Även 7000i fick kritik för att mjölka kunderna för att köpa extra kort för att låsa upp de funktioner som egentligen fanns eller som tillförde meningslösa tillägg. Dessutom bytte man blixtsko som gjorde att köpare först fick byta blixt för att köra på 7000 och sedan en gång till för 7000i. De var ensamma om en professionell AF kamera (med ett riktigt AF system) tills F4 kom 1988 och var först på banan med ett praktiskt AF system 1984. Det gick att anpassa fattningen till SSM även om bländarstyrningen som var mekanisk skulle fått svårt på sikt. Kan tänka att hade de bara satsat mer på autofokus och nya objektivkonstruktioner istället för motorzoom i detta kritiska skede kanske det kunde gått annorlunda.

Ja undra kan man. Lite nostalgi då min första systemkamera var en X-700 och min första AF systemkamera var en Dynax 7000i. Sedan skaffade jag en beg 9000 (faktiskt Maxxum 9000 då det var i Kanada) som jag har kvar än idag.
 

Canyon

Aktiv medlem
Jag undrar ibland än idag vad som hade hänt om inte Minolta dels fått betala dyrt för patentintrång för AF tekniken och sedan inte tagit ett skutt åt fel håll med Dynax 7Xi (motorzoom). Även 7000i fick kritik för att mjölka kunderna för att köpa extra kort för att låsa upp de funktioner som egentligen fanns eller som tillförde meningslösa tillägg. Dessutom bytte man blixtsko som gjorde att köpare först fick byta blixt för att köra på 7000 och sedan en gång till för 7000i. De var ensamma om en professionell AF kamera (med ett riktigt AF system) tills F4 kom 1988 och var först på banan med ett praktiskt AF system 1984. Det gick att anpassa fattningen till SSM även om bländarstyrningen som var mekanisk skulle fått svårt på sikt. Kan tänka att hade de bara satsat mer på autofokus och nya objektivkonstruktioner istället för motorzoom i detta kritiska skede kanske det kunde gått annorlunda.

Ja undra kan man. Lite nostalgi då min första systemkamera var en X-700 och min första AF systemkamera var en Dynax 7000i. Sedan skaffade jag en beg 9000 (faktiskt Maxxum 9000 då det var i Kanada) som jag har kvar än idag.
Jag har inte hört om patentintrånget tidigare; vad hände?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Honeywell stämde Minolta för intrång i patent som Honeywell hade för AF-teknik. Minolta dömdes 1991 att betala 127 miljoner USD till Honeywell.


United Bluff of America

Låter väldigt saltat och det var 1991.

Är det sant att det äntligen är slut?

Jag kommer inte sakna Minolta. Jag hade en sen usel DSLR som låste sig så jag inte kunde få ut filmen och det skede på Topkapi i Istanbul så då kunde man ju hålla sig för skratt.

Sedan köpte jag ju deras (KonicaMinoltas) första DSLR D7D som nog borde kunna kvala in på sämsta DSLR ever. Den hade vad jag vet den första sensorstabiliseringen i en DSLR och det fick vi lida för. AS (Anti shake) pajade första gången på en once in a life time fisketur till Los Roches marina nationalpark i Venezuela. Hade jag inte haft en liten Ricoh Caplio R7 så hade det nog inte blivit några bilder alls.

När jag lämnade in den hos Solna för rep. så upptäckte jag att hela centrala linselemntspacken höll på att lossna i det medföljande kitobjektivet som givetvis också var skit. Det hängde och dinglade i en skruv. Har aldrig varit med om maken vare sig förr eller senare.

Några månader senare stod min ryggsäck på golvet i en Vaxholmsbåt och tippade in i ett skott och då pajade AS igen. Helt obegripligt. Kameran var verkligen byggd som en tanks som de säger i United Bluff men den var känslig som ett ägg inuti.

Sedan hade den även "first black frame" som i praktiken gjorde att kameran kunde låsa sig helt efter en bild. Det fixade de lyckligtvis samtidigt som första antiskakreparationen.

Då har jag inte ens nämnt alla problem jag hade med både bak- och framfokuserande objektiv och det var innan mikrojusteringstekniken ens var påtänkt. Sicket skit. Fick mig nästan att helt ge upp foto för gott.

Nää, jag saknar verkligen inte Minolta. Att Sony tog över var det bästa som kunde hänt oss, för pajade bildstabiliseringar blev sedan en icke fråga redan med Sonys första modell A100 och det problemet finns väl knappt på kartan 2022. Jag har aldrig haft fel på ett enda av de ca 10 Sony-modeller jag haft genom åren vare sig de varit DSLR:er, SLT-kameror eller spegellösa. Annat än de by design allerstädes närvarande fokusproblemen i DSLR och SLT-modeller och de har alla mer eller mindre vad som än står på deras kameror i större eller mindre omfattning även om man inte alltid ens är medvetna om problemen.

Jag säger bara ÄNTLIGEN själsfrid!!! .... och stort tack Honeywell älskade honungskällan! Man vågar ju knappast ägna sig åt "What IF-analyser" kring detta, för tänk om Minolta lyckats slirat sig vidare - hemska tanke - och Sony inte skulle hänt. Det hade varit något betydligt värre att tvingas sörja.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den är lite rolig. Jag tror att det är den enda AF-kameran (med integrerat AF-system) utan inbyggd motor för filmframdragning.
Stämmer helt. Den har jag kvar och den tickar på verkar det som. Det som nästan var känsligast förr var mptorframmatningen och det har ju inte 9000 modellen. Det enda som inte är 100% är LCD:nu på ovansidan som har lite läckande av svärta som är väldigt vanligt på den tidens kameror men den går att läsa av utan vidare. Minolta gjorde bra kameror förr det var nog mer problem på senare tid.
 
Senast ändrad:

Cygni

Aktiv medlem
United Bluff of America

Låter väldigt saltat och det var 1991.

Är det sant att det äntligen är slut?

Jag kommer inte sakna Minolta. Jag hade en sen usel DSLR som låste sig så jag inte kunde få ut filmen och det skede på Topkapi i Istanbul så då kunde man ju hålla sig för skratt.

Sedan köpte jag ju deras (KonicaMinoltas) första DSLR D7D som nog borde kunna kvala in på sämsta DSLR ever. Den hade vad jag vet den första sensorstabiliseringen i en DSLR och det fick vi lida för. AS (Anti shake) pajade första gången på en once in a life time fisketur till Los Roches marina nationalpark i Venezuela. Hade jag inte haft en liten Ricoh Caplio R7 så hade det nog inte blivit några bilder alls.

När jag lämnade in den hos Solna för rep. så upptäckte jag att hela centrala linselemntspacken höll på att lossna i det medföljande kitobjektivet som givetvis också var skit. Det hängde och dinglade i en skruv. Har aldrig varit med om maken vare sig förr eller senare.

Några månader senare stod min ryggsäck på golvet i en Vaxholmsbåt och tippade in i ett skott och då pajade AS igen. Helt obegripligt. Kameran var verkligen byggd som en tanks som de säger i United Bluff men den var känslig som ett ägg inuti.

Sedan hade den även "first black frame" som i praktiken gjorde att kameran kunde låsa sig helt efter en bild. Det fixade de lyckligtvis samtidigt som första antiskakreparationen.

Då har jag inte ens nämnt alla problem jag hade med både bak- och framfokuserande objektiv och det var innan mikrojusteringstekniken ens var påtänkt. Sicket skit. Fick mig nästan att helt ge upp foto för gott.

Nää, jag saknar verkligen inte Minolta. Att Sony tog över var det bästa som kunde hänt oss, för pajade bildstabiliseringar blev sedan en icke fråga redan med Sonys första modell A100 och det problemet finns väl knappt på kartan 2022. Jag har aldrig haft fel på ett enda av de ca 10 Sony-modeller jag haft genom åren vare sig de varit DSLR:er, SLT-kameror eller spegellösa. Annat än de by design allerstädes närvarande fokusproblemen i DSLR och SLT-modeller och de har alla mer eller mindre vad som än står på deras kameror i större eller mindre omfattning även om man inte alltid ens är medvetna om problemen.

Jag säger bara ÄNTLIGEN själsfrid!!! .... och stort tack Honeywell älskade honungskällan! Man vågar ju knappast ägna sig åt "What IF-analyser" kring detta, för tänk om Minolta lyckats slirat sig vidare - hemska tanke - och Sony inte skulle hänt. Det hade varit något betydligt värre att tvingas sörja.
Min första digitala kamera var en D7D. Jag gillade den för att den fungerade som en "vanlig" kamera med alla spakar och knappar på utsidan av kameran. man behövde inte harva i en massa menyer. Den var bra tills "first black frame" kom. Lämnade in den 2 ggr och fick slutaren och en massa annat utbytt i den. Sen fungerade den bra och problemfritt, men jag vågade inte lita på den, så jag bytte till en Nikon D2x istället som hade sina för och nackdelar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag hade en sen usel DSLR som låste sig så jag inte kunde få ut filmen och det skede på Topkapi i Istanbul så då kunde man ju hålla sig för skratt.
Hur fick du in filmen? ;)
Jag säger bara ÄNTLIGEN själsfrid!!! .... och stort tack Honeywell älskade honungskällan! Man vågar ju knappast ägna sig åt "What IF-analyser" kring detta, för tänk om Minolta lyckats slirat sig vidare - hemska tanke - och Sony inte skulle hänt. Det hade varit något betydligt värre att tvingas sörja.
Det var nog så att Minoltas kameraavdeldning inte riktigt hämtade sig från krocken med Honeywells advokater och därför inte hade råd att satsa så mycket som de ville på kamerautveckling. Tills slut tog det slut och de gick ihop med Konica. Den fusionen varade bara något år eller så innan Sony köpte den. (Konica-Minolta finns dock kvar med övrig verksamhet och är ett jättestort bolag).
 

PMD

Aktiv medlem
Stämmer helt. Den har jag kvar och den tickar på verkar det som. Det som nästan var känsligast förr var mptorframmatningen och det har ju inte 9000 modellen. Det enda som inte är 100% är LCD:nu på ovansidan som har lite läckande av svärta som är väldigt vanligt på den tidens kameror men den går att läsa av utan vidare. Minolta gjorde bra kameror förr det var nog mer problem på senare tid.
Minolta var en mycket innovativ kameratillverkare i flera decennier. Först med systemkameror med integrerad autofokus känner nog alla till. På 1960-talet utvecklade Minolta en slags tidig matrismätning, fast bara med två "fält". "Contrast Light Compensation" (CLC) kallades den.
 

Johan_G

Aktiv medlem
United Bluff of America

Låter väldigt saltat och det var 1991.

Är det sant att det äntligen är slut?

Jag kommer inte sakna Minolta. Jag hade en sen usel DSLR som låste sig så jag inte kunde få ut filmen och det skede på Topkapi i Istanbul så då kunde man ju hålla sig för skratt.

Sedan köpte jag ju deras (KonicaMinoltas) första DSLR D7D som nog borde kunna kvala in på sämsta DSLR ever. Den hade vad jag vet den första sensorstabiliseringen i en DSLR och det fick vi lida för. AS (Anti shake) pajade första gången på en once in a life time fisketur till Los Roches marina nationalpark i Venezuela. Hade jag inte haft en liten Ricoh Caplio R7 så hade det nog inte blivit några bilder alls.

När jag lämnade in den hos Solna för rep. så upptäckte jag att hela centrala linselemntspacken höll på att lossna i det medföljande kitobjektivet som givetvis också var skit. Det hängde och dinglade i en skruv. Har aldrig varit med om maken vare sig förr eller senare.

Några månader senare stod min ryggsäck på golvet i en Vaxholmsbåt och tippade in i ett skott och då pajade AS igen. Helt obegripligt. Kameran var verkligen byggd som en tanks som de säger i United Bluff men den var känslig som ett ägg inuti.

Sedan hade den även "first black frame" som i praktiken gjorde att kameran kunde låsa sig helt efter en bild. Det fixade de lyckligtvis samtidigt som första antiskakreparationen.

Då har jag inte ens nämnt alla problem jag hade med både bak- och framfokuserande objektiv och det var innan mikrojusteringstekniken ens var påtänkt. Sicket skit. Fick mig nästan att helt ge upp foto för gott.

Nää, jag saknar verkligen inte Minolta. Att Sony tog över var det bästa som kunde hänt oss, för pajade bildstabiliseringar blev sedan en icke fråga redan med Sonys första modell A100 och det problemet finns väl knappt på kartan 2022. Jag har aldrig haft fel på ett enda av de ca 10 Sony-modeller jag haft genom åren vare sig de varit DSLR:er, SLT-kameror eller spegellösa. Annat än de by design allerstädes närvarande fokusproblemen i DSLR och SLT-modeller och de har alla mer eller mindre vad som än står på deras kameror i större eller mindre omfattning även om man inte alltid ens är medvetna om problemen.

Jag säger bara ÄNTLIGEN själsfrid!!! .... och stort tack Honeywell älskade honungskällan! Man vågar ju knappast ägna sig åt "What IF-analyser" kring detta, för tänk om Minolta lyckats slirat sig vidare - hemska tanke - och Sony inte skulle hänt. Det hade varit något betydligt värre att tvingas sörja.
Tja du tycks ha haft ett eller annat problem med din D7D, för mig fungerade D5D och D7D i det närmaste perfekt.
Jag fick lämna in D7D:n för First frame black, efter det, inga problem alls med den vare sig med AS eller någon mer FFB.

Det stora "problemet" för min del var att AF var så långsam när det började skymma att jag mestadels valde att klicka över på MF samt att CCD-sensorn inte var någon höjdare när ISO skruvades upp.

D7D:n sålde jag när jag skulle köpa en A700, D5D:n har jag kvar än idag och den fungerar fortfarande som den ska och helt utan problem.
Båda kamerorna fick ett ganska hårt liv i diverse konsertdiken med många smällar så jag antar att jag hade tur och du hade otur helt enkelt.
Så för min del har jag inget ont att säga om Minolta alls, allt från min första SRT 101b till KM D7D och D5D har liksom bara fungerat.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
United Bluff of America

Låter väldigt saltat och det var 1991.



Jag säger bara ÄNTLIGEN själsfrid!!! .... och stort tack Honeywell älskade honungskällan! Man vågar ju knappast ägna sig åt "What IF-analyser" kring detta, för tänk om Minolta lyckats slirat sig vidare - hemska tanke - och Sony inte skulle hänt. Det hade varit något betydligt värre att tvingas sörja.
Beloppet 127 MUSD är högt men det stämmer. Man ska se det i ljuset av att skadeståndet till stor del bygger på storleken på Minoltas försäljning i USA och den var tydligen ansenlig vid den här tiden. Honeywell fick ytterligare ca 350 MUSD skadestånd för AF-tekniken från andra kameratillverkare, så det var inte bara Minolta som drabbades av kännbara kostnader.

Jag har en gammal Sony a 850 och ett gäng objektiv med a-fattning. Det ligger även en Minolta Dynax 9 och en XM Motor i kameraväskan . De funkar fint trots sin ålder men samlar mest damm tyvärr. Jag kan inte säga att det berör mig speciellt mycket att a-fattningen försvinner. Det är som det är och det påverkar inte mitt fotograferande.

F
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
...Det ligger även en Minolta Dynax 9 och en XM Motor i kameraväskan . De funkar fint trots sin ålder ...
XM Motor! Wow, det var en fantastisk kamera för sin tid.

Visste du att Minolta bara sålde 12 stycken sådana i Sverige, något jag fick reda på i samband med att båda mina blev stulna genom inbrott hemma och efterföljande jobb med försäkringsbolaget. Efter detta ersatte jag dem med X-700 men det var ingen höjdare i jämförelse.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
XM Motor! Wow, det var en fantastisk kamera för sin tid.

Visste du att Minolta bara sålde 12 stycken sådana i Sverige, något jag fick reda på i samband med att båda mina blev stulna genom inbrott hemma och efterföljande jobb med försäkringsbolaget. Efter detta ersatte jag dem med X-700 men det var ingen höjdare i jämförelse.
Trist att dina blev stulna. Jag kände till att det inte var en modell som sålde speciellt väl, men att det var så få som 12 visste jag inte. Det är bra kamera, riktigt bra för sin tid, men det jag gillar mest med den är faktiskt utseendet. Coolare sjuttiotalslook är svårt hitta på en kamera.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte undra på att S-Å tycker att DSLR är så värdelösa... :ROFLMAO:
:) Nää det gör jag väl egentligen inte i sig, utan det som hela tiden varit problemet är att inga av tillverkarna - ingen nämnd och ingen glömd - långtifrån tagit det fulla ansvaret för vad denna teknik faktiskt krävt av dem i form av kalibreringar och slutkontroll för att faktiskt kunna fungera utan fokusproblem. Samtliga har lämnat till användarna att göra slutkontrollen och det märkliga var ju att så mycket av dessa problem även drabbade entusiast eller high end modeller som D7D, Canons 5D MK II och 7D samt även Canons 1-serie där en del hus t.o.m. måste chippas om.

Minoltas problem med AS (Anti shake) som deras IBIS kallades bestod nog främst i att den var så känslig för stötar och det måste berott på att de inte lyckats ge IBIS ett skyddat "parkeringsläge" som funkade. Jag tycker också att de kunde varit lite mer förutseende och gjort det möjligt att köra kameran utan IBIS om man nu stängt av denna funktion (fanns en "slider" utanpå huset men den körde ju en IBIS-koll även i avstängt läge vid uppstart så det funkade.

I övrigt gillade jag också alla knappar, vred och spakar och den var bra att köra även med vantar men baksidan var ju att elektromekaniken kunde komma helt ur synk med elektroniken så även det gör ju att jag är tacksam för att Sonys kameror blev mer renodlad elektronik.

Seriebildtagningen funkade heller inte med mina Kingston-minnen som jag hade i början - 1 bild per sekund var ju uselt i jämförelse med Canon 20D som åtminstone tog 3. Ny FW kom för att fixa detta men den hjälpte bara om man skaffade SanDisk Extreme.

Jag borde skaffat en Nikon D90 eller något sådant istället - det är lätt att vara efterklok. Canons kameror har dock aldrig funnits på kartan. Urful design som mest påmint om Gustav Fridolins kolbit eller en bit svart gummi.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har aldrig ratat en kamera pga dess utseende. Om man gör det riskerar man att kasta bort något man kunde ha trivts med.

Det finns förstås kameror som jag tycker är snyggare än andra, men det är en helt annan sak.
 
ANNONS