Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla!! hjälp med objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

North

Aktiv medlem
Hej alla.
Jag har tänkt att köpa ett av dessa objektiv.
(SIGMA 18-125/3.5-5.6 DC)
(SIGMA 18-200/3.5-6.3 DC )
Om man bortser från "mer" zoom på 200, vilket tar bäst bilder?
Finns det andra saker förutom bild kvalite, som talar för något av objektiven?
Jag har en Eos d30
Jag vet att det finns bättre objektiv, men något av dessa vill jag ha.
Jag tycker det är kul att fotografera,men är inte något proffs,ska ha det för familje,rese foto mm.

Någon som har någo teori?

Jag har 18-125,

Tror dom är ganska likvärdiga bildmässigt och funkar som reseobjektiv båda två. Vet inte om dom där sista 75 mm brännvidd är så mycket att ha då ljusstyrkan blir max 6,3 längst upp.

Jag vill oxå veta, eftersom jag håller på och velar fram och tillbaka om vilket objektiv jag ska köpa till den D50 jag tänker köpa.

Har väl ungefär samma krav som Pelle.

Eller ska man köpa med 18-55 kitten och köpa till ett senare, tänkte ha det vid resor.

Kanske kan vara bra med ett extra?

Om valet är endast 1 objektiv så spelar den ingen roll.
Men välj två istället.
Tamron 28-75 och canon 75-200/4
mycket objektiv för pengarna. och skärpa.
Alternativ ett vidvinkligt 18-50.
Det blir väl ljussvagt och dålig kantskärpa

De två objektiven du nämner är nog i ungefär samma klass (enligt exempelbilder, tester etc). Nackdelen med 18-200mm är att den är klart sämre i det längsta läget. Dvs du får själv avgöra om det är någon mening med att ha 200mm om bilderna inte blir skarpa. En del kan ju gilla att ha det som nödläge. Själv skulle jag valt 18-125mm.

/Pontus

Hej Pelle!

Jag har ett Sigma 18-200 och har inget ont att säga om det. Jag tycker om att ha med mig kameran och orkar inte alltid släpa med mig en massa objektiv. Så då passar detta objektiv mig utmärkt. Jo det finns många bättre objektiv som är skarpare och ljusstarkare, men är det inte det du är ute efter tror jag inte du blir direkt missnöjd. Det är ett helt ok allroundobjektiv, förvänta dig inte några stordåd bara. Gå in på min sida och kika lite på mina bilder, en hel del av dem är tagna med just detta objektiv.

Jag personligen tycker det är skönt med de sista 75 millimetrarna. Börjar du söka här i forumet så kommer du säkert läsa att de flesta skulle rekomendera 18-125mm. Jag har inte testat det så jag har ingen uppfattning om det objektivet.

Mitt 18-200 kommer i alla fall få följa med mig fler gånger när jag bara vill rycka med mig kameran...

ANNONS
Götaplatsens Foto