Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Snabb AF i 40D??

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hur bra/snabb är egentligen focusen i en EOS 40D. Har haft den i två år nu, när jag köpte den så räknades den ju som en bra och snabb kamera. Passar en sportfotograf typ.
Valde precis att köpa en ny glugg istället för nytt kamerahus (Canon 70-200 2,8 IS II) så ny får kamerahuset vänta nått år eller två. Tänkte bara se om nån har nån åsikt om hur huset klarar sig mot tex 5D som är den jag funderat på. 7D Har jag oxå spanat lite på och den ska ju enligt tester i tidningar ha en AF som väl står sig mot tex1D.
Funderar nu mest på följande AF, följa flygande fågel osv.

Skit av Canon att släppa en modell med kompromisslös kvalite(5D) och en modell med kompromisslös snabbhet(7D). Man vill ju ha båda i en..... Iallafall jag som fotar mycket djur och natur...

Tja, jag behöll min 40D och den får göra tjänst vid motorsport, annars så duger 5D mkII - jag har testat den också till motorsport men den är för dålig för det - AF hinner inte med och slutaren är långsammare vilket ger mer distortion i bilderna. 40D duger gott än och kameran har inte blivit sämre trots att det kommit vassare efterföljare.

Tja, jag behöll min 40D och den får göra tjänst vid motorsport, annars så duger 5D mkII - jag har testat den också till motorsport men den är för dålig för det - AF hinner inte med och slutaren är långsammare vilket ger mer distortion i bilderna. 40D duger gott än och kameran har inte blivit sämre trots att det kommit vassare efterföljare.

He he, nä jag är faktiskt nöjd med kameran. Särskilt nu när jag tagit mig råd med en bra L-glugg.
Grejen är att jag har lite problem med att följa objekt. Typ flygande fågel osv. Men troligtvis beror det mer på min obefintliga teknik än kameran då kanske. Trodde dock att 5D MKII som är både nyare och har fler AF punkter skulle vara snäppet vassare ändå.

He he, nä jag är faktiskt nöjd med kameran. Särskilt nu när jag tagit mig råd med en bra L-glugg.
Grejen är att jag har lite problem med att följa objekt. Typ flygande fågel osv. Men troligtvis beror det mer på min obefintliga teknik än kameran då kanske. Trodde dock att 5D MKII som är både nyare och har fler AF punkter skulle vara snäppet vassare ändå.

5D mkII är en jättebra kamera till det mesta, men inte när det går fort. Hade med mig min 40D idag på rallycross SM och fick ihop 800 bilder, minst 790 har skärpan där jag ville ha den... 5D mkII med samma teknik ger typ 60% skarpa bilder och detta på klart långsammare bilar... Klart svårt att slå. Det medges dock att af i 40D har lite svårare för fåglar, men det går det också - kör på AF servo och alla punkter invalda och sikta noga när du börjar följa så att du låser med mittpunkten (kameran försöker med en punken först) fördelen med detta är att även om pippin hamnar utanför centerringen så lyckas af ofta att följa med till de andra punkterna. Fota RC så är det mittenpunken bara som gäller, men det är enklare att träffa en bil som fyller många fler procent av sökaren och dessutom sällan några objekt mellan bilen och kameran så som det ofta är när man fotar pippis.

Fråga: Om jag väljer centerpunkten för AF, visst använder väl kameran i servoläget alla fokuspunkterna för att följa objektet? (Förlåt för lite trådkapning :) )

Nä, det gör den inte. För att få den funktionen måste du välja alla punkter. Då börjar den med mittpunkten (gäller alla kameror utom 7D och 1D Mark IV, där du kan börja med vilken punkt du vill), och kan sedan lämna över folkusföljning till vilken annan punkt som helst.

5D Mark II kan också använda sex extra punkter, runt centrumpunkterna, för att följa med i Servo AF, men man måste koppla in de punkterna med en separat inställning. De fungerar inte i One Shot AF heller.

Någon intelligens har jag inte märkt av när det gäller fokuspunkter i servoläget - Fokus kan låsa på en buske i närheten eller något annat oväsentligt. Det verkar som den fastnar på det som ger mest kontrast och tyvärr då ofta på det som avslutar motivet med följd att man tror att objektivet felfokuserar...

Nikons finess där den behåller fokus på ett föremål även när man rör kameran är imponerande.

Bäst resultat tycker jag därför att man får om man väljer mittpunkten och försöker hålla den rätt under exponeringarna.
40D och 50D är, med viss reservation, bra på att fota rörliga motiv. Objektivet spelar stor roll när det gäller snabbheten.

Jag vet att en annan fotograf som fotade samtidigt med mig hade problem med sin 5D mkII medans dennes och min 50D inte hade problem med att fokusera på föremål som höll ca 100-130km/tim.

Jag håller helt med om slutsatsen - 5D mkII har uppenbara problem med pålitligheten i AF när det går fortare - det fungerar, men det är för många tillsynes ologiska missar för att det skall vara roligt. Sen får "min fina kamera är visst bäst"-människor säga vad de vill om den saken, men visst är af i 40D bra mycket pålitligare. Jag lämnar iaf 5D mkII hemma numera vid motorsport.

Dock 40S med 300mm eller däröver och mot flygande fågel så måste jag iaf ha alla punkter invalda om jag skall lyckas hänga med i panoreringarna - gimbal är ju bättre, men tungt, dyrt och bökigt om man inte måste. Dock så är nackdelen med alla punkter och af-servo just risken att focus hakas av på kraftledningar, buskar, träd och vad det kan vara - lite roligt ibland att få en bild på en superskarp buske när man ville ha pippin... :)

Jag håller helt med om slutsatsen - 5D mkII har uppenbara problem med pålitligheten i AF när det går fortare - det fungerar, men det är för många tillsynes ologiska missar för att det skall vara roligt. Sen får "min fina kamera är visst bäst"-människor säga vad de vill om den saken, men visst är af i 40D bra mycket pålitligare. Jag lämnar iaf 5D mkII hemma numera vid motorsport.

Vem fan har sagt att den är bäst ?? Läs den sista recension här på FS om 5d, men det är väl onödigt att säga något åt dig för du har ju bestämt redan att den är värdelös !

Senast ändrad:
Någon intelligens har jag inte märkt av när det gäller fokuspunkter i servoläget.
Reklamskyltar bakom orienteringslöpare är också kontrastrika och därför "feta" mål.
De inställningsmöjligheter som finns för AF i 7D gör att den går bättre att anpassa till omständigheterna här. När man lärt sig alla finesser.

Annars är det riktig rolig läsning när man läser vad folk har skrivit om just 5d här på FS : ))

" belysningsknappen sitter på fel ställe" : ))))

"Halsremmen är underlig, den krullar sig som sladden till en gammal bakelittelefon. Hur kan det komma sig?
Man får ”rulla tillbaks” den i parti och minut, annars ser den ut som en snok som spelar död."

Hahahaha

" Nageln böjs åt ”fel håll” när luckan öpppnas "

Gnällspikar i mängder

ANNONS
Götaplatsens Foto