Annons

Smidig och lätt aps-c kamera för friluftsliv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag förstod att en frustrerande sak med RX100 var uppstartstiden? Antar för att objektivet måste åka ut. Om så är fallet kommer Sonys APS-C modeller med 16-50 ha samma problem då de drivs med motor. Micro 4/3 12-32 har ett liknande problem men här måste man manuellt vrida objektivet till stsrtläge. Pankakszoomen för m43 PZ14-42 X har motorzoom. Sedan finns flera bra val till m43 men just de nämnda kommer ge lite långsammare uppstart men är de mest kompakta. Olympus har någon liknande med liknande problem. Undvik kollapsande objektiv helt enkelt och lev med större storlek. Fuji är ett bra val. Även zoomen 18-50/2,8-4 är relativt liten men kan man klara sig med fast brännvidd kan det bli ännu mindre.
 

Brix

Aktiv medlem
Kul att tråden fortfarande lever :).

Just nu sneglar jag främst på Fuji e3 och t30. Har dock inte hunnit förbi fotohandlaren ännu. Avgörande är för mig är hur kameran ligger i handen och hur lätt det är att komma åt vissa funktioner. Jag vill lägga min uppmärksamhet på bilden, inte på kameran. Ser med förtjusning att det numera går att få joystick till fokuspunkterna även i detta prissegment. Andra högt skattade knappar är tumfokus, exponeringskompensation och isojustering utan att ta blicken från sökaren.

Jag kommer att behålla min fullformatare för tillfällen då jag måste komma hem med användbara bilder. Detta är mer tänkt som en smidig vardags/vandringskamera. Då kan jag kompromissa lite på saker som tex stabilisering och vädertätning.

Har sneglat lite på 4/3 kameror men tycker mig inte se några större vikt-storleksbesparingar jämfört med de kameror jag nämner ovan? Eller har jag missat något?

Allt med motorzoom, uppfällbara sökare och liknande tidstjuvar går tvärbort. Kameran ska vara redo när den når ögat.
Fuji är som sagt det bästa valet när det gäller APS-C. De är roliga att fota med och har riktigt fina objektiv.

Huruvida då får lägre vikt med m4/3 eller inte beror ju helt på vilka objektiv du kör med. Det är ju samma sak med APS-C vs FF.

Undrar förresten lite vad det är du fotar som kräver FF för att få "användbara" bilder?
 

AronG

Aktiv medlem
Huruvida då får lägre vikt med m4/3 eller inte beror ju helt på vilka objektiv du kör med. Det är ju samma sak med APS-C vs FF.
Förvisso. Jag siktar dock inte på en komplett objektivportfölj och kommer nog inte köpa på mig de allra mäktigaste gluggarna. Om husen väger ungefär lika och ett par objektiv tillsammans diffar 100-200 gram väljer jag gärna den större sensorn.


Undrar förresten lite vad det är du fotar som kräver FF för att få "användbara" bilder?
Att inte komma hem tomhänt hade kanske varit en bättre förklaring.

Det mest krävande jag fotograferar är mountainbike. Det går snabbt och det är ofta höga kontraster i bilden. Förhållandena varierar också stort, ena dagen är det ett öppet landskap i stenhårt middagsljus, en annan är det en dunkel skog i skymning. Ibland ösregnar det, ibland skvätter det sand i ögonen osv.

Kanske är dagens bästa aps-c kameror tillräckligt bra. Jag har ingen aning. Jag vet dock säkert att jag inte kan räkna hem investeringen i ett nytt system av motsvarande kvalisort.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag hade kollat närmre på Fuji XS10.
XT30 kan upplevas för oergonomisk för den kräsne, och XT3/4 tycker jag är för stor (äger själv en XT2 som jag tycker är för stor).
XS10 är kompromissen mellan de 2 husen rent ergonomiskt, samt har stabilisering.
 
ANNONS