Annons

Snabbt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Ett bra tips är att själv testa sina minneskort. Det finns ett utmärkt program för PC som heter "h2testw.exe". Det kan testa alla typer av minneskort på marknaden. Googla lite så kommer du att få flera förslag på platser där det kan laddas ned. Men observera; programmet ska vara gratis! Det finns några sajter som försöker rejält betalt. Undvik dessa. Det är inte den snabbaste mjukvaran jag sett, men den gör jobbet grundligt. Både läs- och skrivhastighet redovisas.
I mitt fall gav det en del intressanta resultat. Ett känt märkeskort som garanterades kunna skriva med 95MB/s, klarade inte ens hälften... Å andra sidan kom ett mycket billigt namnlöst klass 4-kort upp i nästan 30MB/s.
Tänkvärt!
Det är ganska meningslöst att testa dem utan att göra det i kameran. Samma kort som är super snabbt i en 1DX eller 5D3 är ju långsamt i ett 1D3 hus.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är ganska meningslöst att testa dem utan att göra det i kameran. Samma kort som är super snabbt i en 1DX eller 5D3 är ju långsamt i ett 1D3 hus.
Fast Afe skrev här tidigare så tömmer man oftast kortet i en dator och där spelar den hastigheten roll. När man kommer hem med 100GB bilder på lite olika kort så blir utläsningshastigheten en viktig faktor.

/Karl
 

Danne B

Aktiv medlem
Det viktigaste är väl att veta vilken hastighet som minneskortsbussen i kameran har.

Att sitta med ett minneskort som klarar 100 MB/s är det ju ingen vits med om bussen i den aktuella kameran endast kan skyffla data i en hastighet av 50 MB/s.

Något tips på var man kan kontrollera busshastigheten i olika kameramodeller? Canon främst.
Själv köper jag så snabba kort jag kommer över, för att jag inte vill vänta när jag ska föra över filerna till datorn.
Men har man inget emot en kaffepaus, så finns det billigare allternativ. ;)
 

ZinneD

Aktiv medlem
Nu är ju busshastigheten tämligen ointressant också om inte processorn hänger med. Det enda som är intressant för mig är den praktiska hastigheten och det kan du inte testa på ett bättre sätt än det jag beskrev.

/Karl
Knappast. Processorn och minneskortsbussen i kameran är anpassade för varandra, där går det som det ska.

Det jag frågade efter och som du fortfarande inte har fattat är var man kan få reda på vilken busshastighet som gäller för olika Canon-kameror. Detta trots att jag skrev tydligt.

Själv köper jag så snabba kort jag kommer över, för att jag inte vill vänta när jag ska föra över filerna till datorn.
Men har man inget emot en kaffepaus, så finns det billigare allternativ. ;)
I den änden kan jag förstå det, jag syftade dock mer på skrivningen från kameran till kortet.
 

afe

Aktiv medlem
Tyvärr är det sällan kameratillverkarna skriver ut i sina specar vilken hastighet deras kameror klarar, så jag köper helt enkelt det snabbaste som finns :)

Om kameran är ny kanske den klarar de snabbaste korten, och är det en äldre modell så blir den åtminstone inte sllöare med snabba kort ...
 

Falumas

Aktiv medlem
Knappast. Processorn och minneskortsbussen i kameran är anpassade för varandra, där går det som det ska.

Det jag frågade efter och som du fortfarande inte har fattat är var man kan få reda på vilken busshastighet som gäller för olika Canon-kameror. Detta trots att jag skrev tydligt.
Den uppgiften kommer du inte hitta. Dels är den omöjlig att mäta och tillverkaren vill inte berätta det.
Dessutom tror jag den uppgiften har liten praktisk betydelse.

/Karl
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Fast Afe skrev här tidigare så tömmer man oftast kortet i en dator och där spelar den hastigheten roll. När man kommer hem med 100GB bilder på lite olika kort så blir utläsningshastigheten en viktig faktor.

/Karl
Men det var ju inte det som han frågade efter :) Utan det gällde ett kort i hand 1D3. Och för dig gäller det då att ha en snabb kort-läsare annars hjälper det inte med snabbt kort att tömma i datorn.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Tyvärr är det sällan kameratillverkarna skriver ut i sina specar vilken hastighet deras kameror klarar, så jag köper helt enkelt det snabbaste som finns :)

Om kameran är ny kanske den klarar de snabbaste korten, och är det en äldre modell så blir den åtminstone inte sllöare med snabba kort ...
Men de skriver som regel ut om de stöder UDMA 7 eller bara UDMA 6 CF kort. Och även vilken sorts SD kort som kameran stöder. Av det kan man utläsa en hel del.
Men visst köper man de snabbaste korten, bästa kameran och snabbaste datorn så blir det säkert bra:) Men alla har kanske inte råd med det.
Och innan du testat korten vet du ju inte vilket som är snabbast. För specarna stämmer aldrig där. Och även om de stämmer så är de olika snabba i olika kameror.
 

afe

Aktiv medlem
Mycket möjligt att det är så, men jag kan inte se några nackdelar med att använda snabbast möjliga kort ...
 

Falumas

Aktiv medlem
Mycket möjligt att det är så, men jag kan inte se några nackdelar med att använda snabbast möjliga kort ...
Tittar man på testet med mkII som inte klarar av att utnyttja dom senaste korten så blir det i alla fall snabbare med det snabbaste kortet. Så det är fortfarande en fördel, men det är givetvis inte en lika stor fördel som när kameran stöder kortet fullt ut.

/Karl
 

ZinneD

Aktiv medlem
Den uppgiften kommer du inte hitta. Dels är den omöjlig att mäta och tillverkaren vill inte berätta det.
Dessutom tror jag den uppgiften har liten praktisk betydelse.

/Karl
Underligt att den inte skulle hittas, av flera anledningar.

1) Tillverkaren har ingen som helst anledning att inte tillhandahålla den.
2) Den går hur bra som helst att mäta, allt beror på vilken buss de använder. Ingen skillnad från en vanlig dator.
3) Praktisk betydelse är upp till användaren, tillverkaren behöver endast tillhandahålla den.
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Tittar man på testet med mkII som inte klarar av att utnyttja dom senaste korten så blir det i alla fall snabbare med det snabbaste kortet. Så det är fortfarande en fördel, men det är givetvis inte en lika stor fördel som när kameran stöder kortet fullt ut.

/Karl
Testet är gammalt. Och det har kommit många kort sen han gjorde det testet. Det är ju bara Lexar som har ett 1000x kort med i hans test om jag minns rätt. Nu finns det ju många nya 1000x och 800x kort på marknade till billigare priser som han aldrig testat.
Du kan inte se på ett test av 5D2 och föra över resultatet till en annan kamera. Hans 1D3 kamera som det gällde är äldre och lite sämre på att utnyttja de nyare snabba kortet än den i testet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Testet är gammalt. Och det har kommit många kort sen han gjorde det testet. Det är ju bara Lexar som har ett 1000x kort med i hans test om jag minns rätt. Nu finns det ju många nya 1000x och 800x kort på marknade till billigare priser som han aldrig testat.
Du kan inte se på ett test av 5D2 och föra över resultatet till en annan kamera. Hans 1D3 kamera som det gällde är äldre och lite sämre på att utnyttja de nyare snabba kortet än den i testet.
Jo, men det visar i alla fall att ju snabbare kort desto snabbare överföring även om kameran inte klarar av att utnyttja dom senaste korten fullt ut. Den trenden ser man klart och tydligt i det testet även om det är gammalt.

/Karl
 

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Jo, men det visar i alla fall att ju snabbare kort desto snabbare överföring även om kameran inte klarar av att utnyttja dom senaste korten fullt ut. Den trenden ser man klart och tydligt i det testet även om det är gammalt.

/Karl
Det är ju t.o.m. en annan kamera än den som det gäller. Kameran i testet är nyare och stöder också bättre/snabbare en del av de nyare korten än 1D3 kameran. Du kan inte se på ett test av en kamera och föra över resultaten till en helt annan kamera. Jag har själv 1D3 kameran. Har även alla de snabbaste korten från Lexar, Transcend och Sandisk. Och de ger mig inte snabbare eller bättre resultat än när jag använder ett Lexar 400x eller 800x. Samma gäller med Transcend 600x jämfört med Transcend 1000x.
Det är ju inte så att kameran som du säger " inte klarar av att utnyttja dom senaste korten fullt ut" Stöder den inte t.ex. UDMA 7 som alla de senaste korten har, så kan den inte utnyttja UDMA 7 lite men inte fullt ut. Antingen stöder den det eller inte. Ungefär som USB 2 eller USB 3 i datorn. Du kan använda USB 3 i den gamla Datorn med USB 2 portar. Men du får inte ut bättre hastighet. Det är ju inte så att USB 2 " inte klarar av att utnyttja USB 3 fullt ut" men får lite extra hastighet av det.....
 
ANNONS