Annons

Softning i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

HardcoreHoney

Aktiv medlem
Hur gör man?! jag frågar och frågar men får inget svar. :/
Hur gör man en hud alldeles vit? Så det inte ser overkligt ut. Typ som att man är död eller nåt. :p Jag vet inte om jag vågar lägga ut en bild som jag själv inte tagit som visar hur jag menar.
Snälla, nån måste veta!?

/Elin

det där kan man nog göra på många sätt, men att använda diffuse glow kan nog vara ett sätt att få det att se ut så.
jag skulle höjt kontrasterna rejält med nivåer först så inte det svarta helt softas bort av diffuse glow filtret sen.

nåt sånt här kanske?
bilden hade redan hårda kontraster så huden var alldeles vit. det kan man fixa med nivåer om originalbilden inte ser ut så från början.

sen la jag på både diffuse glow och ett lager med gaussisk oskärpa som jag drog ner opaciteten på.
jag har sen lagt på lagermaskar där jag låtit näsan till viss del undslippa effekterna då den nästan försvann samt håret som fick en väldigt diffus kontur.

Bilagor

• rutan.jpg
    rutan.jpg
    20.7 KB · Visningar: 272
Kan skriva en liten kort guide om hur jag gör sådant.

Ta fram din bild. Välj att ta bort färgerna eller inte. Det är upp till dig. Snabbkommandot för detta i Photoshop är ctrl-alt-u. Vidare lägger jag direkt en Gaussisk oskärpa. (Gaussian Blur) . Runt 7 i inställning brukar jag ta om bilden är runt 800 x 600.

Vidare skall du trycka ctrl-alt-f. Där får du leka lite med opacity-inställningar. Testa även med bländ-lägena. Jag brukar hamna på mulitiply eller soft-light med runt 80% i opacity.

Repetera dessa steg för att få ännu mjukare. Kruxet är att hitta rätt inställningar för just den bilden du har.

Lycka till.

ctrl+shift+U tar bort färgerna direkt.
men det är inte ett bra sätt att göra en färgbild s/v då röda färger blir alldeles för ljust gråa.
channel mixer är ett bättre sätt för detta, finns som färdigt makro i ps.

har man lagt på ett filter så är det ctrl+SHIFT+F som ger möjlighet att dra ner effekten (delvis gå tillbaka till förra händelsen) på det nyss lagda filtret.
ctrl+ALT+F tar bara upp senast använda filtret med inställningar o allt.
jag använder det rätt mycket själv men är man osäker och vill veta att man kan gå tillbaka och ändra så kör hellre filtret på en lagerkopia och dra ner opaciteten.

för att sedan få vita partier ljusare så kan man även köra blandningslägen. tex. screen.
personligen gillar jag en kombi av nivåer och diffuse glow.

ANNONS
Götaplatsens Foto