Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snöat in på fel objektiv? Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Er0x

Ny medlem
Tjena!
Jag är i tagen att införskaffa mig två nya objektiv till min D90 (har idag 18-105 kitobjektiv), och hade kollat ut två som jag tänkte springa ner och köpa.

De två jag hade kollat ut är:
Tamron AF 90/2,8 macro.

Sigma AF 18-250 telezoom.

Men började då läsa på lite och kom fram till att med dessa båda objektiv har jag ingen bildstabilisering. Rätt eller fel?

Så vilka objektiv hade ni rekomenderat att köpa istället?
Jag vill ha ett objektiv för macrofotografering och sen ett med hyffsad zoom.
Autofokus är ett måste förresten.

Måste jag ha bildstabilisering?
Och vilka två objektiv hade ni då rekomenderat?

Maxpris för objektiven är 7000:- stycket.

Eller ska jag skippa bildstabilisering och köpa dom två jag hade tänkt?

Mvh
//Christian

Senast ändrad:
Sigmat du länkar till har väl bildstabilisering? Sen är det ju alltid en kompromiss att köpa en långzoom.

Varför inte en beg Nikkor 18-200 VR om du kör Nikon? Finns beg för 4000:-. Tamron 90mm saknar VR men för dess avsedda roll just vid makro är VR trevligt men inte av samma betydelse som vid allmän fotografering då Vr inte kompenserar för skakningar fram/tillbaks.

Sigmat du länkar till är ju inte en telezoom utan en så kallad "superzoom". Jag vet inte hur den presterar, men av vad jag sett verkar Nikon 18-200VR eller Tamron 18-270VC bäst om man nu vill ha HELA zoomomfånget, för att slippa byta objektiv. Du kommer dock att få sämre bildkvalitet än med ditt 18-105.
Kan du tänka dig att byta objektiv lite då och då skulle jag istället föreslå Nikon 70-300VR med den budgeten du har.

VR är en "bra att ha"-grej, men jag tycker personligen att det är en aning överskattat. För just makro är vinsten med det ännu mindre, så där skulle jag inte hänga upp mig på det. Skulle du ändå vilja ha VR så har du Nikons 85/3.5 eller 105/2.8. Tamronen är bra och du har även Tokina 100/2.8 som är ungefär likvärdig med tamronen.

Eftersom du nu har en 18-105 så undrar jag vad du ska med långzoomen till? Är det så att du vill ha bekvämligheten att slippa byta objektiv för att nå långa brännvidder? Det är ju ibland smart och bekvämt men också en kompromiss på flera sätt.

Varför inte välja exempelvis en Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 VR istället? Den når du längre med och den har lite bättre ljusstyrka (om än marginellt) i teleläget. Sigma har också ett motsvarande stabiliserat objektiv som täcker samma brännvidder och som säkert är värd att kollas in. Den gamla versionen utan stabilisator lämnar dock en del att önska skärpemässigt, speciellt i teleläget.

Är 7000kr ditt maxpris för objektivet och du kan tänka dig 200mm som största brännvidd, skulle jag ändå rekommendera att spana efter begagnade Nikkor 80-200/2,8 eller beg/nya Tamron / Sigma 70-200/2.8. Dessa är avsevärt (mångdubbelt) ljusstarkare än ovannämnda alternativ men de saknar bildstabilisering, vilket är bra att ha på teleobjektiv, speciellt om man fotograferar statiska motiv.

Jag får tacka för hjälpen

Det blev ett Nikon Nikkor AF-S DX 85/3,5 G ED Micro VR och ett Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED.
Har även spanat lite på Nikon Nikkor AF 50/1,8 D, får se om det blir ett sådant i framtiden med.

Just nu så är det fjärrutlösare och ett macrostativ som står på inköpslistan.

//Christian

Köp inte super lång zoom. Alltid dålig ljustyrka!
O inte så skarp antar jag.

Hade en när jag köpte min D50 för många år sedan. Var ny på foto.
Sålde den ett halvår senare.

Hoppsan ser nu att du köpt! Bra val. Köp 50mm också, riktigt trevlig.

Jag får tacka för hjälpen

Det blev ett Nikon Nikkor AF-S DX 85/3,5 G ED Micro VR och ett Nikon Nikkor AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR IF-ED.
Har även spanat lite på Nikon Nikkor AF 50/1,8 D, får se om det blir ett sådant i framtiden med.

Just nu så är det fjärrutlösare och ett macrostativ som står på inköpslistan.

//Christian
Kan rekommendera Hähnel HW433 Pro som fjärrutlösare.
Se http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?artNr=306175
När det gäller stativ, så satsa på ett rejält stabilt stativ även om de är lite tyngre. Du har igen det vid längre slutartider utomhus (nattbilder).

ANNONS
Götaplatsens Foto