Annons

Snabbfäste avlivat. Vad handla härnäst

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars_E

Aktiv medlem
Kväll, snart månen uppe.
Kameran på stativ.
Litet glappt? Känner efter... Äh?
Står plötsligt med en stor och dyr teleglugg i näven, med bakvikt på kamerahuset till och det var nära att det sa smack i den frusna skogsvägen.
Remmen räddade mig.
Obduktionen av fästet (Cullman MX 465) visar att excentern är en tunn liten aluhistoria som "bucklat" sig och spruckit.
Skulle hålla för mellanformatskameror och stora DSLR...

Nu till min fråga: Jag har en fläskig Manfrotto kulled jag stortrivs med.
Båda gängorna ovanpå.

Finns det något vettigt och inte fullt så skört Arca-kompatibelt fäste som ni har bra erfarenheter av?
Ska vara idiotsäkert.
Får kosta en slant även om det inte något självändamål att grejorna är dyra.

Max storlek på kameran: FullformatsCanon med 70-200/2.8 eller 300/4 och extender, vilket som är tyngst och bängligast vet jag inte. Det har alltid suttit som berget förut.

Ja cullmans fäste är ingen hit, mitt åkte i backen och sprack men den feta kulan är hur bra som helst .Bytt till Manfrotto Snabbfäste 357 så nu sitter det som berggeten.
Plattorna går att kapa en bit om dom är för långa, vilket dom är på kameran och mindre objektivfötter.

Benro har ju också flera varianter av fästen. Sunwayfoto har som det verkar åtminstone väldigt gedigna grejer. Men där måste man kolla kompabiliteten. Sunway och Benro passar, men inte Sunway och RRS. Fast RRS är nog allra bäst, eller åtminstone en garanti för att det håller. De gör ju inget dåligt. Scandinavian tar in det mesta från RRS och standardfästen kan de mycket väl ha på lager. Men kanske bästa att undersöka ordentligt att det passar. Tyvärr verkar det som att begreppet Arcakompatibelt inte alltid stämmer. Det är klackar o skruvar som kan spöka tillverkarna emellan. Benros PU70 passar på Sirui under förutsättning att man tar bort två skruvar från plattan, vilket iofs är enkelt.

Om det skall sitta som berget är det två saker man måste ha koll på: det går inte att ha generiska kameraplattor med gummibeklädnad utan det måste vara modellspecifika plattor och det gäller att kulleden faktiskt låser när man drar åt och inte niger när man tar bort händerna.

Hur olika märken passar eller inte passar i varandra är ju en rätt intressant historia:

Benros plattor fungerar med RRS-snabblås och tvärtom.
Benro fungerar också ihop med Sunway.
Sunway fungerar däremot inte med RRS.

Som gubben i lådan har vi Optipod i Vintrosa som inte fungerar med något annat system. Inget tvivel om att grejerna håller men en del bitar är rätt överdimensionerade jämfört med alternativen och han har väl fortfarande inga L-skenor vad jag vet.

Optipod låter riktigt intressant också, ska kolla lite mer där.
Tror inte jag behöver skicka bollen på moddning heller?
Manfrotto Proball 468, alltså inte nån grunka med integrerat snabbfäste.
Vintrosa är ju hemmavid också, fem mil bort bara.

Trillade in en hel del matnyttigt här på kvällningen :)
Tackar!

Optipod låter riktigt intressant också, ska kolla lite mer där.
Tror inte jag behöver skicka bollen på moddning heller?
Manfrotto Proball 468, alltså inte nån grunka med integrerat snabbfäste.
Vintrosa är ju hemmavid också, fem mil bort bara.

Hör med Hans, någon avancerad moddning krävs inte. Ring först, han funkar bäst på telefon...

Däremot är hans system inte Arca-kompatibelt. Plattorna och snabbfästet har en annan bredd, så du behöver nya plattor.

Den stora innovationen med Optipod snabbfäste är den ledade låskläppen (excentern). Konstruktionen gör att det BÅDE sitter bättre OCH blir smidigare att hantera.

En annan fördel som jag gillar är att alla snabbplattor, både till objektiv och kameror, sitter monterade i samma riktning, och går därmed att justera framåt-bakåt. Man har alltid snabbfästets låsvred på samma ställe. RRS kameraplattor sitter "fel håll".

[...] En annan fördel som jag gillar är att alla snabbplattor, både till objektiv och kameror, sitter monterade i samma riktning, och går därmed att justera framåt-bakåt. Man har alltid snabbfästets låsvred på samma ställe. RRS kameraplattor sitter "fel håll".
Ja, de sitter längs kamerahusets bredd så att man slipper utskjutande delar samtidigt som man maximerar anlagsytan i snabbfästet.

Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med att justera kamerans läge i djupled? Enda fördelen jag kan se är istället att man slipper vrida snabbfästet när man byter från kameraplatta till objektivfot i snabbfästet eller tvärtom. Det tar trots allt nästan en sekund att vrida snabbfästet 90° =)

Jag förstår inte vad ni menar med att det inte behövs någon särskild moddning. Snabbfästet måste bytas till optipods eget och du kommer därmed behöva en snabbplatta. Under 2000 kr kommer du inte undan.

Jag förstår inte vad ni menar med att det inte behövs någon särskild moddning. Snabbfästet måste bytas till optipods eget och du kommer därmed behöva en snabbplatta. Under 2000 kr kommer du inte undan.

Med moddning menar jag att något måste specialanpassas. Göras om, fräsas till. Bara man kan ange vilken gänga som sitter på kulan är det inga problem att skruva dit ett snabbfäste. Och det hade ju trådskaparen redan fattat ;o)

Men, man ska veta att det är en annan bredd på Optipod-systemet. Och det är redan skrivet 2 ggr ovan... Men jag kan skriva det igen åt dig Paul :-D

Och det är alldeles sant att Optipod inte är billigast.

Jag förstår inte vad som är så fantastiskt med att justera kamerans läge i djupled? Enda fördelen jag kan se är istället att man slipper vrida snabbfästet när man byter från kameraplatta till objektivfot i snabbfästet eller tvärtom. Det tar trots allt nästan en sekund att vrida snabbfästet 90° =)

Helt klart en fråga om tycke och prioriteringar. Och framför allt, vill man ha en L-platta fastskruvad på kameran för jämnan så finns inget som slår RRS.

Tack för tips och engagemang :)

Vad blev det då?

En ganska radikalt annorlunda lösning mot min första.
Till telegluggarna vill jag ha en gimbal.
Att jag inte tänkt på det tidigare!

Smågrejorna behöver jag fortfarande en kulled med snabbfäste till då...
Chansade och köpte hem en Sirui K-40X kulled med integrerat snabbfäste.
1700 spänn för alltihop och en platta ingår.
Blev mycket positivt överraskad av vad jag hittade i kartongen, skall jag säga.
Har två bra stativ, det ena satte jag Siruikulan på.
Finns ingen anledning att ha Manfrottoleden kvar, den här gillar jag bättre.
Dessutom passar "Arcaplattorna" sen tidigare som jag har under kamerahusen.
En uddaplatta som jag inte vet vad det är fick jag plocka bort en skruv från, sen funkade det.

Det stativet andra får härbärgera en framtida gimbal.

ANNONS
Götaplatsens Foto