Annons

Smuts på digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

soulie

Medlem
jag har fått problem med smuts på bilderna jag tar med min eos 10d. jag är i stort sett säker på att det inte är ngt objektiv det är fel på utan att det kommit någonting på ccdn. är det så och vad gör man åt det? någon som kan se vad det är för problem? bifogar en bild so hjälp.
Tacksam för all hjälp!

Bilagor

• felpakameran2.jpg
    felpakameran2.jpg
    39.6 KB · Visningar: 413
Om man inte vet vad smutsen beror på kanske det inte är så lätt att veta vad man ska söka efter.

Jag skulle vilja påstå att detta är damm på sensorn, och de går oftast att blåsa bort med en gummituta (Hama från fotobutiken eller Revaxör från Apoteket). Kan man inte blåsa bort dammet är det för det mesta lätt att klona bort det i Photoshop, eller om man törs, använda diverse spatlar för att helt enkelt skrapa bort det från sensorn ... s

okay. tackar för svaret och förstår nu helt klart mer var jag ska hitta mer information i frågan. får se vilken lösning jag vågar mig på bara.

Jag använde en "gummituta" tidigare och då fick jag smuts under filtret och var tvungen att byta ut sensorn. Det är säkrare att använda en borste typ Visible Dusts och deras topsar med rengörningsmedel om inte borsten hjälper.

ANNONS
Götaplatsens Foto