Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snyggt i tryck?

Produkter
(logga in för att koppla)

ottander

Ny medlem
Hejsan!

Jag sitter och skriver på en avhandling och funderar på hur jag ska få svartvita bilder att bli snygga i tryck. Av tryckeriet fick jag tipset att låta högdagrarna börja på 3% och lågdagrarna på 95-96%. Detta lämpligtvis i verktyget kurvor i photoshop. Jag har cs2. Men ska det vara i "input" eller "output"?

Sen är jag förstås tacksam för alla andra tips om hur man får snygga bilder i halvbilliga trycksaker.

Ha det fint
Erik

Input = värdet du tänker ändra
Output = värdet du ändrar det till!
Så input 100 och output 96 blir rätt! =)

Det lättaste hade dock varit med en kalibrerad skärm och om du hade bett dem om deras skrivarprofil. Då blir det 100% hur du än gör!

OBS! Glöm inte att det ska vara CMYK! Om curves har skalan 255 så är det RGB om jag inte misstar mig, fast det kan jag mycket väl göra.

Tack så mycket! Då är det lite klarare. Angående icc-profil så sa de att jag inte behövde använda någon sådan, eftersom det är fråga om svartvitt. För att soft-proofa skulle jag använda dot gain 20%. Den motsvarade tydligen deras maskiner bra. Min skärm är kalibrerad med en "gretagmacbeth display calibrator", men när jag får tillbaka bilder från till exempel Crimson så stämmer det inte alltid riktigt, trots att jag använder deras profil. Fast här på fotosidan ser det ut som att jag inte är ensam om det. Det betyder att det blir lite mer gissningsarbete än jag egentligen gillar.

Tar gärna emot fler tips om någon har några bra knep!

ottander skrev:
Tack så mycket! Då är det lite klarare. Angående icc-profil så sa de att jag inte behövde använda någon sådan, eftersom det är fråga om svartvitt. För att soft-proofa skulle jag använda dot gain 20%. Den motsvarade tydligen deras maskiner bra. Min skärm är kalibrerad med en "gretagmacbeth display calibrator", men när jag får tillbaka bilder från till exempel Crimson så stämmer det inte alltid riktigt, trots att jag använder deras profil. Fast här på fotosidan ser det ut som att jag inte är ensam om det. Det betyder att det blir lite mer gissningsarbete än jag egentligen gillar.

Tar gärna emot fler tips om någon har några bra knep!

Det måste inte vara Cmyk, men man får ett större omfång om alla färgerna får hänga med. Risken man tar är att man kan få färgstick åt olika håll om de inte har superkoll under tryckningen.

När de säger 3% resp. 95-96% menar de punktprocent i cmykläge, -se inforutan!

I dagerpartiet ställer du 3% där du vill ha en liten ton, inte i högdagrarna (till exempel i starkt ljussken, sol etc)

ottander skrev:
Tack!

Då ska jag alltså konvertera bilden till cmyk från början?

Erik

Nix. Lyssna med tryckeriet. Ofta föredrar dom att göra CMYK konverteringen.......men det kan lika gärna vara tvärtom.

Skall en CMYK konvertering göras perfekt så måste den anpassas efter den produktionsutrustning som tryckeriet har och således måste du få tag i rätt profil, Den kan bara tryckeriet ge dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto