Annons

Skärpa i utskrift.

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Ja, så skall du tolka det. Jag ser att jag skrev lite bakvänt i inlägg #57 (som du refererar till). Jag har en dimmer kopplad till panelen som jag kan styra med en app i telefonen. Sedan kan jag med hjälp av programmet som jag använder för att kalibrera datorn, mäta det infallande ljusets styrka, genom kalibratorn, på så sätt som illustreras i inlägget med kamelen (dromedaren, faktiskt), ovan.
Då är jag med fullt ut. Det finnas goda chanser till succé med de nya utskrifterna😃👍.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Då är jag med fullt ut. Det finnas goda chanser till succé med de nya utskrifterna😃👍.
Hoppet är det sista som lämnar människan sägs det (även om det inte är sant, det är väl livet som är det sista som lämnar människan, eller 🤔). Oaktat vilket så är förutsättningarna ännu inte till fullo färdiga, jag har kvar att måla väggar och tak i en neutralgrå färg också, men det kommer, så småningom.

Dom skall renovera lägenheten med påbörjan nästa år, då skall dom få ta tillfället i akt att måla tak och väggar i en för ändamålet förutbestämd färg, sedan tror jag att jag nöjer mig med förutsättningar för att uppnå ett gott resultat vad det avser bildredigering. Även hos mig har vansinnet gränser, (vilket jag påpekat tidigare, vill jag minnas 🤔).
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hoppet är det sista som lämnar människan sägs det (även om det inte är sant, det är väl livet som är det sista som lämnar människan, eller 🤔). Oaktat vilket så är förutsättningarna ännu inte till fullo färdiga, jag har kvar att måla väggar och tak i en neutralgrå färg också, men det kommer, så småningom.

Dom skall renovera lägenheten med påbörjan nästa år, då skall dom få ta tillfället i akt att måla tak och väggar i en för ändamålet förutbestämd färg, sedan tror jag att jag nöjer mig med förutsättningar för att uppnå ett gott resultat vad det avser bildredigering. Även hos mig har vansinnet gränser, (vilket jag påpekat tidigare, vill jag minnas 🤔).
För övrigt så såg jag nu när jag läste dina gamla svar till mig hur du mäter lux med kalibratorn. Jag lägger skulden på julglöggen med extra rom😉. Du behöver såklart hitta en lösning som ger 100 lux över skärmen och 500 lux över printen samtidigt men det har du säkert också redogjort för tidigare.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Du behöver såklart hitta en lösning som ger 100 lux över skärmen och 500 lux över printen samtidigt
Samtidigt blir ju svårt, men som jag förstått det skall allmänbelysningen (i samband med redigering), vara ~ 100 lux (och skärmen ~ 120 cd), medans betraktningsljuset (av den färdiga utskriften) skall vara 500 lux.

Min tolkning av detta blir då att skärmen där den färdiga bilden är, skall ha en ljusstyrka på 120 cd, samtidigt som man betraktar den färdiga utskriften i 500 lux.

Att få en belysning till att lysa i 100 resp 500 lux samtidigt är nog svårt, men vem vet, kanske någon klurig ingenjör kommer på en lösning till det problemet också.

P.s;
Är det inte lite väl tidigt för spetsad glögg, eller är det efterdyningarna från igår som hänger kvar 😲😉.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Samtidigt blir ju svårt, men som jag förstått det skall allmänbelysningen (i samband med redigering), vara ~ 100 lux (och skärmen ~ 120 cd), medans betraktningsljuset (av den färdiga utskriften) skall vara 500 lux.

Min tolkning av detta blir då att skärmen där den färdiga bilden är, skall ha en ljusstyrka på 120 cd, samtidigt som man betraktar den färdiga utskriften i 500 lux.

Att få en belysning till att lysa i 100 resp 500 lux samtidigt är nog svårt, men vem vet, kanske någon klurig ingenjör kommer på en lösning till det problemet också.

P.s;
Är det inte lite väl tidigt för spetsad glögg, eller är det efterdyningarna från igår som hänger kvar 😲😉.
Det finns mycket att röra till i dessa sammanhang även utan glögg. Just missen av ditt inlägg kring luxmätning gjorde jag dock igår kväll och då hade glögg inmundigats🤣

Ett betraktningsljus för printen (egen lampa) och armaturen i taket för allmänbelysning fungerar samtidigt och är en lösning. Eller snikvarianten att hålla printen ovanför skärmen där armaturens ljus ger just 500lux. Att med armaturen ovanför skärmen belysa printen nedanför skärmen med 500 lux och samtidigt göra jämförelse med det du ser på skärmen går dock inte. Jag tror inte att du gjorde så därav min kommentar ”Eller ska jag bara tolka texten som att när du fick mer ljus på printarna stämde de bättre överens med vad du ser på skärmen?”.

Hua, lätt att prata runt varandra😃.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Och varför går inte det !?
Jag tror vi har olika förutsättningar helt enkelt. Med min billiga lösning med ett lysrör som till viss del blir ett direktljus på skärmen faller ljuset av lite från överkant av skärmen till nederkant. Är din belysning så kraftfull att allt ljus som träffar din skärm är reflekterat så blir det ju inte så.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har uppfattat att själva skärmens yta ska träffas jämnt av allmänljus på 100 lux. Nu var det ju flera år sedan jag höll på med detta så ta det inte som sanning. Räcker det med att det är 100 lux runt skärmen och inte nödvändigtvis över skärmytan så är det ju fortfarande omöjligt för dig att få 500 lux på printen och bara 100 lux runt skärmen när armaturen hänger i taket och printen är under skärmen.

I ett rum helt målat i grått borde kraftiga armaturer ge reflekterat ljus i 100 lux som fungerar för redigering.
 
Senast ändrad:

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har uppfattat att själva skärmens yta ska träffas jämnt av allmänljus på 100 lux. Nu var det ju flera år sedan jag höll på med detta så ta det inte som sanning. Räcker det med att det är 100 lux runt skärmen och inte nödvändigtvis över skärmytan så är det ju fortfarande omöjligt för dig att få 500 lux på printen och bara 100 lux runt skärmen när armaturen hänger i taket och printen är under skärmen.
Du har rätt i sak, men du har missförstått det hela. 100 lux gäller när du redigerar bilder och då är det allmänbelysningen runt skärmen som skall hålla 100 lux, och 500 lux när du betraktar utskriften.

Notera skillnaden mella redigera och betrakta.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Du har rätt i sak, men du har missförstått det hela. 100 Lux gäller när du redigerar bilder, 500 lux när du betraktar utskriften.

Notera skillnaden mella redigera och betrakta.
Jo men ska du kunna ställa in rätt temperatur och cd/m2 så måste du ju kunna se printen i det ljus som är en sorts norm för hur printen ska betraktas. 500 lux är väl målet för de som fixar belysning i kontorsmiljöer.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jo men ska du kunna ställa in rätt temperatur och cd/m2
Men detta gäller skärminställningarna !
se printen i det ljus som är en sorts norm för hur printen ska betraktas.
Ja, och den normen är 500 lux, och det har jag ju mätt upp, remember 🤣 ! Dessutom står det inte att normen är begränsad till kontorsmiljö och tur är väl det, för tänk om normen kände till att jag använde de specifikationerna i mitt sovrum och inte i ett kontorslandskap. Då kanske normen hade protesterat 🤣🤣🤣 !
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Som jag sagt tidigare så har jag försökt sätta mig in i detta på egen hand och självklart kan jag ha missförstått mycket. Jag tycker det är bättre att visa var jag befinner mig kunskapsmässigt och skjuter någon mig i sank så lär jag mig något på kuppen. Låtsas jag fatta allt lär jag mig mindre. Jag tror just nu att jag har rätt och inte du men vi får se ;). Har jag rätt så kommer det hjälpa dig positivt när du ska kalibrera. Har jag fel så har du fått sätta ord på det du kan och jag får tänka om och undra hur i f-n jag fick det att funka då skärmen stämmer med mina utskrifter.

Ja, och den normen är 500 lux, och det har jag mätt upp, remember 🤣.
Jag minns men tror fortfarande att printen måste ligga under betraktningsljus när du kalibrerar skärmen och jämför. I min redigeringsmiljö har printen olika karaktär beroende på var den är i rummet. Korrigerar jag skärmen för ett av de lägena så blir ju printar bra för just det stället i rummet när jag skriver ut i fortsättningen. Då är det bättre att redigera för kontorsmiljön i stort och justera för om printen ska hängas mörkt eller ljust någonstans.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Som jag sagt tidigare så har jag försökt sätta mig in i detta på egen hand och självklart kan jag ha missförstått mycket.
Det är en möjlighet (åt båda hållen), som inte går att utesluta
Jag tror just nu att jag har rätt och inte du men vi får se ;).
Om du köper (och läser) Stefan Ohlssons bok "Digital bild 4.0, då slipper du tro och istället veta, fråga mig gärna hur jag vet 😉.

Du får köpa dig ett ex. som en sen julklapp till dig själv. Dessutom, har du läst bildtexten till bilden som jag tog av nämnda bok tidigare !? Om ja, kanske skall du läsa den en gång till !
Då är det bättre att redigera för kontorsmiljön i stort
Alltså, det här begreppet "kontorsmiljö" har inte dykt upp (mig veterligen) ännu i boken, så det är något du hittat på själv, antar jag !?
jag får tänka om och undra hur i f-n jag fick det att funka då skärmen stämmer med mina utskrifter.
Det kan bara du svara på...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jonas, jag tror jag förstår vad det är du vill få fram, men du uttrycker dig bara otydligt.

Vad du menar är att jag skall ha utskriften i betraktningsljuset (500 lux), och sedan justera/kalibrera skärmen på sådant sätt att den ser likadan ut på skärmen som i utskriften, och för att uppnå det målet, justera skärmen genom att kalibrera/ändra ljusstyrkan i skärmen (cd) och/eller justera färgtemperaturen (Kelvingraderna) och/eller en kombination av bägge dessa uppräknade parametrarna, för att uppnå målet med att få bilden att se likadant ut på skärmen, som den ser ut på pappret.

Om det är det du vill ha sagt, då tror jag att du har rätt 😉.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jonas, jag tror jag förstår vad det är du vill få fram, men du uttrycker dig bara otydligt.

Vad du menar är att jag skall ha utskriften i betraktningsljuset (500 lux), och sedan justera/kalibrera skärmen på sådant sätt att den ser likadan ut på skärmen som i utskriften, och för att uppnå det målet, justera skärmen genom att kalibrera/ändra ljusstyrkan i skärmen (cd) och/eller justera färgtemperaturen (Kelvingraderna) och/eller en kombination av bägge dessa uppräknade parametrarna, för att uppnå målet med att få bilden att se likadant ut på skärmen, som den ser ut på pappret.

Om det är det du vill ha sagt, då tror jag att du har rätt 😉.
Vi har visserligen tagit några turer kring annat som kan ha rört till det men du ville inte ha printen under 500lux vid redigeringen, nu är vi överens. Kontorsmiljö är jag mycket tveksam till om det nämnts i Stefans litteratur i ämnet🤣. Se det som mitt bidrag.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
du ville inte ha printen under 500lux vid redigeringen, nu är vi överens.
Jaaaaaaa 🙏🙏🙏 ! 100 lux vi redigering, det har jag ju sagt hela tiden, och 500 lux vid betraktande av utskrift 🤣🤣🤣 !
Kontorsmiljö är jag mycket tveksam till om det nämnts i Stefans litteratur i ämnet🤣. Se det som mitt bidrag.
Så mycket kan jag säga, att jag har inte sett det resonemanget dyka upp i boken men ännu är det inte försent, då jag inte läst hela boken. Men jag är tveksam till att det begreppet dyker upp, vad det lider 🤣🤣🤣😁.

Mycket liv för lite ull, sa kärringen som klippte grisen 🤣🤣🤣.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har nu läst två guider i ämnet som Stefan skrivit, jag använde dessa när det begav sig. Hade jag gjort det före denna tråd hade vi sluppit sidospåret kring skärmhuvan. Redigeringsmiljön ska vara 50-100 lux runt skärmen så skärmhuvan kan sitta på. Synd att det blev fokus på detta. Mitt fel🙏

Ingen av guiderna säger att allmänljuset ska vara på när en print bedöms gentemot skärmen (inte att det ska vara av heller), jag lämnar allmänljuset på eftersom jag får ett bra resultat och det sparar in kostnaden för ett separat betraktningsljus (Printen ovanför skärmen, 500 Lux).
Jag trodde allmänljus var en förutsättning även vid försöken att få skärmen rätt inställd men nu vet jag inte säkert.

Det som förbryllar mig än mer är bilden #68 som får dig att lägga utskriften under skärmen. På printen har du 500 lux och troligen runt 1000 lux vid skärmen. Det känns konstigt och kanske är det en felkälla för dig. Eller är det så enkelt att vi kan strunta helt i ljuset runt skärmen? Det kanske inte påverkar alls vilket i sådant fall skulle förklara stycke två ovan. Kanske står det något klargörande i din fina bok?😃
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Redigeringsmiljön ska vara 50-100 lux runt skärmen
Ingenting jag inte kände till sedan tidigare 😉.
skärmhuvan kan sitta på
Duh, det var snällt av dig, tack och bock 😂.
Ingen av guiderna säger att allmänljuset ska vara på när en print bedöms gentemot skärmen (inte att det ska vara av heller), jag lämnar allmänljuset på eftersom jag får ett bra resultat och det sparar in kostnaden för ett separat betraktningsljus
nä, allmänljuset är det ljus som skall användas i samband med redigering, trodde vi redan hade rett ut den frågan; ~100 lux.
(Printen ovanför skärmen, 500 Lux).
Jag förstår inte vad du får det fetmarkerade från. I inlägg # 68 ser du hur jag lägger den färdiga utskriften (alltså icke ovan skärmen) och mäter upp så att ljusstyrkan uppgår till 500 lux (enligt vad som redovisas för i inlägg # 51).
och troligen runt 1000 lux vid skärmen
Hur har du landat i den slutsatsen, för att inte nämna siffran !? Jag kan ju kort nämna att jag kan inte (ens om jag vill) skruva upp panelen till 1000 lux, helt enkelt för att det låter sig inte göras.
Eller är det så enkelt att vi kan strunta helt i ljuset runt skärmen? Det kanske inte påverkar alls vilket i sådant fall skulle förklara stycke två ovan.
Men Jonas, jag har ju redan redogjort för dig hur det är man skall gå tillväga; ~ 100 lux vid redigering och 500 lux för att betrakta (och jämföra ?) utskrifter med skärmen. Hur kan det vara så svårt att förstå det !?
Kanske står det något klargörande i din fina bok?😃
Och det gör det ju, läs det fetmarkerade och kursiva ovan 😂.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Angående lux vid skärmen så är siffran bara en gissning som jag skrev, men små avstånd gör stor skillnad. Vid min skärm är det 80 lux och närmre lysröret 500lux. Din panels maxvärde talar om värdet som gäller på en meters avstånd från den. Närmre panelen än så får du självklart ett högre värde.Oavsett har du mer lux vid skärmen än vid printen om denna ligger under skärmen eftersom ljuset avtar med avståndet.

Jag vet att 50-100Lux är vid redigering och 500Lux är betraktningsljus för printen vid jämförelse med skärm. Där har vi egentligen varit överens hela tiden även om du inte tolkar det så. Jag har dock velat ha 100 lux vid skärmen samtidigt som printen belyses med 500 lux och jämförs med skärmen (allt samtidigt) vilket jag precis skrev ovan. Du är säker på att inget allmänljus ska användas när du jämför skärm och utskrift, det kan stämma som jag också skrev ovan. Samtidigt har ju du med din metod mer allmänljus än 500 lux när du gör din bedömning om printen är rätt. Ljuset runt skärmen kan ju inte försvinna och plötsligt träffa printen nedanför med 500lux. Du kan inte i ena stunden säga att det inte ska vara allmänljus för att i nästa stund ha det.


Orkar du inte diskutera mer är det ok för mig. Jag försöker visa på en möjlig felkälla som kan ställa till det för dig. Lycka till.
 
ANNONS