Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb utveckling av bildskärmar - vad gäller nu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grevture skrev:

Allmänt så misstänker jag att en sådan upplåsning gör alla garantivillkor och liknande ogiltiga -- saken är ju att du använder funktioner i skärmen som du inte betalt för och det brukar vara ett säkert sätt att reta upp företag :)

Jo, så är det ju. Man måste ju köpa Spectraviewlicensen, för att inte bryta mot avtalet. Om man sedan råkar trycka fel på knapparna, så må det vara hänt. ;)

En fråga. Nu när jag får min nya Eizo skärm och skall kalibrera den, har ni några tips och knep på hur jag skall gå tillväga?

Jag har en Spyder2Express, räcker det med att köra den, eller bör jag göra några mera handfasta kalibreringar?

Grevture skrev:
Hej!

Den här artikeln går igenom det grundläggande på ett bra sätt:

http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm

Igår fick jag min nya skärm. Jag försökte kalibrera in skärmen enligt artikeln ovan, men bilden på min skärm blev verkligen skum.

Tex. på min skärm kan jag välja 5000K, vilket enligt artikeln är önskvärt, men den färgen känns alldeles för varm.

Det kändes lite som artikeln var skriven för enklare skärmar som inte har så många inställningsmöjligheter.

Det slutade i alla fall att jag laddade ner en färgprofil för just S2431W från Eizos hemsida. Efter att ha installerat den så körde jag med Spyder2Express och den gjorde inga förändringar på inställnignarna. När jag växlade mellan före- och efterbilden syntes ingen skillnad alls.

Har jag gjort rätt eller missat något?

Kan tillägga att jag kör i Customläge på skärmen för att kunna justera alla egenskaper.

gost skrev:
Igår fick jag min nya skärm. Jag försökte kalibrera in skärmen enligt artikeln ovan, men bilden på min skärm blev verkligen skum.

Tex. på min skärm kan jag välja 5000K, vilket enligt artikeln är önskvärt, men den färgen känns alldeles för varm.

Det kändes lite som artikeln var skriven för enklare skärmar som inte har så många inställningsmöjligheter.

Det slutade i alla fall att jag laddade ner en färgprofil för just S2431W från Eizos hemsida. Efter att ha installerat den så körde jag med Spyder2Express och den gjorde inga förändringar på inställnignarna. När jag växlade mellan före- och efterbilden syntes ingen skillnad alls.

Har jag gjort rätt eller missat något?

Kan tillägga att jag kör i Customläge på skärmen för att kunna justera alla egenskaper.

Hej!

5000 K ser varmt ut om man inte är van vid det läget -- det är betydligt varmare än de 6500 K skärmar har som standard.

Du behöver inte välja just 5000, det är ett bra och vanligt utgångsläge, men 5500, 6000 eller 6500 K fungerar det med.

Det du har är -- om vi skall jämföra med skärmarna byggda för färghantering -- en enklare skärm. Den har däremot ovanligt bra färginställningar.

Nu är din skärm sannolikt ganska bra redan vid leverans (de flesta moderna skärmar är generellt det, i synnerhet från märken som Eizo eller Nec). När du sedan laddar ner profilen från Eizo gör den (möjligen, men inte säkert) ytterligare små justeringar för att ställa in skärmens bild så nära idealet som möjligt. När du seden kör din Spyder har den så att säga inte mycket att justera -- det är redan mycket bra. Se det så här: din Spyder kollar om skärmen var bra inställd, ser du ingen skillnad så var den ju det.

ANNONS
Götaplatsens Foto