Annons

Snabbare diafilm..

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Vill höra lite från den samlade massans erfarenheter av diafilm från iso 200 och uppåt gällande naturfotografering..
mvh/gunte..

Nu har ju jag bara provat kodak elite 200 och det blir ju lite kornigare än en 100 film ,men däremot så är färgerna riktigt bra.Bild

Själv gillar jag Ektachrome 200 (EPD). Hyggligt neutral & lättscannad. "Normal" kontrast gör den bra om du måste pressa.

Daniel

Provia 400 F var en positiv erfarenhet,kornet är mycket fint för att vara en så snabb film, färgerna är lite mildare men överlag så är filmen mycket bra. Kolla mina rävbilder i portfolion, alla är tagna med Provia 400 F, en del av bilderna är tagna i 6x6 formatet.Den filmen tycker jag att du ska prova Gunte.

www.taiga-natur.fotosidan.se

snabb film

KDK 200- skarpast på marknaden dock lite kornig vid visst ljus(det låter konstigt men så är det, filmen har dock ett extremt skarpt korn fullt i klass med kdk 64 och velvia)
Provia 400 bra film med lugna färger och hyfsat korn, dock ej så skarp som kdk 200
Dessa två filmer är enligt mig de enda två alternativen. Övriga filmer ligger klart efter.
p.s Allt beror förstås till vad man ska använda filmen. Jag har dessa filmer till djur/fågelfotografering med tele.

Tack gubbs för svaren..får bli en test mellan provia 400 och Kodachrome 200 då..
Jeppe:gör så..
mvh/gunte..

ANNONS
Götaplatsens Foto