Annons

Soligor?

Produkter
(logga in för att koppla)
mangea skrev:
Nu rear Cyberphoto ut ett makro-optik "Soligor 100mm 3,5" och jag undrar om någon kan råda mig i om det är något att ha?

Jag har en sådan själv så jag kan ju säga vad jag tycker:

Den har visserligen inte det mest gedigna intrycket, då den har en plastig konstruktion. Men den ger bra och skarpa bilder, och jag är alldeles nöjd med min, som jag också köpte på cyberphoto.
Kan inte annat än att rekommendera.

Jag har ett (till Minolta). Funkar utmärkt. Det känns lite plastigt, men är därmed också väldigt lätt.
Det enda som besvärar mig är att man inte kan "låsa" fokusen utanför makroområdet. När man fotograferar "som vanligt" håller kameran ibland på och autofokus-snurrar till det närmre ändläget och tillbaka igen. Tar en stund.
Ägare/tillverkare av dyrare objektiv påstår såklart att dessa ger betydligt bättre bildkvalitet än detta objektiv. Jag kan bara säga att jag inte ser några optikrelaterade defekter i bilder med detta objektiv, och att det är långt mycket bättre (och ett par snäpp ljusstarkare) än något av mina zoomobjektiv. För makrofotografering funkar det utmärkt. Att man måste skruva på en försättslins för att komma ändra fram till 1:1 bekymrar mig inte alls (ska man fotografera sånt måste man ändå hålla på och joxa med stativ och annat, så en lins har man väl tid med).

Visst finns det bättre objektiv, men för det priset är det nog oslagbart.

ANNONS
Götaplatsens Foto