Annons

småbild..antal bildpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sedan har vi detta med Keels(?) lag som säger att en linje kräver 1,4 pixlar(?) för att visas.

Jag är inte riktigt säker på exaktheten i detta eftersom det är en liten komplicerad teori utanför mitt fackområde.:confused: Teorin är dock väl utvecklad inom TV/video området där dessa man alltid arbetat med digital upplösning horisontellt.
 
Kodaks Photo-CD är på 6Mpix för småbild (3000x2000) och 24Mpix för storformat (6000x4000).
 
Men det är ju å andra sidan uråldrig teknik som är förbikörd av de billigaste hemmaskannrarna :)
 
kim99x skrev:


hm..kanske har du rätt i kontentan av vad du skriver..men i vilket fall som helst, så består en analog bild av runda punkter..och de måste gå att räkna! eller!? :confused:
Där har du fel. Silvret i en analog bild ligger inte som enskilda punkter, utan mer som "öar" eller klumpar, Dessa växer fram vid framkallningen där filmen har blivit belyst. Det är därför omöjligt att tala om bildpunkter när det gäller analog film.
 
Hassan skrev:


Jaa..hur många korn har Velvia? Nån som vet? :)

Jag har läst någonstans att just velvia motsvarar 50 MegaPixel. Kommer dock inte ihåg var. Tycker nog också att det är lite fel att jämföra analoga punkter med digitala pixlar.

/Robert
 
christp skrev:

Där har du fel. Silvret i en analog bild ligger inte som enskilda punkter, utan mer som "öar" eller klumpar, Dessa växer fram vid framkallningen där filmen har blivit belyst. Det är därför omöjligt att tala om bildpunkter när det gäller analog film.

men då är det ju bara att räkna "öarna" eller "klumparna" ! :p inget är omöjligt!
 
kim99x skrev:


men då är det ju bara att räkna "öarna" eller "klumparna" ! :p inget är omöjligt!

Varsågod, sätt igång. Jag har ett bra förstoringsglas du kan låna:p
Problemet är att antalet varierar med exponering och framkallning, så något entydigt svar kan inte fås. Inte för att det spelar någon roll, huvudsaken är ju att det blir ett bra foto.
 
kim99x skrev:


har inte alls beräknat pixlar på analogt framkallad bild..tycker jag inte du ska göra heller ;)

jag är inte för dum att göra det :)

det vore kul att jämföra analoga o digital bilder kvalitetmässigt men det går inte tydligen

undrar hur lång tid tar det innan analog fotografi försvinner
 
ANNONS