Annons

Smakprov på Canon IS - imponerad!

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Fick ett 55-250mm IS idag. Mitt första objektiv med stabilisering. Måste säga att jag är grymt imponerad. Satt hemma och lekte lite. Försöket hålla kameran stilla i handen och fota på skötbordet ca 6m bort. Testade med och utan IS tog ett par bilder och valde ut de bästa.

Resultatet (väldigt ovetenskapligt - jag vet) blev så här. Bilderna tagna med 1/6 sec (med IS) resp. 1/5 sec (utan IS) och 250mm brännvidd. Bilderna finns även i mitt album under "testbilder" om någon skulle vara nyfiken på att se dem förstorade. Sjukt imponerad är jag i vart fall. Tyvärr inser jag att objektivet är i ljussvagaste laget för mina användningsområden (än så länge kan inte IS frysa motivet...). Kanske tvingas krypa till korset och skaffa ett f2.8 i alla fall! Men sjukt imponerad är jag!

Bilagor

• testbilder-038-web2.jpg
    testbilder-038-web2.jpg
    71.6 KB · Visningar: 958
  • testbilder-039web2.jpg
    testbilder-039web2.jpg
    59.4 KB · Visningar: 960
Varför har du olika slutartid på de två testbilderna?

Bra fråga som saknar bra svar. Gick väl fort. Här kommer två jämförbara bilder (fortfarande lika ovetenskapligt). Bilderna tagna med 1/5sec, f5.6, ISO 1000, 250mm och handhållet utan stöd. Bilderna ligger även under "testbilder" i mitt album.

Bilagor

• testbilder-001web2.jpg
    testbilder-001web2.jpg
    60.9 KB · Visningar: 860
  • testbilder-002web2.jpg
    testbilder-002web2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 862
Ja, det påstås vara rätt oki det där objektivet med tanke på pris och vikt. Jag funderade på det själv som "reseobjektiv" med det gick inte att få tag i så köpte andra saker istället, men roligt att du är nöjd med det med tanke på de många fina ord som det har fått.

Jag gissar att "motivstabiliserande" optik kommer snart, ååminstone i kompaktkameror. De flesta av dem idag har redan nästan funktionerna inbygga. (Ansiktstracking, bildstabilisering). Några smarta programmerare kan säkert parera optiken med objektrörelser.

Första gången jag slog på IS på mitt 70-200 kändes det som jag blev yr..
Har någon annan haft den känslan?
Ja, i varje fall en del av oss. Det är en anledning till att jag för egen del föredrar AS i huset (förutom det viktigaste förstås - att detta funkar på SAMTLIGA objektiv).

ANNONS
Götaplatsens Foto