Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snygg himmel i LR5

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Har en bild som jag vill få upp en blå ton på himlen. Går det att ordna med LR5?

Har jag en någorlunda rak kant mot himlen på en bild så går det ju att köra med Övertoningsfilter, eller om jag har en himmel som jag bara vill tona ner och få fram färgen på en bit ner. Men kan jag fixa himlen om den ser ut som på bifogade bilden?

Eller är det enbart PS som kan lösa det?

Bilagor

• Skärmavbild 2015-12-12 kl. 23.05.34.jpg
    Skärmavbild 2015-12-12 kl. 23.05.34.jpg
    50.9 KB · Visningar: 132
Om du fotat i raw kanske det går att backa tillräckligt. Om inte så är det bara PS som kan rädda dig där du får lägga in en snygg himmel från en annan bild.
Inte helt enkelt med alla träden.

Om du fotat i raw kanske det går att backa tillräckligt. Om inte så är det bara PS som kan rädda dig där du får lägga in en snygg himmel från en annan bild.
Inte helt enkelt med alla träden.

Tack för svaret!
Det ante mig att det var så.
Det är en raw-fil jag försöker få till. I övrigt så börjar jag få till bilden som jag vill ha den, men sen är de där förbaskade trädtopparna med himlen bakom.

Har faktiskt PS CS3, men inte använt det i någon större utsträckning. Har eg ingen kläm på hur man kan göra det där.

Så jag nöjer mig med bilden som den är.

Det tar tid, men du kan ju klippa bort allt det vita och ersätta med blått.
Tror dock slutresultatet kan se aningen fel ut.

Med en lägre exponering (mörkare himmel) från början hade förutsättningarna varit bättre då man också kan dra upp skuggorna på träden. Eller flera exponeringar som läggs ihop (dock inte i Lr).
Det brukar bli konstiga konturer på grenar om man drar ner den ljusa himlen för mycket. Det kanske heller inte finns någon blå färg i himlen och då kan man tona den blå. Men då blir grenarna också blåa om man inte utesluter dem från toningen. Mycket arbete i Lr. Förmodligen finns fler möjligheter med Ps.

Har en bild som jag vill få upp en blå ton på himlen. Går det att ordna med LR5?

Har jag en någorlunda rak kant mot himlen på en bild så går det ju att köra med Övertoningsfilter, eller om jag har en himmel som jag bara vill tona ner och få fram färgen på en bit ner. Men kan jag fixa himlen om den ser ut som på bifogade bilden?

Eller är det enbart PS som kan lösa det?

LR? Knappast, PS ja.

Nu verkar ju himlen vara helt vit vilket gör det enklare, finns flera möjligheter.

I PS, lägg till en himmel från en annan bild (eller klart blå om du föredrar) och använd blandningsläge multiply. Maska så det blir snyggt.

Eller använd magic wand för att skapa en mask.

Eller...

Googla, det finns hur många metoder som helst men just att himlen är helt vit hjälper dig här.

ANNONS