Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor Telekonverter 2x 52mm testat någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olympus B300...där har du en bra telekonverter..endast svag vinjettering med D7 serien och full öppning...och mycket bra skärpa.

Hittade den för 2200:- beg. Lite väl mycket... men det är ju nästan bättre att köpa något riktigt bra direkt.

Jag är mycket sugen att köpa denna Soligor 2ggr till min 7i men blir avskräckt när jag ser vinjetteringen på testbilderna. Är det bara vid stora bländaröppningar det syns eller mest hela tiden?

Larsa

Det är nog mest hela tiden tyvärr...Kanske även ska tillägga att AF:en beter sig lite märkligt tillsammans med konvertern. Den funkar för det mesta, men om man fokuserar på nåt som är på "oändligt" avstånd så ställer sig kameran på cirka 4 meter. Ställer man skärpan manuellt på oändligt och skjuter så har man ingen skärpa. Ska ta och försöka reda ut det där lite bättre nån dag.

Det verkar som Olympus B300 fungerar bättre ur detta avseende. Jag har fortfarande inte köpt nån teleconverter till min 7hi. Håller på att bygger mig en fjärrutlösare nu istället. En leksak i taget...

Har funderingar på att ta med kameran till Singapore snart och där testa olika konverters på plats. Verkar ju som det skiljer _mycket_ från modell till modell.

Henkeman skrev:
Det är nog mest hela tiden tyvärr...Kanske även ska tillägga att AF:en beter sig lite märkligt tillsammans med konvertern. Den funkar för det mesta, men om man fokuserar på nåt som är på "oändligt" avstånd så ställer sig kameran på cirka 4 meter. Ställer man skärpan manuellt på oändligt och skjuter så har man ingen skärpa. Ska ta och försöka reda ut det där lite bättre nån dag.

7i är ju lite mysko i läget oändligt... När jag hade nyköpt min så var jag ute en kväll & tog bilder över havet, pga svagt ljus så ställde jag skärpan manuellt på oändligt. Jag skruvade helt enkel skärpeinställningen så lång mot oändligt som möjligt, när jag kom hem var inte en bild skarp!

Svaret på oskärpan fick jag på ett amerikanskt forum. När man ställer in på oändligt så ska man vrida tills man ser att oändlighetsmärket syns, inte längre. Vrider man längre så går man förbi oändlighet (hur man nu kan göra det?), enligt forumet så är den byggd på detta vis för att passa med telekonvertrar som Minolta tydligen hade planer på att bygga.

Är det ingen annan än jag som märkt detta? Testa (utan konverter) att ställa in 200mm samt kika på något nåt hundratal meter bort, gå över i manuell fokusering & ställ skärpan tills ni ser oändlighetsmärket. Nu ska det vara skarpt, vrid sedan ringen nåt varv till så ser ni att skärpan försvinner.

Tror att jag avvaktar med konverter, min kompis har en 1,6ggr till sin Olympus E-10. Vet inte vad konvertern heter men ska fixa en stepupring & testa den.

Mvh/Larsa

dust skrev:
Det verkar som Olympus B300 fungerar bättre ur detta avseende. Jag har fortfarande inte köpt nån teleconverter till min 7hi. Håller på att bygger mig en fjärrutlösare nu istället. En leksak i taget...

Har funderingar på att ta med kameran till Singapore snart och där testa olika konverters på plats. Verkar ju som det skiljer _mycket_ från modell till modell.

Hör av dig när du utvärderat dina tester.

Mvh/Larsa

Kim skrev tidigare
"De konvertrar som ev. fungerar till en 7Hi är de med 52mm gänga."

Är det inte 49mm gänga som passar 7/i/hi?

Står 49 mm på själva kameran...

Började fundera på det nu när jag kikade på close-up linser till kameran.

Nån som har koll på detta?

49mm, ja..men någon sån finns inte och mindre än 49mm funkar inte..så 52mm med step-up ring är det som kunde funkat...med det fungerade tydligen inte heller.

Men vad det gäller close upp linser, filter etc. Är det 49mm eller 52mm med step up som gäller då?

Tack för svar på alla mina dumma frågor här.

49mm till UV fungerar om det är ett tunt filter, för polfilter behövs 62mm eller liknande, annars får du vinjettering.

mmm.. men det kostar där efter också. =(
Closeup lins kostar bara 200:- täntke testa med det först.

Klart det går att använda..se till att den har så stor diameter som möjligt..men räkna inte med någon vidare bildkvalitet.

Ang. polfilter så använder jag Hoya 52mm med stepupring. Det fungerar bra ner till ca 35mm brännvidd där det börjar vinjettera något, dock så pass lite så att man kan beskära bort det.

Om du ska köpa så är det dock som Kim säger klart bäst att köpa 62mm med stepup, då är du säker.

Larsa

larsaz skrev:
7i är ju lite mysko i läget oändligt... När jag hade nyköpt min så var jag ute en kväll & tog bilder över havet, pga svagt ljus så ställde jag skärpan manuellt på oändligt. Jag skruvade helt enkel skärpeinställningen så lång mot oändligt som möjligt, när jag kom hem var inte en bild skarp!

Svaret på oskärpan fick jag på ett amerikanskt forum. När man ställer in på oändligt så ska man vrida tills man ser att oändlighetsmärket syns, inte längre. Vrider man längre så går man förbi oändlighet (hur man nu kan göra det?), enligt forumet så är den byggd på detta vis för att passa med telekonvertrar som Minolta tydligen hade planer på att bygga.

Är det ingen annan än jag som märkt detta? Testa (utan konverter) att ställa in 200mm samt kika på något nåt hundratal meter bort, gå över i manuell fokusering & ställ skärpan tills ni ser oändlighetsmärket. Nu ska det vara skarpt, vrid sedan ringen nåt varv till så ser ni att skärpan försvinner.

Tror att jag avvaktar med konverter, min kompis har en 1,6ggr till sin Olympus E-10. Vet inte vad konvertern heter men ska fixa en stepupring & testa den.

Mvh/Larsa

Jodå, nog har jag märkt att den går förbi oändligt... Läste om det på nåt tyskt forum tror jag, riktigt dumt tycker jag som sköt cirka 50 oskarpa flygbilder innan jag visste om detta. Men jag tycker det verkar som att det "riktiga" oändliga läget ligger nånstans mellan där symbolen kommer fram och där den slutar röra sig. Men jag brukar ändå låta den autofokusera på något jag vet är på oändligt avstånd och sen switcha över till MF om jag känner för det.

Förresten jag sköt lite testbilder med olika bländare och vinjetteringen är inte så farlig på 3
,5 och 4... Men den blir ju ändå mycket tydlig...

ANNONS
Götaplatsens Foto