Annons

snygga till, för ljus himmel. hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skulle ha exponerat på lite kortare tid vid fotograferingstillfället.
När du plåtar digitalt så går det mycket bättre att lätta upp skuggorna efteråt, att däremot mörka ner en för ljus del av bilden är betydligt svårare om den som här är nästan helt vit.

fota i raw
underexponera ett steg
anvand blixt for att latta upp forgrunden

alt ta dubbla exponeringar o photoshitta ihop

/G

Beror lite på vilket format du tagit bilden i. Själv tar jag enbart i RAW format, då kan jag använda samma bild med olika exponeringar. En exponerad för himlen och en för förgrunden, sedan lägga ihop dem i Photoshop. I andra format bör man nog ta två separata bilder och lägga ihop dem på samma sätt i PS...om man inte har tonat gråfilter redan på plats som ju är det bästa. En helt utfrätt himmel går inte att rädda alls tyvärr, då blir man tvungen att antingen lägga till en helt ny eller ta om bilden.

Mvh Peter

när vi ändå är inne på ämnet..
var är raw egentligen o hur drar man nytta av det?
vad jag förstått hittills så är det endast basic info som sparas i bilden o sedan behöver man ett program som kan läsa infon för att kunna "göra" ngt med det..

underexponera ett steg o anväda blixt, är det nån tumregel man alltid kan köra med när det är ljust utomhus eller?

jag ska nog söka lite här på FS om det :p

Tjenare.

Ett tips från mig är att helt enkelt ta en himmel från en annan bild kan vara svårt med träd eftersom himlen ofta syns igenom men jag brukar använda mig av en vanlig pensel och lite lägre opacity och helt enkelt måla i lite där det är som svårast.
Vet inte vad ni tycker om mitt exempel men jag gjorde ett försök himlen är fotad i götene ifall nån vill veta :)

jag är verkligen inget proffs på detta men försöker lära mig.

Är det nån som tycker att det ser ok ut, kan jag bli nått :)

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=324606

Jag drog ner den röda kanalen lokalt, höjde kontrasten lokalt, gjorde nedre högra hörnet lite ljusare, allt med lassoverkygen och kurvor.
.

Bilagor

• kinglotx.jpg
    kinglotx.jpg
    47.1 KB · Visningar: 560
Fallan skrev:
Beror lite på vilket format du tagit bilden i. Själv tar jag enbart i RAW format, då kan jag använda samma bild med olika exponeringar. En exponerad för himlen och en för förgrunden, sedan lägga ihop dem i Photoshop. I andra format bör man nog ta två separata bilder och lägga ihop dem på samma sätt i PS...om man inte har tonat gråfilter redan på plats som ju är det bästa. En helt utfrätt himmel går inte att rädda alls tyvärr, då blir man tvungen att antingen lägga till en helt ny eller ta om bilden.

Mvh Peter

Även om du fotar i RAW så får du inte så mycket större omfång än om du fotar i jpg. Det bästa är alltid att ta två separata exponeringar, om man ska göra en "blended exposure".

Om alla tre kanalerna är utfrätta i RAW så kan du inte "rädda" utfrätta högdagrar, hur mycket du en minuskompenserar i raw-converteraren.

OT: Jag förstår inte varför ni hoppar på Peter Fallberg. Hans säger ju precis det ni andra upprepar fast med negativa ord?

Lyhördhet... grabbar, lyhördhet

Njae. Är omfånget för stort för kameran fixar ingen RAW-fil grejen. Det måste till dubbla exponeringar. Inte dubbla framkallningar ur RAW-filen. Även om RAW-filen har lite extra att ta i med.

Det är det folk hoppar på.

Du kan ju också strunta i den utfrätta himlen genom att beskära den och plocka fram lite färger..

Bilagor

• kinglot.jpg
    kinglot.jpg
    48.4 KB · Visningar: 232
tack för alla bra förslag :)
jag försökte själv med att göra en himmel men det blev sådär..
går inte att komma ifrån det, det ser inte bra ut..
så det blir nog till att beskära istället..
o det finns ju många fina färger att ta fram :)

ANNONS
Götaplatsens Foto