Annons

Softbox till speedlight

Produkter
(logga in för att koppla)

Vao79

Medlem
Söker tips på behändig men kompetent softbox till min speedlight. Förslag tages tacksamt emot!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Söker tips på behändig men kompetent softbox till min speedlight. Förslag tages tacksamt emot!
Vad menar du med behandig? Liten och latt eller anvandbar?

Jag har en Westcott Rapidbox Duo 32" med en "deflector plate" och en "egg crate grid" som extra tillbehor.

Duo betyder att det gar att anvanda 2 stycken Speedlights och det ar ger den dar lilla extra effekten som ofta kravs utomhus. Jag anvander bara en radiotrigger och later den andra blixten vara slav.

Om man tar bort alla diffusionsskick och monterar "deflector plate" blir det en "beauty dish".

Med "egg crate grid" far man battre riktning pa ljuset och det blir lattare att rikta in softboxen t.ex. om jag vill ha ljuset pa ansikten och mindre ljus pa kroppen.

Den ar ocksa behandig pa det viset att det gar snabbt att falla ut den och att den latt packas i en liten svart pase.

Nikon D750, 50/1.4D, Rapid Westcott Duo 32", f/5.6, 1/200s, ISO 100
 

Bilagor

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gillar också Westcott. Har en 26" okta rapidbox. Mycket lätt att sätta upp och ger fint ljus.
 

Vao79

Medlem
Vad menar du med behandig? Liten och latt eller anvandbar?

Jag har en Westcott Rapidbox Duo 32" med en "deflector plate" och en "egg crate grid" som extra tillbehor.

Duo betyder att det gar att anvanda 2 stycken Speedlights och det ar ger den dar lilla extra effekten som ofta kravs utomhus. Jag anvander bara en radiotrigger och later den andra blixten vara slav.

Om man tar bort alla diffusionsskick och monterar "deflector plate" blir det en "beauty dish".

Med "egg crate grid" far man battre riktning pa ljuset och det blir lattare att rikta in softboxen t.ex. om jag vill ha ljuset pa ansikten och mindre ljus pa kroppen.

Den ar ocksa behandig pa det viset att det gar snabbt att falla ut den och att den latt packas i en liten svart pase.

Nikon D750, 50/1.4D, Rapid Westcott Duo 32", f/5.6, 1/200s, ISO 100
Snyggt, ska jag absolut kolla upp. 👍🏻
 

Vao79

Medlem
En sån här mini-softbox kanske? (kolla vid 46:45)
https://www.youtube.com/watch?v=5byuHJ9uBns
Tror att Lastolite har släppt en nyare version, själv köpte jag en kina-kopia hos kaffebrus.. :)
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/375219/3496309.htm
Större varianter av alla möjliga fabrikat finns hos Amazon
Kul, var det filmklippet som återigen väckte mitt begär. Därför jag frågade här om någon hade erfarenheter av denna/liknande produkt. Ska genast kolla in kaffebrus.
Tack för tipset!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Du kommer valdigt langt med ett enkelt paraply for mindre an 500:-. Jag anvander bade "shoot-thru" och reflekterande.

Mitt intresse ar att fotografera portratt utomhus, sa jag ar beroende av att inte forlora for mycket effekt och da ar ett reflekterande att foredra. Nackdelen med paraply ar att det ar svart att kontrollera spill, men det gar om din modell har lite talamod.

Nikon D750, 50/1.4D, reflekterande paraply med guldfarg, i bada exemplen
 

Bilagor

ANNONS