Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Småbild eller APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

moltas

Medlem
Hade tänkt skaffa mig ett smidigt telezoom till min D40X. Finns ett som heter DX 18-135 för APS-formatet. Sen finns det ett som heter AFS VR 24-120 som tydligen är avsedd för småbildsformat. Kan man använda detta objektiv fullt ut till nämnda kamera? Finns det någon fördel för det ena resp. det andra med undantag av brännvidd och VR?

/Mvh Moltas!

Svar ja, fördelen med ett fullformatsobjektiv är att du kan använda det på ett eventuellt framtida FF-hus.

/kent

moltas skrev:
Vad är den konkreta skillnaden?
De har ju för det första helt olika brännvidd. På den större småbildssensorn krävs längre brännvidd för samma utsnitt, men om man använder dessa objektiv på en D40x så är skillnaden precis så stor som siffrorna gör gällande. 24 mm är precis samma på båda objektiv, så 18-135 är både vidvinkligare och har längre tele i andra änden. Dock saknar det VR och har sämre ljusstyrka i teleänden.
Personligen skulle jag inte välja någon av dessa gluggar till en D40x, men det är mest en smakfråga.

24-120 är en tillräckligt bra glugg för flesta ändamål om det är skärpa vi diskuterar. Körde den länge på min D100 och den fungerade finfint. Doch är 24mm i längsta laget för min smak. Om jag stod i valet och kvalet mellan dessa så skulle jag leta rätt på en begagnad 24-120VR (inte den äldre som saknar VR). Pga ryktet så är den väldigt billig på begagnatmarknaden........18-135 saknar VR och det är en stor brist....

Vad jag vet så var det vissa exemplar av dom tidigt tillverkade AFS VR 24-120 som inte var så bra, men det skall vara åtgärdat för länge sedan.

/kent

Tackar Er alla för Era synpunkter. Har varit värdefulla. Det lutar nog iaf. åt 24-120 VR. En liten brasklapp på Sigmat som Per Fogelberg hänvisade till. Den finns dock inte tillgänglig ännu.

Mvh Moltas!

Hej igen!

Blev en liten "kovändning" om objektiven. Tittade även lite på Nikons 18-200. Det var ju heller inte så pjåkigt. Var i USA (New York) under förra veckan och givetvis var jag inne på B&H. Där blev jag på ett 18-200. Under den korta tid jag använt det tycker jag det funkar bra för mina behov.

/Moltas!

ANNONS
Götaplatsens Foto