Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbkopplingar på manfrotto kulleder

Produkter
(logga in för att koppla)

Megapolare

Aktiv medlem
Hallojsan!

Håller som bäst på att investera i ett stativ. Manfrotto & kulled kan väl ses som klart, men jag vill veta hur ni upplever de olika typerna av snabbkopplingarna som finns.
Dels finns det ju en med en mindre rektanggulär platta som man sätter på kameran och dels en med hexagonal platta.
Är någon av dessa att föredra framför den andra? Finns det ett speciellt syfte med den hexagonala plattan?

Alltså, vilken av manfrottos snabbkopplingar är bäst?

//

Senast ändrad:
Det finns fler varianter numer,.

Jag har precis köpt en 488 med Rc4 snabbkoppling. Det är en mer professionell plata med vattenpass och bra fäste. Stor är plattan, men den sitter som attan. :)

Jag använder den hexagonala plattan. Om jag skulle handla stativ i dag skulle jag inte välja den. Dels är den bredare än kamerahuset vilket gör att jag måste ta bort den varje gång jag använder mitt teleobjektivet med stativfäste och snabbplatta, plattan tar i stativet. Dels kan man lätt montera plattan fel så att en av sidorna inte ligger under flänsarna. Den sitter fast men vid belastning lossnar den. Det kostade mig en spräckt bajonett då kamera och tele föll i asfalten. Det kunde ha gått värre. /Göran

KVICK skrev:
Jag använder den hexagonala plattan. Om jag skulle handla stativ i dag skulle jag inte välja den. Dels är den bredare än kamerahuset vilket gör att jag måste ta bort den varje gång jag använder mitt teleobjektivet med stativfäste och snabbplatta, plattan tar i stativet. Dels kan man lätt montera plattan fel så att en av sidorna inte ligger under flänsarna. Den sitter fast men vid belastning lossnar den. Det kostade mig en spräckt bajonett då kamera och tele föll i asfalten. Det kunde ha gått värre. /Göran

Problemet ovan varierar mellan olika utrustning ska det tilläggas, har själv plats för dessa plattor på Sigma 300/180 mm och Dynax 7..
Problem 2 får väl anses vara handhavandet som brustit !!
mvh/Gunte ( som kan rekommendera denna)

Visst är det handhavande fel och nu kollar jag extra noga varje gång, men jag tycker att konstruktionen uppmuntrar till handhavendefel. Har den hexagonala plattan någon fördel jämfört med rektangulära? /Göran

Jag lyckades också missa en fläns. Men, när jag skulle byta glugg efter en stund så upptäckte jag mitt misstag. Numera är jag väldigt noga när jag låser huset.

Det finns kilspårsplattor som utvecklades av Arca Swiss till deras storformatskameror. Den hade en kilformad bottenskena och på deras kulleder fanns ett snabbfäste. Suveränt enkelt och hållbart. Dessutom var det enkelt att göra egna sådana (om man har tillgång till en metallfräs). Liknande snabbfästen säljs av Kirk ttp://www.kirkphoto.com/ med kameraplattor till olika kameror.
Det som kan vara bra att tänka på är att kameraplattan har en 1/4" gänga så att det går att skruva fast kameran på ett annat stativ som inte har snabbfästet. Det går inte på Manfrottos vilket är en STOR brist. Tänk dig att du investerar i ett litet bordsstativ eller vill använda kompisens stativ!

KVICK skrev:
Har den hexagonala plattan någon fördel jämfört med rektangulära? /Göran

Egentligen för tidigt att avgöra men rektangulära
plattor har jag nött ner så pass så det fick bli tejp-uppbyggnad för att minimera glappet..
Sen tycker jag att stabiliteten blir högre med hexan.
mvh/Gunte..

Den rektangulära plattan är liten och smidig.
Jag tycker att den håller en SLR med telezoom ganska stabilt. Visst händer det att den kan glida lite när kameran hänger på höjdformat men det är inget större problem. Med längre och tyngre supertelen utan stativfäste på objektivet så blir det nog väl gingligt tror jag.

ANNONS
Götaplatsens Foto