Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Soft Proofing i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Jag har en icc profil ifrån ett fotolabb. Lagt den där jag har alla andra ICC profiler och väljer att Den profilen när jag ska "soft-proofa" I Photoshop CS2. Min fråga är nu: Ska jag även konvertera dokumenten till Den ICC profilen, eller kan den fortfarande vara sRGB, eller ska jag ta Assign Profile, för då antar jag att bild informationen inte ändras? Bilden ändras i färger när man konverterar den den ICC profilen labbet önskar.. Borde inte soft-proofing vara "what-You-See-Is-What-You-Get"?

Du ska konvertera och inte assigna profilen när du ska skicka in till labb... annars råkar du ut för grymt twistade färger (samma färger som om du skickar in i tex SRGB och väljer ingen autokorrigering)...

johan_w skrev:
Jag har en icc profil ifrån ett fotolabb.

Du ska inte använda Assign profile. Pixlarna i en digital innehåller bara ett recept på en färg, alltså ta så här mycket röd, grön och blå färg. Profilen beskriver vilken röda, gröna och blå färg som du använder dig av. Byter du dessa färger mot helt andra nyanser av RGB kommer bildens utseende att förändras kraftigt. Kolla bilden så ser du skillnaden mellan två vanliga färgrymders primärfärger.

Är det ett bra labb kommer de konvertera din bild från din färgrymd lika bra som du gör. Dessutom slipper du oroa dig för om de har uppdaterat sin profil. Ett bra labb kontrollerar kontinuerligt sin profil och uppdaterar den då och då.

Stefan

Bilagor

• adobe_srgb.gif
    adobe_srgb.gif
    3.8 KB · Visningar: 310
Tack för era svar.

Borde inte färgerna vara dessamma om man väljer labbets Icc profil när man "soft-proofar", som när man konverterar den till labbets icc-profil? För då arbetar man ju bara med de färger som kan skrivas ut. Eller har jag helt missförstått det hela?

johan_w skrev:
Tack för era svar.

Borde inte färgerna vara dessamma om man väljer labbets Icc profil när man "soft-proofar", som när man konverterar den till labbets icc-profil? För då arbetar man ju bara med de färger som kan skrivas ut. Eller har jag helt missförstått det hela?

Nej, färgerna blir inte desamma. För att de ska se likadant innan och efter en konvertering måste du aktivera proofing både före och efter din konvertering. Photoshop tar normalt ingen hänsyn till papperets vita färg och den svärta som finns i bilden utan mappar dessa till max vitt respektive max svart. Först när du aktiverar proofingen ser du hur dessa faktorer påverkar.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto