Annons

Softproof i Gimp med Crimson-profil

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag försöker göra softproof i Gimp med en utskriftprofil från Crimson. Man kan ju välja "Markera färger utanför färgomfång" och det är ju bra, MEN på alla mina bilder är det ganska många färger som inte Crimsons profil stödjer. Jag får stora gråa tjok på bilderna.
Jag försöker att dra i kurvorna för att få färger som profilen hanterar, men då blir bilderna jätte ljusa om jag skall få bilder där alla färger stöd. Vad gör jag för fel?
/Anna

Jag försöker göra softproof i Gimp med en utskriftprofil från Crimson. Man kan ju välja "Markera färger utanför färgomfång" och det är ju bra, MEN på alla mina bilder är det ganska många färger som inte Crimsons profil stödjer. Jag får stora gråa tjok på bilderna.
Jag försöker att dra i kurvorna för att få färger som profilen hanterar, men då blir bilderna jätte ljusa om jag skall få bilder där alla färger stöd. Vad gör jag för fel?
/Anna

Hej !

Har du provat några andra printerprofiler ? om inte, ladda hem någon från ex Ilford och testa.

Vilket färgrymd använder du ?
Prova och konvertera bilden till sRGB, kör du i AdobeRGB vilken är större, så borde man kunna få detta.
( Bild - Läge - Konvertera till färgprofil )

Hej !

Har du provat några andra printerprofiler ? om inte, ladda hem någon från ex Ilford och testa.

Vilket färgrymd använder du ?
Prova och konvertera bilden till sRGB, kör du i AdobeRGB vilken är större, så borde man kunna få detta.
( Bild - Läge - Konvertera till färgprofil )

Vilken återgivningsmetod används? troligtvis använder Crimson perceptuell.

Att hela bilden får en grå hinna beror på att svartpunkten ändras, det är inget att göra något åt och det syns inte på samma sätt sedan.[/

Jag vill använda Crimsons profil tillsammans med Gimp. Har gjort det förr men har ny dator och minns inte hur jag får deras fil att bli tillgänglig i Gimp?

Var i gimp kan jag se vilken färgprofil en bild har? Adobe eller sRGB?

Har hittat var jag skall spara profilen och jag får upp den när jag går in under - edit - preferences - color management - print simulation profile.

Skall jag välja Crimsonprofilen här och "print simulation" som mode of operation, och sedan titta på bilden?

Vill jag göra ändringar - skall jag då gå tillbaka till "none" under "print simulation profile", välja color managed display och göra ändringar - för att kolla på bilden enligt samma procedur igen?

Verkar omständligt. Crimsons bilder blir ofta för mörka. Kan man se detta när man tittar på bilderna med deras profil, eller är det bara färgerna som ändras?

Hej !

Det går att välja förinställning under
redigera - inställningar - färghantering

och även som test
visa - visningsfilter (glasögon) - välj färgprov
här går det även att stänga av den andra (första) färhanteringen.

Vad det heter på engelska vet jag inte, jag får en sv version
när jag laddar ner, vad jag vet så har jag inte valt språk.

---

Visningsfiltert fungerar utmärkt, den andra har jag inte blivit
vän med.

//MW

Kul att någon svarade - tack för detta! Har testat genvägen via Visa men får det inte att fungera. Men det fungerar ju för mig vis Edit. Men jag
tycker inte det känns som att det blir lätt att få bilderna som man vill. När jag väljer "print simulation" blir bilden framförallt gråare, men jag tycker inte att färgerna ändras så mycket i sig. Och den blir definitivt inte så mörk som deras utskrifter blir.

Och den blir definitivt inte så mörk som deras utskrifter blir.

Ett problem som många har är att man dels sitter med en för ljus skärm, dels tittar på bilden under för svagt ljus. Jag kalibrerar min skärm till en ljusstyrka på 110 cd/m2 och sedan har jag ett betraktningsljus som ligger på 500 lux för att jag ska få en match mellan skärm och utskrift. När jag kommer ut till folk som säger som du, att deras bilder blir mycket mörkare än skärmen visar det sig ofta att de har ett betraktningsljus på kanske 100 lux och en skärm inställd på 200-300 cd/m2. Inte så lätt att få till en matchning i det läget.

Jag har vid flera tillfällen testat Crimsons utskrifter med den test jag har beskrivit i mina artiklar om färghantering här på Fotosidan, och de har aldrig blivit för mörka vid dessa tester. Att man sedan vill få fram mera valörer i skuggorna är en annan sak.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto