Annons

Smidig och lätt aps-c kamera för friluftsliv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en smidig aps-c kamera med utbytbara objektiv att användas på vandring, kunna ligga med i väskan till vardags etc.

Min stora fullformatskamera är för tung för detta bruk. Jag köpte en Sony RX100 men blir bara irriterad för att den tar så lång tid att få igång. Vill nu testa om ett mellanting skulle passa mig bättre.

Har sneglat lite på Sony a6x00 serien men funderar på vad det finns för alternativ? Sökare med diopter är ett måste och jag tycker mer om knappar än menyer.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
EOS 100D (kanske EOS 200D nu för tiden) med kitobjektiv 18-55 STM funkar bra. Brukar låna den när min egen EOS 7D mk II med 16-35/4L objektivet blir för tung att bära.

(minns inte om dess sökare har dioptrier eller inte)
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
EOS 100D (kanske EOS 200D nu för tiden) med kitobjektiv 18-55 STM funkar bra. Brukar låna den när min egen EOS 7D mk II med 16-35/4L objektivet blir för tung att bära.

(minns inte om dess sökare har dioptrier eller inte)
Det har den, diopterjustering för sökaren alltså. Jag har sparat min 100D av just smidighetsskälet med ett litet lätt objektiv.

Men köper du nytt är kanske något ur M-serien att föredra om du siktar på Canon som märke.
 

PerK

Aktiv medlem
APSC kamera? Fuji är bäst utan konkurrens - säger jag använder Sony A7R4 men haft haft både Sony och Fuji APSC som andra kamera:
- Flera kamerahus i olika varianter och priser, alla har bättre handhavande och roligare att använda. (välj efter handstorlek och plånbok)
- Många bra till excellenta objektiv i olika prisklasser.
 
Bland det mest kompakta APS-C DSLR uppsättningen du kan få lär vara kameran Pentax KP tillsammans med deras ”limited” gluggar. T ex DA15 DA21 DA40 DA70. Med flera

Otroligt kompakt paket som jag kör med.6C248562-88F3-4E6E-97C1-3B96079E13B6.jpeg
 
Senast ändrad:

Hans Österlind

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en smidig aps-c kamera med utbytbara objektiv att användas på vandring, kunna ligga med i väskan till vardags etc.

Min stora fullformatskamera är för tung för detta bruk. Jag köpte en Sony RX100 men blir bara irriterad för att den tar så lång tid att få igång. Vill nu testa om ett mellanting skulle passa mig bättre.

Har sneglat lite på Sony a6x00 serien men funderar på vad det finns för alternativ? Sökare med diopter är ett måste och jag tycker mer om knappar än menyer.
Hej!
Om inte sensorstorleken är superkritisk kan jag tipsa om detta. Se länken. Lumix GX-80/9 plus 12-32 plus 35-100 löjligt småttigt och mkt bättre än vad man kan ana med tanke på all spö m4/3 får från alla håll. Bättre än ryktet, inget snack. Paketet enligt länken väger exakt 665 gram och ger brännvidder 24-200 i småbildstermer.

24461DAC-F13E-4287-B74F-4A93116F55C5.jpeg
 
Senast ändrad:

c.m.s

Aktiv medlem
Jag kör min A6400 när jag varit och vandrat. Tycker den är utmärkt för det då formfaktorn gör den väldigt smidig att stoppa undan, ingen uppstickande sökare.
Och det finns numera bra tredjeparts objektiv till Sony aps-c från Sigma, Tamron och Samyang tex. Jag gillar verkligen lilla Samyangs 12mm f2.0 tex som nyligen släpptes i en ny version med AF.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en smidig aps-c kamera med utbytbara objektiv att användas på vandring, kunna ligga med i väskan till vardags etc.

Min stora fullformatskamera är för tung för detta bruk. Jag köpte en Sony RX100 men blir bara irriterad för att den tar så lång tid att få igång. Vill nu testa om ett mellanting skulle passa mig bättre.

Har sneglat lite på Sony a6x00 serien men funderar på vad det finns för alternativ? Sökare med diopter är ett måste och jag tycker mer om knappar än menyer.
Fuji kan jag varmt rekommendera och de är tveklöst det bästa alternativet när det gäller APS-C. Deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att fota med samt att de har mycket fina objektiv.
 

martley

Aktiv medlem
EOS 100D (kanske EOS 200D nu för tiden) med kitobjektiv 18-55 STM funkar bra. Brukar låna den när min egen EOS 7D mk II med 16-35/4L objektivet blir för tung att bära.

(minns inte om dess sökare har dioptrier eller inte)
Även 200D har blivit utfasad av Canon och ersatts av 250D, som jämfört med 200D har en lite nyare processor (DIGIC-8) samt högre upplösning vid videoinspelning. Annars är de ganska lika, samma dimensioner och vikt och samma batteri som dock enligt specen ska räcka till fler exponeringar än 200D.
Även om det säkert finns mindre APSC-kameror så är denna väldigt liten och kompakt utan att göra avkall på prestanda. Sätt på ett 24mm "pancake" och kameran går ned i en stor jackficka utan vidare. Jag har en 200D och det enda jag saknar är möjlgen vädertätningen. Mer avancerade modeller har en massa funktioner som låter kul att ha på pappret men som jag inte tror jag saknar. Har man redan en annan EOS-kamera så är det praktiskt att kunna dela objektiv, den klarar ju även FF-objektiv, dvs EF och inte EF-S.
 

MNB

Aktiv medlem
Fujifilm X-E4

Ingen slår väl Fujifilm när det kommer till aps-c...? X-E4 har dom egenskaperna du frågar efter. Liten, smidig, mer knappar, utbytbara objektiv.

Sen att den är riktigt snygg är väl ett plus. Fujis fantastiska färgåtergivning med mera likaså.
 

AronG

Aktiv medlem
Tack för alla tips! Jag får försöka ta mig förbi någon välsorterad fotoaffär och klämma. Nu har jag möjliget att komma påläst. :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om micro 4/3 är tänkbart vore det nog inte dumt att kolla på Olympus OM D EM1. Jag hade en Mk2 med 12-100/4 till låns ett tag, och just när det gäller friluftsliv tyckte jag den glänste. Superbra stabilisering, vädertätning och vikt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fuji X-T30 är visserligen ett par år gammal, men har inte riktigt sett något bättre alternativ om man vill ha en liten och intuitiv kamera. Som dessutom är riktigt bra. Och normalzoomarna är också riktigt bra, även de billiga och kompakta.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag har länge fikat efter nåt liknande och jag kommer, antagligen precis som du, även använda kameran vid stigcykling. En grej som är superviktig då är en välfungerande bildstabilisering, vilket många av de minsta APS-C-kamerorna tyvärr saknar. Det är smått omöjligt att hålla kameran still om man har hög puls och/eller är andfådd när man stannar till och ska ta en fräsig bild, om det inte är så ljust att man kan använda en tillräckligt kort slutartid förstås.

Är väl införstådd med Fuji och gillar deras design, men i stort sett alla APS-C-modeller är besudlade med den satans X-Trams-tekniken som ger goda möjligheter att förstöra bilderna om man är det minsta kräsen. Och ja, det gäller både råformat och JPG, och i flertalet bra råkonverteringsprogram.

Sen är frågan vad du behöver för omfång på objektiv. Med tanke på att du provat RX100 så kanske en normalzoom duger? I så fall är det nog läge att kolla hur stor och/eller bra ett sådant är till det system du kollar på, eftersom det kan vara lika avgörande som kamerahuset för totalstorlek och även bildkvalitet.

Edit: Här är förresten ett bra verktyg för att jämföra storlek på kameror. Det är inte sällan de som ser små ut faktiskt inte är det.

 

UffeHakan

Medlem
Micro 4/3? E-M5 ii + 14-150mm II är en vädertätad allround kombination med helt OK bildstabilisering (totalvikt ca 750g?). Den borde gå att få till bra pris begagnat + något fast litet ljussstarkt objektiv. Eller så betalar man en dyrare peng för E-M5iii. Jag är helnöjd, men har inget att jämföra med =)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag träffade på en fotograf på vandrarhemmet när jag var uppe i fjällen förra veckan som fotat över 50 år. Han hade skaffat denna tror jag https://www.scandinavianphoto.se/sony/cybershot-dsc-rx10-iv-1035994
(det var en 1" sensor och 24-600, så det måste varit den) och han var jättenöjd med trade-offen väldigt liten och lätt kontra ändå OK bildkvalitet. Och då får jag anta att han är rätt kräsen om bildkvalitén efter att ha fotat så många år.
 

AronG

Aktiv medlem
Kul att tråden fortfarande lever :).

Just nu sneglar jag främst på Fuji e3 och t30. Har dock inte hunnit förbi fotohandlaren ännu. Avgörande är för mig är hur kameran ligger i handen och hur lätt det är att komma åt vissa funktioner. Jag vill lägga min uppmärksamhet på bilden, inte på kameran. Ser med förtjusning att det numera går att få joystick till fokuspunkterna även i detta prissegment. Andra högt skattade knappar är tumfokus, exponeringskompensation och isojustering utan att ta blicken från sökaren.

Jag kommer att behålla min fullformatare för tillfällen då jag måste komma hem med användbara bilder. Detta är mer tänkt som en smidig vardags/vandringskamera. Då kan jag kompromissa lite på saker som tex stabilisering och vädertätning.

Har sneglat lite på 4/3 kameror men tycker mig inte se några större vikt-storleksbesparingar jämfört med de kameror jag nämner ovan? Eller har jag missat något?

Allt med motorzoom, uppfällbara sökare och liknande tidstjuvar går tvärbort. Kameran ska vara redo när den når ögat.
 
ANNONS