Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

soligor 1:6.3 f=400mm adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

TSilver

Medlem
Jag har ett gammmalt soligor 1:6.3 f=400 mm objectiv hemma som jag skulle vilja testa för skojjs skull. Men jag vet inte vad man ska ha för adapter. Jag har en Canon eos 500D.
Såg att tvspelsweb.se har en massa adaptrar men hur vet jag vilken som passar? :)

tacksam för hjälp.. Mvh /Tina

Ta med objektivet till en fotohandlare som säljer begagnat. Där bör du kunna få tag på en adapterring som passar Canon. När jag använde mitt för 30 år sedan fanns det adapterringar för flera olika kameramärken. Ringen sitter med tre skruvar och jag har för mig att den var slät på insidan så man får anpassa läget på den innan man skruvar fast så att objektivet hamnar rätt på kameran. Konstruktionen känns lite osäker så bäst är nog att inte hålla i kameran utan i objektivet när man bär den.

ANNONS
Götaplatsens Foto