Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Snabbkurs i Capture One Pro.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Hej Hopp!!

NU är man 499 dollar fattigare, men stolt innehavare av Capture One Pro . Läste om den här på FS och i tester att den skulle vara sjukt bra och vad jag sett hitintills så måste jag säga att den verkar rolig att jobba med.

Men jag skulle behöva en liten snabbkurs i arbetsflöde och metoder då jag inte vet följande:

1. Hur sparar man bilden till JPEG/JPG ?
2. Kan man konvertera alla RAW filerna
till JPEG/JPG på en gång?

Skulle vara kul om någon kunde berätta hur jag gör, samt lite om vad man mer kan göra med Capture One Pro

Tacksam för hjälp ///

Niklas
http://www.niklaswibom.com

Hallå

Japp på alla frågor

Du justerar levels o beskär, rättar upp ev lutande bilder, trycker på INS knappen
Tar nästa bild osv

Vill du konvertera rubbet kan du välja två vägar

ctrl-a, ins (lägg alla i kö)

Eller göra proofs bilder, välj de du vill konvertera till lite lägre upplösning, välj bilder eller bilder + websida. kör

Roine

Markera de filer du vill konvertera. Öppna fliken "Process". Välj JPEG under "File format". Tryck på plustecknet längst till vänster under "Batch Editor".

Det är den korta beskrivningen - du måste göra en del andra val också, som t ex färgrymd, ev skärpning och brusreducering, etc.

Det här programmet imponerar mer o mer på mig!!! För mig kommer detta ersätta photoshop till 90%
Jag komponerar mina bilder så att de skall vara "klarar" innan jag tycker av.Därför passar detta programmet perfekt för mig. Komponera bilden, ta den och sedan justera i C1 innan iväg till printern/labbet.

Sjukt bra !!!

Visst det kostade 499 dollar, men min skilsmässa kostade 35 000 kr och då fick jag bara behålla min tygsoffa och en 14 tums tv så jag skall inte klaga . . . . .

Än en gång: JAG ÄLSKAR DETTA PROGRAMMET !!!!

/ NIklas

ANNONS
Götaplatsens Foto