Annons

Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja... vad säger man när helt plötsligt är min optik inte skarp nog? Den fokuserar inte snabbt nog och den har inte den fina färgåtergivelse och kontrast jag vill ha?

Somebody shoot me! Hur många här är likt jag pryloholics? Måste uppgradera, fylla väskan med ännu mer optik... Jag fattar inte att jag inte har fått uppgraderingssjuka vad gäller kamerahuset... gud ska ha tack för det.

he he he, enligt din kameraväska så har du ju bara ef50/1.8mk2 + Sigma 105/2.8 !

Du har mycket kvar att frossa i innan väskan är full :)

Ibland hjälper det att gå ut i verkligheten och fota lite grand. Att sitta framför datorn och läsa alla förståsigpåares fördömande av allt är inte så nyttigt.

Fasta objektiv är oftast de skarpaste som finns. Duger inte dessa så är det kanske lika bra att inse att man har problem.

Jag köpte en gammal 70-210 canonglugg till en kompis för några hundringar. Jag testade den och skrev ut en bild i A4.
Jag lovar att jag inte på rak arm kan säga om den är tagen med 700-kronors zoomen eller med min 70-200 L för tio papp.

Nu säger jag inte att objektiven är lika bra, men felen hara en tendens att förstoras när de nagelfars i högupplösta datorskärmar i 200%.

hailstorm skrev:
Ja... vad säger man när helt plötsligt är min optik inte skarp nog? Den fokuserar inte snabbt nog och den har inte den fina färgåtergivelse och kontrast jag vill ha?

Somebody shoot me! Hur många här är likt jag pryloholics? Måste uppgradera, fylla väskan med ännu mer optik... Jag fattar inte att jag inte har fått uppgraderingssjuka vad gäller kamerahuset... gud ska ha tack för det.

Led av samma "sjuka" för ett antal år sedan. Jag märkte att prylarna blev så "viktiga" att det gick ut över fotandet. Till slut så insåg jag att prylracet var meningslöst (så fort du skaffat det senaste/bästa/dyraste så dyker det upp något nytt som är annu "bättre" och dyrare som man måste skaffa sig). Jag tog då ett radikalt beslut och sålde av hela klabbet och skaffade mej en helmanuell mätsökarkamera och ett par fasta objektiv. Plötsligt blev "bilden" det viktiga igen och man kunde lägga "prylångesten" bakom sig. Ett beslut som jag aldrig ångrat.

Michael: 350D är en bra modell..
Men du behöver (naturligtvis) ett:
EF 17-40/4L
EF 28-70/2.8L
EF 70-200/4L (2.8L)
EF 85/1.8
EF 400/5.6L
EF 1.4x

EX 430

Sen behöver du inte ha dessa hemska tankar..
Däremot kommer du att ha en väldigt tom plånbok.. ;)

Jeppe skrev:
Men du behöver (naturligtvis) ett:
EF 17-40/4L
EF 28-70/2.8L
EF 70-200/4L (2.8L)
EF 85/1.8
EF 400/5.6L
EF 1.4x

EX 430

Vad säger du?
Han behöver ju såklart:
EF 16-35/2.8L
EF 24-105/4 IS
EF 70-200/2.8 IS L
EF 85/1.2L
EF 400/2.8L
EF 1200/5.6L
EF 1.4x och 2x

EX 580

;)

Edit: Eftersom folk alltid misstolkar saker så måste jag tillägga att jag inte var seriös. Men det här är nog det bästa man kan köpa inom objektivväg till Canon.

Jespers lista är väldigt bra, men du kanske skall lägga till ett EF 100 f/2.8 Macro också, är väldigt bra och ha när du är på insektsjakt :)

Kameraväskan är lite fel... jag har:
50/1.8mk2
ex 105/2.8

ef-s 18-55
sigma 70-300 apo macro super II

Sigma ef500dgsuper II blixt
ttlkabel

300ws studioblixtar + tillbehör

+ filter, synckablar m.m.m.m.m.m.m.m.m.

Men jag plåtar aldrig med zoomar utan har bara just in case typ... jag använder mao bara 50/1.8 och ex105/2.8.

Analogt:
Dynax60 + Dynax4 + 50 + 2*28-100 + 70-210 + 70-300.
Nikon fe + 35/2.8

PLUS MASSOR TILL...

Om man inte har sett metersförstoringar med 1,8/200mm L så vet man inte vad skärpa är...

Skämt åsido, det är mycket lätt att hamna i prylhysteri och pixelsnoja.

I kväll har jag kopplat av med Brutus Östlings fågelfoto i "Mellan vingspetsarna".
Här finns det verkligen budskap och innehåll, kombinerat med högklassig teknik.

Med tanke på att han har en 350D enligt väskan får jag nog säga följande. Det här anser jag vara en nästintill ultimat uppsättning iaf. ;)

EF-S 10-22 USM
EF 24-105/4L IS USM
EF 70-200/2.8L IS USM

EX 30/1.4 (Sigma)
EF 50/1.4
EF 85/1.8
EF 135/2L
EF 400/5.6

TC 1.4x II

580EX

Hmm.

Denna tråd visar helt klart att det är som jag trodde, Canonfolket är helt klart de största prylbögarna! ;-)

//Larsa

Synnerligen enkelt dilemma.
Behöver du bättre bilder?
Fotografera mera.
Behöver du mera prylar?
Köp.
Sambandet mellan mera prylar och bättre bilder är ett kvasisamband. (Som t.ex. att i Tyskland efter WWII ökade antalet storkar och födda barn samtidigt, inget reellt samband fanns).
Vill du köpa bättre bilder får du gå på fotoauktion eller galleri.
Us

Re: Re: Somebody Shoot me (kan inte sluta uppgradera optiken).

alf109 skrev:
Led av samma "sjuka" för ett antal år sedan. Jag märkte att prylarna blev så "viktiga" att det gick ut över fotandet. Till slut så insåg jag att prylracet var meningslöst (så fort du skaffat det senaste/bästa/dyraste så dyker det upp något nytt som är annu "bättre" och dyrare som man måste skaffa sig). Jag tog då ett radikalt beslut och sålde av hela klabbet och skaffade mej en helmanuell mätsökarkamera och ett par fasta objektiv. Plötsligt blev "bilden" det viktiga igen och man kunde lägga "prylångesten" bakom sig. Ett beslut som jag aldrig ångrat.

Du utelät att nämna att du och din mätsökarkamera tar fantastiska bilder. Verkligen bevis på att senaste och fräckaste inte är nödvändigt för att fånga mycket bra och tagande bilder.

Själv hade jag en Konica Hexar RF för nåt år sedan. Salet av den har jag ångrat starkt. Mätsökarkameror eller till och med vanliga/billiga "point & shoot" ger ofta en mycket bättre kontakt med det du vill fota. Något som SLR/DSLR inte ger på samma vis.

/Tor

Det är såhär att när jag sitter hemma och pixelpeepar så är är det inte nog skarpt... jag vill ju ha nått i stil med skärpan jag får med min 50/1.8 zeiss (nu såld) som med min ef50/1.8... och det får jag inte... kräver jag för mycket?

ANNONS
Götaplatsens Foto