Annons

soligor 2x konverter med canon 85 f1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Någon som använt sig av kombinationen soligor 2x konverter tillsammans med canons 85 mm 1.8 objektiv?

Isåfall vill jag veta hur kvalitén var samt
vilken den nya ljusstyrkan blev? Alltså från maximal bländaröppning f 1.8 till maximal öpnning med konvertern?

Vill även veta om autofokusen fungerar som den ska tillsammans med konvertern?

mvh Daniel

Visst går det.. frågan är mer om man vill ;)

Konstruktionen på soligors/kenkos konvertrar medger montering på alla objektiv. Effektivt bländarvärde blir f/3.5 (85/1.8=47,2mm => 170/47,2=3.6)

bländarvärde

Hur räknar du ut bländarvärdet?
Jag hade hoppats på en ljusstarkare brännvid,
Det står att man förlorar två steg i ljusstyrka.
Jag tänker 1.8 till 2.0 sen 2.2, alltså skulle ljusstyrkan hamna på 2,5?
Varför är det fel?

det är 2 hela steg man får räkna på... många kameror klara att visa/använda halva steg eller ibland även 1/3 steg ...

Re: bländarvärde

dudek53 skrev:
Hur räknar du ut bländarvärdet?

Bländartalet anger öppningsdiametern på bländaren, f/1.8 är 1.8 delar av 85mm => 85/1.8 = 47.2mm.

Eftersom bländaren inrte ändras fysiskt, bara för att du monterar en konverter, så är den fortfarande 47.2 mm. Nya brännvidden är 170mm / 47.2mm = 3.6, kameran väljer f/3.5 som är det närmst inställbara bländarvärdet.

hade en plan

Jag har en soligor 70-200 f 2.8-4, med canonfattning. alltså f4 i teleläget. behöver ngt ljusstarkare eller med IS.
Har ett fotojobb som kräver att jag kommer en bit fram och jag vill helst slippa stativ, men i detta fall verkar det vara nödvändigt.
Tack för hjälpen i varje fall.
Vet du om bilderna blir skarpa eller väldigt softa med konvertern på 85:an?

1. Canon/Nikon orginal
2. Kenko/soligor Pro300/Sigma
3. Kenko/Soligor

Men mellan 1.4x är skillnaderna hårfina.

Jeppe skrev:
1. Canon/Nikon orginal
2. Kenko/soligor Pro300/Sigma
3. Kenko/Soligor

Men mellan 1.4x är skillnaderna hårfina.
Kanske af blir lite snabbare och mer exakt med originalkonvertrarna, vild gissning. Annars så lät det ju bra att Soligors konvertrar funkar på alla gluggar. Jag är nämligen sugen på en konverter till min 100 macro för utökad förstoringsgrad. Canons egen fungerar inte tyvärr. Någon som testat Soligors konverter på Canons 100 mm macro.

Mattias Leppäniemi skrev:
Visst blir det bländare 2,8 när man kör med 1,4x konvertern? Jag är ruksigt sugen på en sån!

/M
Stämmer bra det. Jag bifogar en bild tagen med extender 1,4X och 135:an. Den är croppad en del, hur mycket vet jag inte, nästan 100 crop. Men det är nästan så man inte tror det, rent skärpemässigt. Kollade exif i Bridge. Tagen på iso 1600 och största bländaröppning.

Bilagor

• _80r0070.jpg
    _80r0070.jpg
    57.1 KB · Visningar: 91
Senast ändrad:
paul innergård skrev:
Stämmer bra det. Jag bifogar en bild tagen med extender 1,4X och 135:an. Den är croppad en del, hur mycket vet jag inte, nästan 100 crop. Men det är nästan så man inte tror det, rent skärpemässigt. Kollade exif i Bridge. Tagen på iso 1600 och största bländaröppning.

Sweet!

ANNONS
Götaplatsens Foto