Annons

Snabb blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

RickardForsberg

Avslutat medlemskap
Har börjat fota en del actionfoto och går i blixtköpartankar, det jag behöver är en snabb blixt, alltså snabb uppladdningstid är det jag är ute efter, kvalitet före billigt. vilka blixtar använder ni och hur nöjda är ni? har kikat på produktrecensionerna här på FS men det är ändå kul att höra lite åsikter här.

Är inte själv expert på området. Har dock för mig att actionfotografer brukar använda externa batteripack till sina blixtar (i bältesclips). Detta ska tydligen inte bara ge fler blixtar per laddning utan även snabbare laddtider. På 580EX finns uttag för sådan extern pack, samt tillbehör acchållare (battery magazine) vilken laddas med batterypack CP-E2.
Någon som kan säga med säkerhet om laddtiderna snabbas upp med denna Konfiguration?

RickardForsberg skrev:
Har börjat fota en del actionfoto och går i blixtköpartankar, det jag behöver är en snabb blixt, alltså snabb uppladdningstid är det jag är ute efter, kvalitet före billigt. vilka blixtar använder ni och hur nöjda är ni? har kikat på produktrecensionerna här på FS men det är ändå kul att höra lite åsikter här.
SB 800 har ett medföljande tillbehör som ger utrymme fö ett femte batteri. Jag tror att det speedar upp laddningen något. Men regel nummer ett är nog annars fulladdade batterier för viktiga uppdrag. Två till tre set uppladdningsbara 2300 mh borde göra susen.

Upp o ner.....

SixBySix skrev:
Är inte själv expert på området. Har dock för mig att actionfotografer brukar använda externa batteripack till sina blixtar (i bältesclips). Detta ska tydligen inte bara ge fler blixtar per laddning utan även snabbare laddtider. På 580EX finns uttag för sådan extern pack, samt tillbehör acchållare (battery magazine) vilken laddas med batterypack CP-E2.
Någon som kan säga med säkerhet om laddtiderna snabbas upp med denna Konfiguration?
Hej grabbar! Jag har 580EX på 20D. Snabbare uppladning tror jag man skal leta lenge efter (om det finns). Självfallet vil laddtiden sjunka någåt etter som batterierna töms. Med acc-pack hålls spenningen uppe längre. Men jag märker intet för etter minst 250 blixtar; avh. av blixtstyrkan. Canon säjer uppladdningstid 0,1-6 sek (samma avh.het)
En super blixt.
mvh Erik J

Canon anger också att 580EX ska ha 25% snabbare laddtider än föregångaren 550EX, som väl redan den var bra.... hmmm.... köp köp köp... nya prylar löser alla problem, hehe... ;-)

SixBySix skrev:
Canon anger också att 580EX ska ha 25% snabbare laddtider än föregångaren 550EX, som väl redan den var bra.... hmmm.... köp köp köp... nya prylar löser alla problem, hehe... ;-)

mm, jag är väl ingen prylgalning men det är just snabbheten jag är ute efter vilket verkar bra med 580n några bildeserier med 5 bilder/sek förstår jag att jag inte kan få med en blixt men som sagt ju snabbare desto bättre... ska kika närmare på den... tack för svaren! nån som har sigmas 500 eller vad den senaste nu heter? går det att jämföra?

430EX funkar också. Det beror på vad du brukar köra på för slutartider. Jag har kört den i max 1/160 och där klarar den oftast 5fps. Men batterierna gör ju mycket. 580EX byter jag till härnäst iaf, men så måste jag ha den extra kraften den har.

En Metz 76MZ5 med ett Quantum Turbo pack, en rätt snabb kombination. Även 45CT-4 är bra slitvargar med bra effekt och korta laddtider.

CP-E2/3 till Canon är rätt OK i pris och ger bra prestanda. Tyvärr så måste man se till att ha mycket med batterier med sig då den vill ha totalt 10st AA batterier. (Pack+blixt) och är rätt känslig för om blixten har kassa batterier.

Jag tror på en 580ex och ett cp-e3 (jag kör själv batteripacket till en 550ex). Fungerar kanon och blixten laddar MYCKET snabbare än med vanliga batterier bara.

M_G skrev:
430EX funkar också. Det beror på vad du brukar köra på för slutartider. Jag har kört den i max 1/160 och där klarar den oftast 5fps. Men batterierna gör ju mycket. 580EX byter jag till härnäst iaf, men så måste jag ha den extra kraften den har.

Hmm, min 430 har problem med att hänga med min 5d som endast har 3fps. Den missar varannat skott i princip och det är när den fungerar som upplättnad. Dock inte om batterierna är helt fräscha, men det räcker med att man använder dom lite grann så går laddtiderna upp rejält.

Quantum pakcet finns Canon med. Det är klumpigare, men laddar snabbare än CP-E. Är ungefär lika stort som TP-E. Enda jag hört om Quantumpacket är att det sliter hårdare på kondensatorerna i blixten.

Trötta kondensatorer?

Robert_Vallentuna skrev:
......... Enda jag hört om Quantumpacket är att det sliter hårdare på kondensatorerna i blixten.
Njaaa. så länge spänningen är korrekt, och det räknar ja med att Q-pack uppfyller, är det kondensatorena som själv styr uppladdningen. Ingen risk för att trötta ut dom då.

Jag minns inte riktigt hur det var med CP-E om de laddar kondingarna direkt med högspänning eller om de bara matar lågspänning. Har för mig att det sitter ett HV pack i CP enheten och att den laddar kondensatorpacket i blixten direkt med HV. Det lär vara samma system på Turbo packet då det använder samma ingång på blixten. Skall blixten laddas snabbare än med 4st AA så måste något vara starkare eller högre, Ohms lag regerar även i Canons blixtar.

Är inte riktigt 100 på om det är HV eller LV då det var många år sedan jag dissikerade mitt CP-E.

Sedan beror ju uppladdningstiden på hur mycket kräm som blixten måste leverera per blixt. Alltså avståndet mellan fotografen och motivet är en avgörande faktor. Måste blixten tömma all kraft varje blixt så är det inte så lätt att ta 5 bilder per sekund precis. Och finns det väggar som samlar upp ljuset? Eller försvinner ljuset ut i evigheten? Som en parantes, tänk alla som fotar på tex Camp Nou eller för all del högst upp i Globen, med sina kompktkameror o blixt. De får kanonbilder på huvuden som sitter 4 meter framför sig, men sen då??

ANNONS
Götaplatsens Foto