Annons

Smuts i/på kameran? (10d)

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonG

Medlem
Hej,
har en Canon 10D som jag haft lite drygt två månader och har märkt att på bilder tagna redan efter en vecka hittar jag små "fläckar" på bilder syns nästan bara på när det är helteckande färger som ex en blå himmel.

E det damm? Går det att få bort på nått enkelt sätt?

Det är ingen skillnad om jag byter mellan olika optik. Bilden är ett utsnitt i 100% (50mm 1.8), bländare 16 1/90s.

Simon
 

Bilagor

  • smuts.jpg
    smuts.jpg
    9.3 KB · Visningar: 604
Ser ut som en fuktfläck och jag har fått ett par stycken själv när jag bytt optik nattetid då det varit fuktigt i luften.
Wallung & co beskriver i en annan tråd (kommer inte ihåg vilken) hur man får bort dem men jag har inte vågat mig på det ännu ;)

/Johan
 
Ofan. Men kan det uppstå även om man inte bytre optik på natten? (nattfotografering har jag kört en del, men alldrig bytt objektiv under tiden)

Nån annan som har några tips?
Det rörsig om en 7-8 fläckar totalt i olika storlekar, dock inte större än den ovan.

Simon
 
SimonG skrev:
Ofan. Men kan det uppstå även om man inte bytre optik på natten? (nattfotografering har jag kört en del, men alldrig bytt objektiv under tiden)

Nån annan som har några tips?
Det rörsig om en 7-8 fläckar totalt i olika storlekar, dock inte större än den ovan.

Simon
Har du försökt rengöra sensorn nångång? Alltså typ blåst på den eller så? Det kan ge fuktfläckar. Även luft på flaska kan ge fläckar.
 
Känner igen!

Damm!
Jag frågade oxå hur man skulle göra!
Det finns visst flera trådar om det här på forumet.
Det bästa rådet jag fick var att dammsuga, försiktigt.
Jo, det låter våldsamt men det funkar.
Jag tar av objektivet och håller kameran med obkektivgängan neråt.
Sen tar jag min handdammsugare och sätter den mot gängan.
(Om du har en vanlig dammsugare så öppna den där lilla ventilen vid handtaget så att styrkan på suget blir lite mindre!)
Färdigt!:)
På med objektivet snabbt som attan och ta en testbild mot en blå himmel.
Syns dammet fortfarande, gör om proceduren.
Good luck!
 
Calle S skrev:
Har du försökt rengöra sensorn nångång? Alltså typ blåst på den eller så? Det kan ge fuktfläckar. Även luft på flaska kan ge fläckar.

Nej aldrig rengjort den eftersom den e så pass ny. Kan man "värma" botr fuktfläckarna på något sätt tror du?
 
Re: Känner igen!

JJ. skrev:
Damm!
Jag frågade oxå hur man skulle göra!
Det finns visst flera trådar om det här på forumet.
Det bästa rådet jag fick var att dammsuga, försiktigt.
Jo, det låter våldsamt men det funkar.
Jag tar av objektivet och håller kameran med obkektivgängan neråt.
Sen tar jag min handdammsugare och sätter den mot gängan.
(Om du har en vanlig dammsugare så öppna den där lilla ventilen vid handtaget så att styrkan på suget blir lite mindre!)
Färdigt!:)
På med objektivet snabbt som attan och ta en testbild mot en blå himmel.
Syns dammet fortfarande, gör om proceduren.
Good luck!

OK! det skall jag testa. Finns det inte en risk med statiskelektricitet som kan förstöra electroniken i kameran? Eller skall man hålla den en bra bit ifrån?
 
Re: Känner igen!

JJ. skrev:
Damm!
Jag frågade oxå hur man skulle göra!
Det finns visst flera trådar om det här på forumet.
Det bästa rådet jag fick var att dammsuga, försiktigt.
Jo, det låter våldsamt men det funkar.
Jag tar av objektivet och håller kameran med obkektivgängan neråt.
Sen tar jag min handdammsugare och sätter den mot gängan.
(Om du har en vanlig dammsugare så öppna den där lilla ventilen vid handtaget så att styrkan på suget blir lite mindre!)
Färdigt!:)
På med objektivet snabbt som attan och ta en testbild mot en blå himmel.
Syns dammet fortfarande, gör om proceduren.
Good luck!

Fläcken ser väldigt jämnrund ut så jag gissar på fuktfläck och den damsuger man inte bort.

/Johan
 
Tja...

>>Johan

Jag har iaf. lyckats att dammsuga bort damm som såg exakt likadant ut som på Simons bild.
Men visst, det KAN vara en fuktfläck.
Som då kanske kräver att man lämnar in den för sensorrengöring för x/antal hundringar.
Kanske borde han testa "dammsugartricket" först, eller vad tycker du?:)
 
Hej
Jag har en 10 D hade samma problem men gjorde rentCCD-sensorn enligt handboken sidan 156
där man låser spegeln i öppet läge och sedan blåser man försiktigt med en gummiblåsa och det har fungerat bra
 
Jag tycker att fläcken ser ut som vanligt damm på sensorn fotograferat med ganska stor bländaröppning. Dammet syns tydligare ju mindre bländaröppning du har. Prova att fotografera en bild med minsta bländaröppning, rengör sensorn enligt de metoder som beskrivits i andra trådar, och prova igen (med liten bländaröppning).

Roine W
 
Re: Tja...

JJ. skrev:
>>Johan

Jag har iaf. lyckats att dammsuga bort damm som såg exakt likadant ut som på Simons bild.
Men visst, det KAN vara en fuktfläck.
Som då kanske kräver att man lämnar in den för sensorrengöring för x/antal hundringar.
Kanske borde han testa "dammsugartricket" först, eller vad tycker du?:)

Jepp, det kan det vara. Se Roines inlägg om detta och testa det han beskriver. Kanske har jag själv bara dammfläckar *hoppas*

Men jag skulle inte våga mig på att använda dammsugaren. Köp en gummituta på apoteket som är avsedd att spola öronen med så tar du inga onödiga risker.

/Johan
 
Kungälv skrev:
Hej
Jag har en 10 D hade samma problem men gjorde rentCCD-sensorn enligt handboken sidan 156
där man låser spegeln i öppet läge och sedan blåser man försiktigt med en gummiblåsa och det har fungerat bra

Skall jag testa. Är "gummiblåsan" du pratar om samma som "gummitutan" som Johan pratar om? (I så fall vet jag vilken tråd ni pekar på)

Stort tack alla.
 
Re: Re: Tja...

hansen2 skrev:
Jepp, det kan det vara. Se Roines inlägg om detta och testa det han beskriver. Kanske har jag själv bara dammfläckar *hoppas*

Testade med Roines metod igår. Kollade bara resultatet lite snabbt (fotbollen var i antågande) och det ser ut som att jag har damm och inga fuktfläckar.

/Johan
 
Hade precis en sådan fläck på min helt nya Powershot S 50 vid leverans förra våren. Vet inte vad det berodde på, men efter lite påtryckning så bytte Canon ut kameran. Hör av dig snabbt till Canonservice. Det där skall du nog inte fösöka lösa själv.

Mats L
 
Jag hade en exakt likadan fläck på mina bilder också. Jag stack in på apoteket och köpte en behållare med revaxör inkluderandes en "gummiblåsa". Sedan blåste jag med den på sensorn och vips så var bilderna klockrena igen :)
Tror att detta skulle hjälpa även dig då fläcken är näst intill identiska med vad jag hade.

/ Patrik
 
ANNONS