Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smidig kompaktkamera? Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Melker Humala

Aktiv medlem
Jag har en Ixus L-1 som nog kommer att ge upp andan snart så jag har börjat titta runt efter en ersättare (behöver inte vara Aps) till den dagen den ger upp totalt. Vad kan ni rekomendera? Finns det något bättre alternativ än Olympus mju? Jag vill ha en ljusstark optik hellre än zoom. Prisklass? Ja ett par tusen kanske och jag köper gärna beggat om det finns.

Digitalt kanske kan vara ett alternativ men den måste vara SNABB, de flesta digitala kameror jag testat reagerar slött när man trycker av och det gillar jag INTE.

Melker

en ricoh Gr1s/Gr1v såklart! sjukt underbar kamera med grym 28mm optik.

tillverkas dock inte längre så det blir beg isf. en Gr1s i bra skick bör ligga runt 2000:-. kanske under med lite tur.

GR1 är en mycket bra kompakt, skärpan är fullt jämförbar med Leica, men jag tror att den blir svår att hitta för 2000-3000 kr. Jag fick 4000 kr för min i inbyte. Men om man vill ha en vidvinkelkompakt (den är utrustad med 28/2,8) så finns förmodligen ingen som levererar bättre bilder.

Ricoh Caplio R1, är en mycket intressant kamera som har diskutterats i andra trådar..., den har motsvarande 28-135mm zoom, 4.8x optisk zoom, och mycket snabb uppstarts tid och tid då man trycker på avtryckaren, den har bra batteritid också. kika på tester på nätet. Jag tänkte i och för sig sälja min som jag bara haft i 1 månad, maila mig om det är av intresse..

/Magnus

ANNONS
Götaplatsens Foto