Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SMC Pentax-A* 200mm F4 Macro ED

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Sett lite bilder på den/tagna med den och det ser ut som ett drömobjektiv. Varför tillverkar man inte detta objektiv längre?

Känns lite konstigt om man har ett så fulländat objektiv att man nu inte tillverkar det eller en uppgraderad version längre?

Vad finns det idag för objektiv som kommer upp i samma klass? Ex 200mm Macro verkar inte tillverkas längre?

Bilder tagna med objektivet: http://www.flickr.com/photos/kaherdin/sets/72157629362495881/page1
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har för mig det objektivet bara tillverkades i typ 900 exemplar, det var väldigt dyrt redan då. Dessutom var det på blyglastiden, så det skulle inte få tillverkas likadant idag utan skulle behöva omdesignas med annat glas i alla fall. Jag skulle gissa att ett sådant objektiv tillverkat idag skulle kosta minst 30-40 000... och det är idag alldeles för få som fotar professionellt med Pentax för att det skulle vara motiverat för Pentax att tillverka. Man lanserade ju ett nytt Makro förra året till 645, och med tanke på att det kostar 47 000 så är det nog rätt bra det också :) Men iofs bara 90 mm :)
 

bony

Aktiv medlem
Jag har för mig det objektivet bara tillverkades i typ 900 exemplar, det var väldigt dyrt redan då. Dessutom var det på blyglastiden, så det skulle inte få tillverkas likadant idag utan skulle behöva omdesignas med annat glas i alla fall. Jag skulle gissa att ett sådant objektiv tillverkat idag skulle kosta minst 30-40 000... och det är idag alldeles för få som fotar professionellt med Pentax för att det skulle vara motiverat för Pentax att tillverka. Man lanserade ju ett nytt Makro förra året till 645, och med tanke på att det kostar 47 000 så är det nog rätt bra det också :) Men iofs bara 90 mm :)
Det finns ett att köpa på e-bay för endast 25.600, säljs från Tjeckien.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det finns ett att köpa på e-bay för endast 25.600, säljs från Tjeckien.
Låter dyrt, enligt Pentaxforums ligger priset på runt 1300$.
2000$ för FA*200/4 makron som är lite modernare med autofokus,
men den är lite tyngre och har internfokusering, oxå ett toppobjektiv.

Sigma har uppdaterat sina 150/2,8 och 180/3,5, den senare till f2,8.
Men dom har inte kommit till Pentax, men jag gissar att 150/2,8 kommer
till Pentax så småningom. Kvalitén? ja inte så dåligt vad jag minns från tester.

Billigast kommer TS undan med Pentax DFA100/2,8 och tex nya 1,4X telekonvertern
~ 140mm/4 eller med en beg Pentax AF1,7 konverter ~170/4,5

Tamron 180/3,5 och tror det var Sigma 180/3,5 har tillverkats till Pentax till för nåt år sen,
Alltså dyker upp ibland på blocket eller Ebay.
 

Neq

Avslutat medlemskap
Jag har för mig det objektivet bara tillverkades i typ 900 exemplar, det var väldigt dyrt redan då. Dessutom var det på blyglastiden, så det skulle inte få tillverkas likadant idag utan skulle behöva omdesignas med annat glas i alla fall. Jag skulle gissa att ett sådant objektiv tillverkat idag skulle kosta minst 30-40 000... och det är idag alldeles för få som fotar professionellt med Pentax för att det skulle vara motiverat för Pentax att tillverka. Man lanserade ju ett nytt Makro förra året till 645, och med tanke på att det kostar 47 000 så är det nog rätt bra det också :) Men iofs bara 90 mm :)
Nja det är ett ganska överdrivet antagande om pris. Ser man vad andra tillverkare tar för liknande objektiv skulle priset hamna under 20 000 kr, sannolikt runt 13-15 000 kr. Nikon är den enda tillverkare just nu (ingen noggrann research, bara snabbkoll på Cyberphoto.se) som har en 200mm f/4 och deras betingar 13 990 kr.
Jag tror Pentax skulle hamna där också med en lätt uppdatering av den klassiska SMC-Pentac-FA 200mm f/4 Macro ED [IF], som enligt de som har/haft den är ett magiskt bra objektiv. http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-FA-Star-200mm-F4-Macro-Lens.html
 

x-country

Aktiv medlem
FA* 200mm/F4 Macro är väldigt sällsynt på Ebay. Den dyker upp högst vartannat år och då ryker den direkt. De senaste exemplaren har plockats bort utan budgivning. Antagligen så har säljaren bara kollat läget eller så har de fått ett privat bud på sidan av. Jag vet, jag har bevakat den i många år nu. Därför är det omöjligt att veta prisläge.

Hur som helst så är det tråkigt att Pentax (numera Ricoh) inte återupptar tillverkningen på ett flertal av dessa objektiv. De har ju redan recepten. Men kanske är marknaden för liten för att det ska löna sig. Man får ju ofta intryck från alla nätforum att folk skriver efter extrema tele etc men när det kommer till kritan så är det kanske för få som köper.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
FA* 200mm/F4 Macro är väldigt sällsynt på Ebay. Den dyker upp högst vartannat år och då ryker den direkt. De senaste exemplaren har plockats bort utan budgivning. Antagligen så har säljaren bara kollat läget eller så har de fått ett privat bud på sidan av. Jag vet, jag har bevakat den i många år nu. Därför är det omöjligt att veta prisläge.

Hur som helst så är det tråkigt att Pentax (numera Ricoh) inte återupptar tillverkningen på ett flertal av dessa objektiv. De har ju redan recepten. Men kanske är marknaden för liten för att det ska löna sig. Man får ju ofta intryck från alla nätforum att folk skriver efter extrema tele etc men när det kommer till kritan så är det kanske för få som köper.
Jo efterfrågan och dålig tillgång, dåligt om man vill köpa.
Vi vet inte, men Pentax vet antagligen om Sigma/Tamron kommer att släppa en längre makro till Pentax. Om Sigma släpper 150an eller 180mm till Pentax så skulle en DA* 200 makro sälja för dåligt, eller möjligen släppas till ett exklusivt pris.
Pentax har ju DA560/5,6 för exklusiva 60-70 tusen och säljer kanske ett par om året, hade dom lagt sig på 20-30 tusen kanske den hade sålts i 200-300 ex./år och oxå bidragit till att sälja fler kamerahus.
Men vad vet jag.
 

siamthai

Aktiv medlem
FA* 200mm/F4 Macro är väldigt sällsynt på Ebay. Den dyker upp högst vartannat år och då ryker den direkt. De senaste exemplaren har plockats bort utan budgivning. Antagligen så har säljaren bara kollat läget eller så har de fått ett privat bud på sidan av. Jag vet, jag har bevakat den i många år nu. Därför är det omöjligt att veta prisläge.

Hur som helst så är det tråkigt att Pentax (numera Ricoh) inte återupptar tillverkningen på ett flertal av dessa objektiv. De har ju redan recepten. Men kanske är marknaden för liten för att det ska löna sig. Man får ju ofta intryck från alla nätforum att folk skriver efter extrema tele etc men när det kommer till kritan så är det kanske för få som köper.
Jag brukar hålla kolla på det här objektivet och senast jag såg det var det en engelsman som hade några riktiga godbitar ute på eBay. Jag kontaktade honom men han ville tyvärr endast sälja inom UK, lite tråkigt kändes det att inte ens få vara med på budgivningen.
 
ANNONS